مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

دستورات اسلامی در پیشگیری از بیماریهای قلبی وسکته

امروزه سکته قلبی اولین عامل مرگ و میر در کشور می‌باشد و چنانچه ملاحظه شده در سالهای اخیر سن بروز این بیماری رو به کاهش است. طبق بررسی‌های مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان بیش از سه چهارم از بالغین اصفهان دارای یک عامل خطر و بیش از دو سوم آنها دارای دو عامل خطر برای بروز سکته قلبی هستند. همچنین سه چهارم نوجوانان اصفهان فعالیت و تحرک جسمانی کافی ندارند. از جمله عوامل خطر بیماریهای قلبی، می‌توان به چاقی ، دیابت، تحرک کم، کلسترول و فشار خون بالا ، مصرف سیگار اشاره کرد. در اینجا به بخشی از دستورات اسلامی که از بروز سکته قلبی می‌کاهد اشاره می‌گردد:

الف) بعد جسمانی و فیزیکی:

1)                         تغذیه صحیح:

v                                        فلینظر الانسان الی طعامه، مشاهده و دقت در غذا به دلائل زیر لازم است:

ü     غذا باید حلال باشد، غذا باید پاک باشد، خوردن غذای فاسد و پست انسان را خوار می‌کند. پس حتی الامکان غذای با کیفیت خوب حتی اگر مقدار آن کم باشد مصرف کنید. از خوردن غذاهای مانده و کنسروشده و دارای مواد افزودنی پرهیز نمائید.

ü     با نگاه کردن به غذا دستگاه گوارش برای هضم و جذب آماده می‌شود. سلامتی دستگاه گوارش به سلامتی سایر اعضاء از جمله قلب کمک می‌کند.


 

v                                        معده خود را قبرستان حیوانات نسازید.

       اگر چه یکی از نیازهای اساسی بدن پروتئین می‌باشد ولی اکثر نیازهای پروتئینی از غلات و حبوبات تأمین می‌شود. بنابراین مصرف گوشت باید متعادل و حداقل باشد. گوشت گوسفند بدون دنبه و پیه (چربی نمایان) به خودی خود چربی بالایی دارد و سبب چاقی می‌گردد.

v                                        تا گرسنه نشدید غذا نخورید.

    حتی‌الامکان از مصرف شیرینی‌های مصنوعی بپرهیزید و بطور متعادل از عسل و خرما استفاده کنید. غذا را باید جهت تأمین انرژی و سلامتی بدن مصرف کرد نه بعنوان یک عامل تفنن (اگرچه غذاخوردن خود یکی از لذت‌هاست) بدین ترتیب از چاقی خود جلوگیری کنید.

v                                        قبل از سیرشدن دست از غذا بکشید.

پرخوری با ایجاد چاقی، کار قلب را افزایش داده و پیامدهای چربی خون بالا و افزایش فشار خون را به دنبال خواهد داشت که از عوامل سکته قلبی و نارسایی قلب می‌باشد.

v                                        لقمه‌های غذا را کاملاً بجوید و شمرده شمرده غذا بخورید.

    خوردن غذا با عجله باعث می‌شود که گیرنده‌های معده پس از انباشته شدن زیاد معده فعال شود و احساس سیری زمانی دست دهد که معده بیش از حد پر شده باشد. این عامل علاوه بر اینکه منجر به فعالیت بیش از حد دستگاه گوارش می‌گردد، تا زمان خالی شدن معده سبب فعالیت زیاد از حد قلب می‌گردد زیرا در این زمان دستگاه گوارش نیاز به خون زیادی دارد و جهت تأمین آن قلب مجبور به انجام فعالیت زیاد و تحمل ضربان بیشتر می‌گردد. از طرفی انباشتن معده از غذا سبب چاقی می‌گردد.


 

v                                        قبل و بعد از غذا با کمی نمک در دهان مزمزه کنید.

    یکی از فوائد این عمل این است که با کاهش میزان اسید در فضای دهان از رشد میکروب‌های مضر برای دندان جلوگیری می‌کند. این در حالی است تحقیقات جدید نشان می‌دهد فساد دندانها و رشد میکروب در دهان موجب بروز بیماریهای قلبی می‌گردد. بنابراین مسواک زدن نیز سبب سلامتی قلب نیز می‌شود (علیکم بالسواک)

v                                        پس از خوردن غذا دراز بکشید.

    این امر بخصوص برای افراد دچار بیماریهای قلبی لازمتر است زیرا با خوردن غذا همانطور که توضیح داده شد فعالیت قلب برای رساندن خون به جهاز هاضمه زیاد می‌شود و تحمل فعالیت بدنی بیشتر را ندارد.

2)                         ورزش صحیح:

در اسلام به ورزشهایی مثل اسب سواری، تیراندازی و شنا سفارش شده است، این ورزش‌ها علاوه بر اینکه تحرک بدنی قابل توجهی دارد معمولاً بصورت گروهی انجام می‌شود و لذا توأم با شادابی، نشاط و تفریح است. بنابراین در ورزش باید به این نکته توجه نمود که باید سبب ایجاد فرح و شادمانی گردد تا تأثیر بیشتری داشته باشد.

3)                         اندام متناسب «خیر الامور اوسطها»

چاقی علاوه بر افزایش احتمال چربی خون و فشار خون، همراه با تولید و انباشت چربی در بافت‌های بدن می‌باشد که برای سلامتی این بافت چربی نیاز به کیلومترها رگ خونی می‌باشد، افزایش میزان رگ‌ها یعنی گسترش بستر خون و مساوی است با افزایش بار قلب.


 

4)                         ترک اعتیاد (و لا تلقوا بایدیکم الی التهلکه)

با دست‌های خود، خود را به هلاکت نیاندازید.

مصرف سیگار علاوه بر سموم متعددی که دارد و سبب امراض متعدد از جمله سرطان می‌گردد می‌تواند سبب افزایش فشار خون، تنگی عروق و تخریب ریه‌ها گردد که این عوامل با افزایش بار قلب منجر به سکته قلبی و نارسایی قلبی می‌گردد.

 

ب) بعد روانی : (الا بذکر ا... تطمئن القلوب)

    بروز استرس و اضطراب بر همه اعضاء و جوارج بدن از جمله قلب تأثیرات نامطلوب دارد:

چربی‌های آزاد خون را افزایش می‌دهد، تپش قلب ایجاد می‌کند، ضربان قلب را نامنظم می‌کند و با ایجاد تنگی عروق ، سکته قلبی را تسهیل می‌کند.

برای کاهش استرس و اضطراب ناخوشایند موارد زیر را رعایت کنید:‌

ü                             نظم در زندگی و کار (علیکم بالنظم فی امورکم)

ü                             توکل به خداوند و مشورت با صاحبان فکر و اندیشه (و شاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوکل علی ا...)

ü                             از آنچه از دست می‌دهید مخزون نشوید و از آنچه بدست می‌آورید شادمان نگردید. (و لا تأسوا علی ما فاتکم و لا تفرحوا علی ما اتاکم)

(عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم و عسی ان تحبوا شیئا و هو شر لکم)

ü                             به زندگی و آینده امیدوار باشید.

ü                             صله رحم کنید تا از پشتیبانی مادی و معنوی اقوام و دوستان بهره ببرید.

ü                             وظیفه خود را بخوبی انجام دهید، تا دچار عذاب وجدان نشوید.

ü                             سعی کنید همه انسانها را دوست بدارید.

ü                             کسانی که به شما ستمی کرده‌اند ببخشید، پاسخ بدی را به خوبی بدهید، چه بسا که دوست شما گردند. (ادفع بالتی هی احسن ...)

ü                             از کینه و انتقام بپرهیزید. کینه فرصت و انرژی های زیادی از شما می‌گیرد.

ü                             حسادت نکنید.

ü                             دروغ نگوئید و تهمت نزنید. زیرا شخصیت شما را مضمحل می‌کند و دچار عذاب وجدان می‌شوید.

ü                             زیاده طلب نباشید بلکه به حق خود قانع باشید.

...

برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۸:۰۰ توسط:123 موضوع: نظرات (0)