نحوه تهیه برنا مه مدا خله ای 2
« فرآیند های خدمت و پشتیبان »
فرآیند مجموعه فعالیت های مرتبط بهم و پیوسته ایست که یک نقطه آغاز و یک نقطه پایان مشخص دارد و حداقل یک درونداد به یک برونداد (نتیجه یا محصول نهائی) تبدیل می گردد . ضمناً هر فرآیند یک عنوان دارد .
مثال : اگر مجموعه فعالیت هایی که در حین مراقبت از مادر در ماه پنجم بارداری صورت می گیرد در نظر بگیرید :
درونداد : مادری است که متقاضی دریافت خدمت است
برونداد : همان مادر پس از دریافت مراقبت می باشد
« فرآیند خدمت »
فرآیندی که با گیرنده خدمت بطور مستقیم سروکار دارد فرآیند خدمت نامیده می شود .
« فرایند پشتیبان »
فرآیندهایی که ارتباط مستقیم با گیرنده خدمت ندارند ولی منابع و شرایط را برای اجرای فرآیندهای خدمت تأمین می کنند ، فرآیندهای پشتیبان می گویند . مانند فرآیندهای ستادی ، تدارکاتی ، نظارتی و مدیریتی
« اجزاء فرآیند »
هر فرآیند 9 جزء دارد :
s نقطه آغاز s روش
s نقطه پایان s نیروی انسانی شاغل در فرآیند
s درونداد s مواد
s برونداد s ابزار
s فضای فیزیکی (محیط کاری که فرآیند در آن اجرا می گردد مانند اطاق معاینه ، کلاس آموزش و...
- هر فرآیند تحت تأثیر عوامل محیطی خارج سازمانی است . این تأثیر می تواند تقویت کننده و یا تضعیف کننده روند اجرای فرآیند باشد
- در فرآیند تعامل اجزاء یاد شده (در قالب فعالیت ها) بدنبال تبدیل درونداد به برونداد است
« طراحی برنامه بهداشتی »
مراحل طراحی برنامه بهداشتی بصورت خلاصه بشرح ذیل است :
· شناسایی مشکلات بهداشتی
· اولویت بندی و انتخاب یک اولویت
· تعیین استراتژی مداخله
· طراحی و استاندارد کردن فعالیت های مقابله
· سازماندهی فعالیت ها
· تعیین نظام پایش و ارزشیابی فعالیت ها
· اجرای آزمایشی
· اصلاح برنامه در صورت نیاز و در حین اجرای آزمایشی
· تعمیم برنامه درکل منطقه
الف) شناسایی مشکلات بهداشتی
مشکلات بهداشتی در حقیقت بیماریها و حوادثی هستند که در سیر خود سلامت را تهدید می کنند . بیماریها و حوادث در سیر خود ناتوانی یا مرگ می آفرینند .
جهت شناسایی مشکلات بهداشتی باید :
1- وضعیت موجود دقیقاً مورد بررسی قرار گیرد
2- شاخص های عمومی (جمعیت ، موارد و...) و شاخص های برنامه بطور جداگانه تهیه شود .
3- در بیان عوامل مؤثر در بروز مشکلات کلی گویی نشود
4- شاخص های هر برنامه جداگانه مدنظر باشد
5- در انتخاب و گزینش اولویت ها جهت مداخله ، میانگین کشوری و استانی مدنظر باشد .
6- از کلیه منابع موجود (آمار ، نتایج بازدیدها و نظارت و احتمالاً تحقیقات انجام شده) در تعیین اولویت ها استفاده شود .
برچسب: ،