مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

اثر تغییرات آب و هو ا بر سلا متی انسان

تاثیر فزاینده‌ی آب و هوا بر خودکشی افراد در فصول مختلف

 

 

 

 

 

انسان مکانیسم پیچیده ای دارد؛ عوامل متعددی بر روی رفتار انسان موثرند و عملکرد او را کنترل می کنند. اغلب تصور بر این است رفتار هر فرد خصوصا در حوزه های اجتماعی متاثر از عوامل اجتماعی و  انسانی است، اما تحقیقات دانشمندان فاکتورهای دیگری را نیز در بروز رفتار افراد دخیل می دانند.

یکی از این فاکتورها آب و هواست؛ انسان تحت تاثیر اقلیم های مختلف رفتار متفاوتی از خود بروز می دهد. به


دانشمندان معتقدند میزان خودکشی در ماه مه افزایش پیدا می کند

عبارت دیگر، عملکرد انسان در شرایط آب و هوایی گوناگون متفاوت است.

از نقطه نظر روان شناسی، انسان در هوای آفتابی بیش از هوای بارانی احساس راحتی می‌کند. از اینرو در نزد بسیاری از مردم هوا می‌تواند از نقطه نظر سلامتی و بیماری اثرات متفاوتی را اعمال نماید. اثر بادهای خنک مثل "فون" در دره‌های کوه آلپ و حتی در شمال ایران، بویزه در گرگان، باعث حالت تهییج و تشویش قابل ملاحضه‌ای می‌شود.

خطرات خودکشی در هوای خشک قاره‌ای، یا در بهار هنگام افزایش فشار جوی افزایش می‌یابند.
به عنوان مثال، تعداد کسانی که سالانه در فرانسه خود کشی می‌کنند، بیش از 150 هزار نفر هستند. که از این تعداد 21 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند. این در حالی است که نحوه‌ی زندگی مردم، محیط خانواده، مجرد بودن، از دست دادن همسر و مهمتر از این موارد مصرف مشروبات الکلی سهم به سزایی در افزایش میزان خودکشی ایفا می‌کنند.

صرف نظر از این موارد، موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی فرانسه در میزان خودکشی اثر قابل ملاحضه‌ای دارد. آمار خودکشی حاکی از آن است که تعداد خودکشی در مناطق شمال باختری فرانسه دو برابر تعداد خودکشی در مناطق جنوبی این کشور است. از سوی دیگر بیشتر کسانی که در فرانسه اقدام به خودکشی می‌کنند در روز به این کار دست می‌زنند و اکثر آن‌ها روز دوشنبه یعنی روز اول هفته (اروپا و غرب) را انتخاب می‌کنند.

به طور کلی کشورهای دانمارک و یونان به ترتیب دارای بیشترین (49 نفر در هر صدهزار) و کمترین (6 نفر در هر صدهزار) میزان خودکشی منجر به مرگ هستند.

همچنین چندی پیش محققان بریتانیایی اعلام کردند که آفتاب بهاری از عوامل افزایش میزان خودکشی در این فصل است.

"گروه پرایوری" (Priory Group) می گوید که تعداد کسانی که در ماه مه جان خود را می گیرند از هر ماه دیگری در طول سال بیشتر است که می تواند به آب و هوا مربوط باشد.

به اعتقاد محققان این گروه، آفتاب که به مقابله با افسردگی کمک می کند، همچنین ممکن است انرژی لازم را در اختیار افرادی که فکر خودکشی در سر دارند قرار دهد تا افکار خود را عملی کنند.


در بریتانیا و ایرلند هر 84 دقیقه یک نفر خودکشی می کند.

اوجگیری خودکشی

به گفته این گروه هرساله در حدود 6300 نفر در بریتانیا و ایرلند خودکشی می کنند.

پروفسور کریس تامپسون، مدیر بخش خدمات بهداشتی این گروه، گفت که این تحقیقات نشان می دهد که در بریتانیا ارتباط مستقیمی میان میزان نور خورشید و میزان خودکشی وجود دارد.

مطالعات در کشورهای اسکاندیناوی و کانادا نشان داده است که میزان یک نوع ماده شیمیایی موسوم به "سروتونین" در مغز که احساس شادی به همراه می آورد، در افرادی که خودکشی می کنند بسیار کم است.

سایر مطالعات نشان داده است که فرد هرچه بیشتر در معرض آفتاب قرار گیرد، میزان تولید سروتونین نیز در مغز او افزایش می یابد.

پروفسور تامپسون گفت: "این تناقضی دردناک است که بهبودی نسبی که اکثر افراد مبتلا به افسردگی در بهار تجربه می کنند، اغلب انرژی لازم برای عملی کردن فکر خودکشی را برای برخی از آنها فراهم می آورد."


ممکن است آفتاب انرژی لازم را در اختیار افرادی که فکر خودکشی در سر دارند قرار دهد تا افکار خود را عملی کنند.

به گفته وی میزان خودکشی در میان کسانی که درحال خروج از افسردگی هستند بیش از کسانی است که هنوز به شدت افسرده هستند و این مساله در اثر از راه رسیدن فصل تازه تشدید می شود.

خودکشی فصلی

وی گفت: "فصل بهار فصل آغازهای نو و زندگی تازه است، با این حال توام شدن جهان درحال شکوفایی بیرون با زندگی بی حاصل درونی افراد افسرده، اغلب از قدرت تحمل آنها خارج است."

یک سخنگوی گروه "ساماریتان" (نیکوکاران) گفت میزان خودکشی مسلما در فصول بهار و تابستان افزایش پیدا می کند.

وی گفت شماری از عوامل ممکن است در این پدیده دخیل باشد، مثل تغییراتی که در ساعت بدن روی می دهد.

ارقام نشان می دهد که از سال 1990 به این سو تلاش برای خودکشی 50 درصد افزایش یافته است. مردان، قربانی اصلی پدیده خودکشی هستند. تاثیرات تغییر آب و هوا بر سلامتی انسان‌ها

 

 

پژوهشگران در سراسر جهان در پی‌آنند که پدیده پیچیده راز تاثیرات هوای خوب یا بد، بر پیکر و سلامتی انسان‌ها را بیابند.

سایت رادیو کلن روز چهارشنبه آخرین نتایج تاثیرات تغییر آب و هوا بر روی سلامتی انسان را منتشر کرد.

این سایت گزارش داد: این که سرمای بیش از حد می‌تواند موجب بروز سکته قلبی گردد، شناخته شده است، اما چگونه آب و هوا ممکن است، همچنین بر سلامتی انسان‌ها تاثیراتی پیچیده‌تر داشته باشد؟

آسمانی آبی، عاری از ابر و وزش باد گرم و در حالیکه بسیاری از افراد در شمال یک کشور از دردهای مفصلی در رنجند، در جنوب، سردرد، عارضه عمومی است.

طبق بررسی‌های انجام شده، تقریبا نیمی از مردم آلمان، به تاثیرات آب و هوا بر سلامتی خود، اعتقاد دارند و تا همین اواخر، بر پیشانی کسانیکه چنین ادعایی می‌کردند، مهر تمارض و تنبلی زده می‌شد.

اما دانشمندان علم هواشناسی یا متئورولوژی، بر این عقیده هستند که در واقع هر فرد آلمانی، به علت تغییرات آب و هوا، چهار روز در سال، بیمار است.

تنها خیلی‌ها نمی‌دانند که علت سردرد میگرنی، ضعف و ناتوانی، بی‌خوابی یا حتی دردهای مفصلی آنها، ممکن است، به تغییرات آب و هوا ربط داشته باشد.

پیش از این، دانشمندان علم هواشناسی نمی‌دانستند که ضربان‌های الکترو مغناطیسی ضعیف موسوم به اسفریکس ( (Sphericsیا انرژی می‌توانند عامل بوجود آورنده این بیماری‌ها باشند.

این ضربان‌های الکترو مغناطیسی، اصولا زمانی بوجود می‌آیند که جبهه‌های هوای سرد و گرم، با یکدیگر برخورد می‌کنند.

اما چندی پیش پژوهشگران دانشگاه "مونیخ" کشف کردند، نوسانات اندک فشار هوا که تنها با فشار سنجهای ویژه بسیار حساس قابل ثبت می‌باشند و هر گونه تغییرات آب و هوا را با سرعتی بسیار زیاد در پی‌دارند، بر بدن انسان اثر می‌کنند.

این نوسانات بر محل بسیار حساسی در بدن، یعنی در شاهرگ گردن تاثیر می‌گذارد.

در این بخش از بدن، گیرنده‌های حساس فشار، ضربان نبض و فشار خون بدن را تحت کنترل خود دارند. به این ترتیب که در برابر نوسانات فشار هوا، بوسیله تغییر قطر رگها یا فرکانس ضربان قلب، واکنش نشان می‌دهند.

علاوه بر این گیرنده‌های حساس سیستم عصبی نباتی بدن نیز، در هنگام تغییر فشار هوا، فعالتر می‌شوند.

اما چه اتفاقی زمانی که یک جبهه هوای سرد، جای خود را به هوای گرم می‌دهد می‌افتد؟ فشار هوا بر پیکر یک فرد بزرگسال، بصورت میانگین ۲۰۰۰ کیلوگرم می‌باشد.

زمانیکه یک جبهه هوا با فشار پائین، به محل زندگی ما نزدیک می‌شود، میزان فشار اطراف، تغییر یافته و فشار موجود بر بدن، به میزان ۴۰۰ کیلوگرم کاهش می‌یابد.

اینکه اینگونه تغییر فشار می‌تواند، تاثیر بسزایی در حال و احوال ما داشته باشد، از جانب فیزیکدانان دانشگاه "کیف" نیز تائید شده است.

نوسانات فشار هوا در آزمایشگاه، باعث تغییر فرکانس ضربان قلب و فشار خون افراد مورد آزمون شده است، روندی که می‌تواند، علت بروز عوارضی همچون سردرد، بی‌خوابی و واکنش‌های عصبی افراد باشد.

اما برای افراد حساس به تغییرات آب و هوا، امروزه شیوه‌های درمانی جدیدی وجود دارند، برای مثال، آنها می‌توانند در دوره‌های ویژه بیاموزند که چگونه می‌توان از فشارهای عصبی و روحی دوری کرد یا آنها را بوسیله نرمش و ورزش در آب استخر یا ماساژ تخفیف بخشید.

بعلاوه آزمایشهای انجام گرفته در مورد ۱۵هزار نفر نشان داده‌اند که عصاره تهیه شده از گیاه "بادرنجبویه" به ۹۰درصد از این افراد حساس به تغییرات آب و هوا کمک می‌کند.

آنچه مسلم است این است که شمار افرادی که به این تغییرات اتمسفری حساس می‌باشند، روز بروز افزایش می‌یابد و تعداد کودکان نیز در بین آنها اندک نیست.

کارشناسان و متخصصان، علت این پدیده را سر و صداهای آزاردهنده محیط زیست و افزایش میزان مواد مضر در هوای اتمسفر می‌دانند.

اگر چه حساس بودن به تغییرات اتمسفری، خود به تنهایی یک بیماری نیست، اما عوارض ناشی از آن می‌توانند چهره‌ای ناگوار بخود بگیرند. اثر گلخانه ای

 

تغییرات آب و هوا

گرم شدن آب و هوای کره زمین و تغییر اقلیم یکی از مهم ترین مسایل زیست محیطی جهان است . مدت هاست که دیگر از برف و سرمای گذشته ها خبری نیست. برف کم می بارد و دوامی ندارد. رودها و چشمه ها پیوسته خشک می شود ، کشاورزی صدمه می بیند و بسیاری از مردم جهان با مشکل کمبود آب آشامیدنی روبرویند. کشور ما نیز با مسایل متعددی در این رابطه روبروست. شناخت هر چه بیشتر این مشکل به ما در اندیشیدن تمهیدی برای متوقف کردن روند گرمایش زمین و پیشگیری از عواقب آن یاری خواهد کرد. در این مقاله به اختصار به تغییر آب و هوا و عواقب آن اشاره می کنیم و در بخش دوم راه های مبارزه با آن را برخواهیم شمرد.

دکتر دیوید کینگ ، مشاور ارشد دولت انگلستان در تحقیقات علمی، اخیرا نتیجه تحقیقات جدید تیم دانشمندان خود را اعلام کرده که بر اساس آن رابطه بین میزان دی اکسید کربن جو و گرمای کره زمین در 740 هزار سال گذشته به اثبات رسیده است. آنها یک قطعه یخ قطب جنوب را تا عمق 3 کیلومتر حفر کرده اند و عمر لایه های مختلف را تعیین کرده و نیز غلظت دی اکسید کربن آنها را اندازه گرفته اند. قدیم ترین لایه این قطعه یخ 740 هزار سال قدمت داشته است . نتیجه ای که به دست آمده آن است که در تمام این740 هزار سال غلظت دی اکسید کربن بین 200 تا 270 قسمت در میلیون نوسان داشته و هیچ گاه بالاتر نرفته است حال آن که غلظت آن در سال 2004 میلادی 377 قسمت در میلیون بوده است. در این 740 هزار سال چندین بار عصر یخ روی داده و دوباره هوا گرم شده اما در تمام سال های عصر یخ غلظت دی اکسید کربن حدود 200 بوده و در گرم ترین سال ها نیز هیچ گاه بالاتر از 270 نبوده است.

هنگامی که انقلاب صنعتی شروع شد ، یعنی در قرن هجدهم، غلظت دی اکسید کربن ( گازکربنیک ) جو زمین 270 قسمت در میلیون بود و اکنون غلظت آن به 377 قسمت در میلیون رسیده است . این مقدار نه تنها در740 هزار سال گذشته بلکه احتمالا از 55 میلیون سال پیش تا کنون سابقه ندارد. 55 میلیون سال پیش کره زمین یک سیاره گرمسیری بود. قطب شمال و جنوب وجود نداشت و سطح دریا ها 80 متر بالاتر از امروز بود. این شرایط برای حیات انسان مناسب نبود. در واقع این شرایط از بین رفت تا انسان توانست به وجود بیاید، اما اکنون بشر با دست خود این شرایط را دوباره شکل می دهد. این یکی از مهم ترین مسایلی است که بشریت با آن روبروست اما حواس او بیشتر متوجه فوتبال است و تا این گونه مسایل حیاتی.

اطلاعات مربوط به درجه حرارت متوسط کره زمین از 800 ایستگاه که در نقاط مختلف کره زمین ، از سرد ترین نقاط کوهستانی و یخچال های قطبی گرفته تا گرم ترین نواحی استوایی ، قرار دارد جمع آوری می شود. این کار از 125 سال پیش تا کنون هر ساله انجام می شود. از 1970 تا کنون درجه حرارت متوسط کره زمین 8/0 درجه اضافه شده است. در خلال این دوره افزایش درجه حرارت در هر دهه از دهه قبل بیشتر بوده است. 22 سال از گرم ترین سال های ثبت شده از 1980 بدین سو بوده است. و 6 سال از گرم ترین سال هایی که تا کنون ثبت شده در 8 سال گذشته رخ داده. سه سال از این سال ها ( 2002 و 2003 و 2005) همان سال هایی است که در أنها تولید غلات شدیدا کاهش یافته است. میزان دی اکسید کربن جو زمین از انقلاب صنعتی به بعد پیوسته افزایش یافته اما ثبت منظم آن از سال 1959 شروع شده و از آن سال تا کنون هر ساله افزایش یافته طوری که این روند یکی از قابل پیش بینی ترین روند های جهان است. از 1960 غلظت گاز کربنیک افزایش یافته و از یک دهه بعد درجه حرارت هم بالا رفته است.

ممکن است برخی فکر کنند که 8/0 درجه افزایش چندان اهمیتی ندارد، اما باید توجه داشت که در اینجا صحبت از درجه حرارت متوسط کره زمین است یعنی متوسط مجموع آن در همه نقاط کره زمین والا تغییر درجه حرارت در همه جا یکسان نیست. افزایش آن در خشکی بسیار بیشتر از دریا ها ، در عرض های جغرافیایی بالاتر بیشتر از نواحی استوایی، و در داخل قاره ها بیشتر از نواحی ساحلی آنهاست و لذا در برخی نقاط افزایش دما ممکن است بیش از ده درجه باشد. و بد نیست بگوییم که تفاوت درجه حرارت متوسط کره زمین در عصر یخبندان ها، که آخرین آن حدود 12000 سال پیش رخ داده ، با آب و هوای کنونی تنها چند درجه بوده است. اکنون 200 نفر از دانشمندان جهان که عضو گروه تحقیقات آب و هوایی سازمان ملل هستند برآورد می کنند که درجه حرارت کره زمین تا پایان قرن حاضر بین 4/1 تا 6/5 درجه افزایش خواهد یافت و این یعنی فاجعه.

گرمای هوا اثرات مخربی دارد که ذیلا به آن اشاره می کنیم:

1- اثر بر روی تولید محصولات کشاورزی: در سال 1381 گرما و خشکسالی محصول غله هند، آمریکا وکانادا را بشدت کاهش داد. در نتیجه محصول غله جهان 90 میلیون تن یا 5 درصد کم تر از مصرف آن شد. در سال 1382 گرمای شدید اروپا موجب شد محصول غله کاهش یابد و بار دیگر تولید غله 90 میلیون کم تر از مصرف آن بود. در سال 83 بارندگی بهتر شد اما در سال 84 خشک سالی در آمریکا محصول غله جهان را 34 میلیون تن کاهش داد.

2- تلفات جانی : در سال 1376 شمسی 700 نفر از ساکنان شیکاگو در اثر گرما جان باختند. در اردیبهشت ماه سال 1381 شمسی گرمای هوا در هند به 50 درجه رسید و بیش از 1000 نفر در استان آندرا پرادش جان خود را از دست دادند. در سال 1382 موج شدید گرما در اروپا غوغا کرد و درجه حرارت بطور بی سابقه ای افزایش یافت و در اثر آن 49000 نفر در 8 کشور اروپاجان خود را از دست دادند . در ایتالیا 18000 نفر مردند. در فرانسه تلفات 14800 نفر بود. تعداد کسانی که در اثر گرمای آن سال در اروپا مردند 15 برابر تعداد کسانی بود که در اثر حمله 11 سپتامبر سال 2001 به مرکز تجارت جهانی در نیویورک جان خود را از دست دادند. (1)

3- ذوب شدن یخ: یکی دیگر از عوارض گرمای کره زمین است. در اثر آن مناطقی مانند بنگلادش و جزایر مالدیو و شهر های ساحلی لندن و نیویورک و شانگهای اول از همه خسارت خواهند دید.

4- توفان های شدید: در اثر گرما، تبخیر بیشتر می شود و در اثر ذوب یخ ها هم آب بیشتری وارد اقیانوس ها می شود . پس حجم آب بیشتر می شود و میزان تبخیر نیز افزایش می یابد. آبی که با تبخیر بالا می رود باید در جایی فرود آید. پس تعداد توفان ها و شدت آن ها بیشتر می شود. در اثر گرمای جو بارندگی بیشتر به شکل باران صورت می گیرد نه برف . در نتیجه یخچال های کوهستانی که ذخایر اصلی آب جهان هستند روز به روز ضعیف تر می شوند و توفان ها و سیل ها شدید تر. در سال 1377 شمسی توفان میچ (
Mitch) که یکی از قوی ترین توفان های تاریخ اقیانوس اطلس است روی داد . سرعت این توفان 360 کیلومتر در ساعت بود. در اثر آن ظرف دو سه روز در نیکاراگوئه و هندوراس 2 متر باران بارید. در اثر آن غیر از خانه و مدارس و کارخانه و جاده و پل وغیره 70 در صد خاک سطحی هندوراس از بین رفت. لذا اکنون کشاورزی دراین کشور حاصلی ندارد. در مجموع این توفان 11000 نفر تلفات داشت و اقتصاد منطقه کارائیب را نابود کرد. فلورس ، رئیس جمهور هندوراس اعلام کرد: " در مجموع این توفان ظرف چند روز آن چه را که برای احداثش 50 سال زحمت کشیده بودیم نابود کرد" در اثر این توفان رشد دو کشور نام برده 20 سال به عقب افتاد. در 1383 در ژاپن 10 توفان مهم رخ داد که در مجموع 10 میلیارد دلار خسارت ایجاد کرد. در همان فصل سال در فلوریدای آمریکا 4 توفان بسیار شدید رخ داد که در تاریخ امریکا کم سابقه بود در اثر این 4 توفان شرکت های بیمه 22 میلیارد دلار خسارت به مشتریان خود پرداختند و به ورشکستگی نزدیک شدند. سال بعد یعنی 1384 توفان کاترینا رخ داد که این توفان ها در مقابل آن هیچ بودند. ارتفاع آب 6 متر بود و بسیاری از شهرک های ایالات متحد یکسره نابود شد. توفان بشدت به شهر تاریخی نیو اورلئان صدمه زد و در اثر آن در مجموع صد ها هزار نفر بی خانمان شدند. این توفان که علت آن بالا بودن درجه حرارت سطح آب در اقیانوس بود طبق برآورد های اولیه حداقل 200 میلیارد دلار خسارت بر جای گذاشت.

5- کمبود آب : آنگاه که اولین فضانوردان به دور کره زمین سفر می کردند یکی از چیز های جالبی که در زمین می دیدند دریاچه چاد در آفریقا بود. اکنون آنها بسختی می توانند این دریاچه را تشخیص دهند. سه کشور پر جمعیت نیجریه و نیجر و چاد آن قدر آب رودخانه های منتهی به دریاچه را برای آبیاری مصرف کرده اند که اکنون حجم دریاچه نسبت به سال 1960 تقریبا 95 درصد کاهش یافته. دریاچه آرال واقع در شوروی سابق به علت مصرف بیش از حد آب رودخانه های سیحون و جیحون نابود و آب آن شور شده است. رودخانه کلورادو واقع در جنوب غربی ایالات متحد و رودخانه زرد در شمال چین دیگر به دریا نمی رسند و قبل از آن خشک می شوند. رود های نیل در مصر، رود سند که عمده آب آبیاری پاکستان را تامین می کند و رود گنگ که در منطقه پر جمعیت گنگ در هند جاری است نیز وقتی به دریا می رسند دیگر از یک نهر باریک ترند. این ها را می توا ن دید اما پایین رفتن آب های زیر زمینی دیده نمی شود. میلیون ها چاه حفر شده که سطح همه آنها پیوسته سقوط می کند. هر انسان روزانه بطور متوسط 4 لیتر آب مصرف می کند اما آب لازم برای تولید غذای مصرفی او 200 لیتر در روز یعنی 500 برابر آن است. عمده آب جهان یعنی 70 درصد آن صرف آبیاری می شود. 20 درصد آن صرف صنعت می شود و 10 درصد دیگر به مصارف مسکونی می رسد. از آنجا که عمده آب هر کشور صرف آبیاری زمین های زراعی می شود و تولید هر تن غله به 1000 تن آب نیاز دارد، کشور هایی که به کمبود آب دچار می شوند به جای آب غله وارد می کنند. بنا براین یکی از اصلی ترین عواقب گرم شدن کره زمین کاهش تولید کشاورزی، افزایش رقابت بر سر غله محدود جهان، و بالا رفتن قیمت غله در بازار جهانی است.

 

 

 

 

 

 



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۵:۰۰ توسط:123 موضوع: نظرات (0)