مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

خر خر در خواب

خُرخُر می تواند نشانه ایست تنفسی حین خواب باشد
ایسنا، علوم پزشکی ایران - افراد بسیاری، با خُرخُر حین خواب آشنا هستند . این مشکل تنفسی نه تنها موجب سلب آسایش اطرافیان شخص می شود، بلکه امکان استراحت کامل را از فرد می گیرد و شخص بعد از یک خواب شبانگاهی، هنوز احساس رخوت و خستگی می کند. از آنجایی که طبق آمار موسسه " سانتا ماریای انگلستان " از هر 100 نفر، 10 نفر به مشکل خُرخُر حین خواب دچار هستند، گفتگویی در خصوص دلایل و درمان خُرخُر با یکی از متخصصان ریه و مجاری تنفسی در انگلستان انجام شده که می خوانید :

- به عنوان اولین سوال، بفرمایید خُرخُر چگونه ایجاد می شود؟
خُرخُر زمانی رخ می دهد که هوا توانایی جریان یافتن آزادانه از حلق را از دست بدهد . در ضمن در اکثر موارد خُرخُر یک علامت جدی از وضعیتی به نام " آپنه " ( وقفه تنفس ) است . وقتی فردی ” آپنه خواب “ دارد حلق او طی شب مسدود شده و تنفس برای زمانهای کوتاهی، متوقف می شود.
- آیا خُرخُر، می تواند خطر ساز باشد؟
خُرخُر به تنهایی خطرناک نیست، اما آپنه خواب چرا. وقفه تنفسی حین خواب سبب احساس خستگی می شود و با مشکلاتی از قبیل پرفشاری خون، حملات قلبی و سکته قلبی همراه است. در ضمن فردی که خُرخُر می کند پس از بیداری، ممکن است سردرد داشته باشد، احساس خواب آلودگی کند، بداخلاق باشد و توانایی تمرکز را از دست بدهد که اینها، همه نشانه نرسیدن اکسیژن، به بدن در طی خواب است.
- آیا خُرخُر خودبخود بهبود می یابد یا باید برای درمان به پزشک مراجعه کرد ؟
خُرخُر و وقفه تنفسی به ندرت خودبخود درمان می شوند اما همیشه تصور می شود تنفس راحت ترین کار دنیاست و اغلب موارد افراد مطلقا به این موضوع فکر نمی کنند، حتی زمانی که فرد مطمئن است خُرخُر می کند باز هم اکثرا توجهی به این قضیه ندارد؛ اما باید دانست که همین بی توجهی و درمان نشدن آسان ترین کار دنیا را به یکی از دردسر سازترین اعمال مبدل می کند؛ زیرا بدن و بالاخص ریه ها، مجبور می شوند دائما هوا را ازمیان یک مسیر باریک ( حلق) عبور دهند به همین علت فشار زیادی به آنها وارد می شود. اما در زمان آپنه ( وقفه تنفسی ) مسیر حلق کاملا مسدود است و این وضعیت اورژانس تلقی شده و نیاز به درمان جدی دارد.
- چرا فردی که خُرخُر می کند، چندین بار بیدار می شود؟
وقتی ریه ها هوای تازه دریافت نمی کنند سلولهای مغز به بدن دستور می دهند که بیدار شود ( به میزانی که عضلات سفت گردند ) و مسیر هوا را از انسداد خارج نماید و تنفس را دوباره آغاز کند . این روند ممکن است مدام تکرار شده و همین باعث چندین بار بیدار شدن درطی شب می شود.
- چه مواردی باعث تشدید خُرخُر می شود ؟
در درجه اول کلیه مشکلات بینی مسئله خُرخُر را بدتر می کنند مانند وجود پولیپ بینی ، سیگارکشیدن ، سرماخوردگی و آلرژی .
در درجه دوم الکل و داروهایی مثل آرام بخش ها، خواب آورها و آنتی هیستامین ها تنفس را آهسته تر و سطحی تر کرده و عضلات را شل تر از حالت عادی می کنند. پس ساختمانهای حلق تمایل بیشتری به انسداد پیدا می کنند. در ضمن اضافه وزن روی خُرخُر تاثیر سوء دارد و موجب تشدید آن می شود.لذا به افرادی که در اثر اضافه وزن دچار مشکل خُرخُر شده اند توصیه می گردد ورزش کنند تا هم، وزن اضافی را از دست دهند و هم قدرت عضلات و کارکرد ریه های خود را بهبود بخشند.
گفتنی است زمانی که خُرخُر در اثر انحراف بینی، پولیپ و سایر مشکلات مسدود کننده بینی، ایجاد شده باشد بدون جراحی بهبود نمی یابد.




برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۴:۵۷ توسط:123 موضوع: نظرات (0)