سوالات آزمون آموزش سلامت
پرسشنامه کارشناسان نظام سلامت
مدیریت و رهبری آموزشی
1- بر اساس نظریه مکتب روابط انسانی معیار موفقیت مدیر در ایجاد روابط انسانی خوب در محیط کار چه می باشد ؟
الف : داشتن برنامه مدون ب : ارزشیابی از برنامه
ج : روحیه د : الف و ج
2- یک رهبر آموزشی برای اینکه در افراد ایجاد رضایت کند چه اقداماتی را باید انجام دهد ؟
الف :ایجاد شرایط مطلوب و مناسب کار ب : احساس علاقه و دلبستگی
ج : ایجاد ساختار قدرت د : الف و ب
3- چه چیزی باعث شده تا تلاشهای سیستمی را جایگزین تلاشهای فردی نموده و مدیریت را به جای مدیر بشناسیم ؟
الف : شناخت قوانین سیستم های آموزشی و اجتماعی
ب : اصلاح و ایجاد نظام های اداری
ج : وجود برنامه و مدیریت خویش
د : الف و ب
4- یک مدیر برنامه آموزشی برای اطلاع از سطح دانش و مهارت فراگیران بایستی چه خصوصیاتی داشته باشد ؟
الف : بایستی از توانایی مشاهده مستقیم در ارزیابی فراگیران به درستی استفاده کند
ب : دارای اطلاعات کافی برای ارزیابی از طریق مشاهده مستقیم باشد
ج : دارای مدرک مرتبط با ارزیابی باشد
د : الف و ب
5- عوامل زیر جزء عناصر رهبری هستند به استثنای :
الف : مدیریت توجه ب : مدیریت جمعی
ج : مدیریت اعتماد د : مدیریت خود
6- مهارت رهبری از نظر ماهیت شامل چه عواملی است ؟
الف : انگیزش ب: الهام
ج : توجه د : الف و ب
7- وظایف مدیریت عبارتند از :
الف : کاهش وابستگی ها ب : شفاف سازی ارتباطات سازمانی
ج: داشتن صداقت و یکپارچگی د : الف و ب
8- اصل اساسی در برخورد با تعارض چیست ؟
الف : شناسایی منشا ء تعارض ب : اجتناب از برخوردهای عاطفی و احساسی
ج :برخورد با منشاء تعارض د : الف و ب
9-در ارتباط با مهارتهای فنی مورد نیاز یک مدیر کدامیک درست نمی باشد ؟
الف : توجه به نیازهای شغلی و حرفه ای افراد
ب : ارزشیابی کارکنان مبتنی بر روشهای مناسب
ج : توانایی نظارت و کنترل بر کارکنان
د : توانایی سازماندهی و شناخت فنون و روشهای آن
10- اینکه چه کسی چه کاری را چگونه و در چه زمانی انجام دهد مربوط به کدام یک از وظایف مدیریت می باشد ؟
الف : ارزشیابی ب : سازماندهی
ج : برنامه ریزی د : هدایت و رهبری
11- این مدل سازمانی نشان دهنده سازمانی است که بر محور معقولیت استوار است .
الف : مدل انسانی ب : مدل کلاسیک
ج : مدل مشروط د : الف و ب
12- مبنای تقسیم کار در سازمانها چه چیزی باید باشد ؟
الف : تولید ب : خدمت
ج : اثربخشی و کارآئی د : الف و ب
13- کدام یک از موارد زیر به عنوان ستون فقرات سازمان قلمداد می شوند ؟
الف : صف وستاد ب : مسئولیت
ج : قدرت و اختیار د : سیستم وابسته
14- کدامیک از ویژگیهای ارتباطات مؤثر نمی باشد ؟
الف : صحت ، فراهم بودن ب : توازن ، پایداری
ج : جهان شمول بودن د : قابلیت فرهنگی ، متکی بر شواهد
15- کدام یک از موارد زیر از موانع ارتباطی به شمار می روند ؟
الف : عوامل فنی ، عوامل اداری ب : مراجع تصمیم گیری
ج : عوامل انسانی د : هر سه مورد
16- کدام یک از موارد زیر جزء مراحل تصمیم گیری به شمار می روند ؟
الف : تعریف و تشخیص مسئله ب : تعیین معیار
ج : نیاز سنجی د : الف و ب
17- اجزای ارتباط عبارتند از :
الف : فرستنده ب : گیرنده پیام
ج : محتوی پیام د : هرسه مورد
18- این شیوه مطالعه مدیریت نیازمند داشتن ابزار و وسایل اندازه گیری می باشد .
الف : شیوه موردی ب : شیوه کمی
ج : شیوه تصمیم گیری د : هر سه مورد
19- کدام یک از مدلهای سازمانی بر روابط انسانی ، ارتباطات افقی ، لیاقت و شایستگی کارکنان تاثیر دارد ؟
الف : مدل کلاسیک ب : مدل مشروط
ج : مدل انسانی د : همه موارد
20- کدام یک از مهارتهای ادراکی زیر مورد نیاز مدیر نیست ؟
الف : شناخت تئوری های مختلف سازمان
ب : شناخت تئوریها ، الگوها و مدل های تصمیم گیری
ج : شناخت اهداف جامعه و به ویژه اهداف توسعه
د : توجه به نیازهای شغلی و حرفه ای افراد
برنامه ریزی آموزشی
1- کدام یک از موارد زیر از مراحل برنامه ریزی نمی باشد ؟
الف : شناخت وضع موجود ب : تعیین مخاطب
ج : تعیین هدف د : پیش بینی روشها ، وسایل و اجرای آزمایشی
2- کدام یک از موارد زیر یک نقشه کلی و راهنما برای هدایت فعالیتهای آموزشی است؟
الف : محتوای آموزشی ب : الگوی تدریس
ج : طرح درس د : روش تدریس
3- کدامیک از موارد زیر مربوط به فرآیند تعیین نیازهای آموزشی نیست ؟
الف : شناسایی نیازها ب : تجزیه و تحلیل نیازها
ج : ارزیابی مهارت فراگیران د : شناخت وضع موجود
4- فاصله بین رفتار مطلوب و رفتار واقعی چه می باشد ؟
الف : رفتار ایده آل ب: رفتار مورد انتظار
ج : نیاز آموزشی د : هر سه مورد
5- زیر بنای هر نظام آموزشی عبارت است از :
الف : نیاز به یادگیری ب : ارزیابی نیازهای یادگیری
ج : تعیین نیازها د : الف و ب
6- مردم به چه دلیل آنگونه که از آنها انتظار می رود رفتار نمی کنند ؟
الف : نمی دانند چگونه و چه موقع رفتار کنند ب : انگیزه ندارند
ج : از بروز رفتار در آنها جلوگیری می شود د : هر سه مورد
7 - تفاوت مشکل و نیاز چیست؟
الف : نیاز بیشتر فرد مدار ولی مشکل مبتنی بر جامعه است
ب : نیاز بیشتر مبتنی بر جامعه و مشکل، فرد مدار است
ج : هر دو مربوط به افراد و گروهها می باشند
د : الف و ب
8-" نیاز به آموزش در مورد مراقبتهای دوران بارداری یا نیاز به اطلاعات در مورد زایمان" ، چه نوع نیازی است ؟
الف : هنجاری ب : مقایسه ای
ج : محسوس د : بیان شده
9- اگر در مدرسه ای برنامه آموزشی در ارتباط با تالاسمی باشد ولی دانش آموزان مدرسه دیگری به این آموزش دسترسی نداشته و آن را درخواست کنند ، چه نیازی در مدرسه دوم وجود دارد ؟
الف : محسوس ب: هنجاری
ج : مقایسه ای د : بیان شده
10- برای سنجش نیازهای آموزش سلامت چه اطلاعاتی مورد نیاز است ؟
الف : نوع نیاز ب : فرد تعیین کننده نیاز
ج : اطلاع رسانی نیاز د : الف و ب
11- مهمترین موردی که باید در یک رفتار بهداشتی درک شود ، چیست ؟
الف : نوع رفتار ب : محل رفتار
ج : علت انتخاب رفتار د : توالی رفتار
12- مزایای تدوین اهداف رفتاری عبارتند از :
الف : نوشتن آنها آسان است
ب : طبقه بندی آسان با توجه به حیطه های یادگیری
ج : ارزشیابی آنها سیستماتیک است
د : الف و ب
13- اهداف رفتاری بر اساس چه معیارهایی ارزیابی می شوند ؟
الف : " فراگیر محور "بودن ب: توصیف نتایج و برون دادهای یادگیری
ج : " قابل مشاهده " بودن د : هر سه مورد
14- برای تعیین اهداف آموزشی چه منابعی وجود دارد ؟
الف : نیاز فراگیران ب : نیاز جامعه
ج : دیدگاه متخصصان د : هر سه مورد
15- محتوای آموزشی (better to know ) به چه مفهومی است ؟
الف ) محتوایی که فراگیر باید بداند ب ) محتوایی که فراگیر بهتر است بداند
ج ) محتوایی که فراگیر خوب است بداند د) محتوایی که فراگیر نیاز است بداند
16- محتوای آموزشی عبارت است از :
الف : مجموعه ای که از سوی برنامه ریزان انتخاب و سازماندهی می شود
ب : اصول و مفاهیمی که به فراگیران ارائه می شود
ج : فرآیندی که فراگیران را به هدف نهایی نزدیک می کند
د : الف و ب
17- نیاز تعیین شده توسط کارشناسان یا متخصصین بر طبق استانداردها ،چه نوع نیازی است؟
الف : هنجاری ب : محسوس
ج : بیان شده د : مقایسه ای