مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

نفلوانزای پرندگان

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت خبر داد

تلاش محققان ایرانی برای تولید واکسن انسانی آنفلوانزای پرندگان

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز مدیریت بیماریها با اعلام انجام اقدامات پیشگیرانه در 16 هزار و 213 محل مشکوک به ‌آنفلوانزای پرندگان و تلاش محققان ایران برای تولید واکسن انسانی آنفلوانزای پرندگان از ثابت نشدن هیچ موردی از این بیماری جز قوهای تالاب انزلی در سال 84 در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، محمد مهدی گویا امروز در یک نشست خبری در محل وزارت بهداشت، افزود: ویروس آنفلوانزای پرندگان با گذشت زمان هر روز توانمندتر می‌شود و نگرانی از امکان انتقال انسان به انسان این بیماری بیشتر شده است، آخرین اطلاعات حاکی از ابتلای 9تا 12 نفر به این بیماری در پاکستان و دو نفر در مصر است.
وی گفت: گر چه هنوز قطعی نشده اما این نگرانی در پاکستان تقویت شده که ممکن است این بیماری از انسان به انسان هم منتقل شده باشد، این موضوعی است که اگر واقعیت داشته باشد خطر گسترش این بیماری را تشدید می‌کند.
گویا افزود: در کشور ما برای کنترل بیماری آنفلوانزای پرندگان و جلوگیری از بروز آن دو کار اساسی انجام می‌شود اول اقدامات سازمان دامپزشکی است که به محض گزارش مرگ مشکوک پرندگان به سرعت موارد نمونه برداری می‌شود و پرندگان اطراف آن معدوم می‌شوند و منتظر جواب آزمایش نمی‌شوند، وزارت بهداشت هم بلافاصله اقدامات بهداشتی، پیشگیرانه و آموزش به مردم را انجام می‌دهد علاوه بر آن واکسن آنفلوانزای انسانی به همه افراد در معرض خطر از جمله پرسنل مرغداریها تزریق می‌‌شود.
وی گفت:‌ همه افرادی که مبتلا به ذات الریه شدید می‌شوند نیز از نظر آنفلوانزای پرندگان کنترل می‌شوند، سال گذشته 158 نفر در کشور به ذات الریه شدید مبتلا شدند و امسال نیز تا اول آذر امسال 132 نفر به این بیماری مبتلا شدند،‌ 16 هزار و 213 محلی که از نظر این بیماری مشکوک بودند نیز مورد بازرسی قرار گرفتند ولی در این مدت هیچ موردی از وجود آنفلوانزای پرندگان در انسان ثابت نشد.
وی ادامه داد: تا به حال به جز موضوع قوهای مبتلا به آنفلوانزای پرندگان که در سال 84 شناسایی و معدوم شدند هیچ گزارشی مبنی بر وجود این بیماری در پرندگان کشور نیز به وزارت بهداشت منعکس نشده است.
گویا گفت: متاسفانه موضوعاتی که در مورد این بیماری در بین مردم مورد توجه است با مسائل اصلی خطرساز این بیماری متفاوت است، مردم بیشتر به نحوه پختن مرغ و پرندگان توجه دارند در حالی که نگهداری پرندگان در خانه و ارتباط آنها با پرندگان مهاجر، پاک کردن پرندگان با دستکش و پرهیز از دست زدن به پرندگان زنده و مرده به مراتب اهمیت بیشتری نسبت به نحوه پختن مرغ و پرندگان خوراکی دارد.
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت تاکید کرد: هنوز واکسن انسانی آنفلوانزای پرندگان در دنیا قطعی نشده و واکسنهایی نیز که تاکنون تولید شده در حد تولید تجاری نیست و حداکثر توان تولید 300 میلیون دوز در جهان را دارد.
وی ادامه داد: کشورهای زیادی اکنون مشغول تلاش برای تولید واکسن انسانی آنفلوانزای پرندگان هستند در ایران نیز هر دو موسسه رازی و پاستور تحقیقات گسترده‌ای برای تولید این واکسن دارند.
وی گفت: فعلاً برای پرهیز از ترکیب ویروس آنفلوانزای پرندگان با ویروس آنفلوانزای انسانی که موجب انتقال انسان به انسان این بیماری می شود افراد در معرض خطر واکسن آنفلوانزای انسانی می‌زنند



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۴:۴۹ توسط:123 موضوع: نظرات (0)