مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

بیماری وبا 2

چند توصیه مهم بهداشتی برای خرید و مصرف مواد غذایی این روزها مهمترین مسئله بهداشتی کشور مربوط به شیوع بیماری وبا است. متولیان و متخصصان بهداشتی نیز با اقدامات و توصیه های خود سعی دارند با افزایش آگاهی عمومی نسبت به راههای انتقال این بیماری، از گسترش آن جلوگیری کنند. اما نکته ثابت در تمام توصیه ها و پیامهای بهداشتی رعایت بهداشت شخصی و دقت در مصرف مواد غذایی است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، در نوشتار زیر چند توصیه مهم بهداشتی برای خرید و مصرف مواد غذایی آورده شده است. امیدواریم شما شهروند گرامی، با رعایت این نکات، در راه سلامتی خود و خانوادیتان قدم بردارید و از زندگی سالم، لذت ببرید.

خرید مواد غذایی :
- تاریخ تولید و انقضاء را کنترل کنید . تاریخ تولید و انقضاء در روی بسته مواد غذایی فاسد شدنی ذکر می شود و مدت زمانی را که ماده غذایی ، قابل خوردن است ، مشخص می کند.
- شما نمی توانید از ظاهر یا بوی غذا به سالم بودن آن مطمئن شوید .
- بر چسب روی بسته بندی بعضی از مواد غذایی حاوی دستوراتی است که اگر به آن ها عمل نشود ، نمی توان مواد غذایی را حتی از زمان تاریخ تولید تا انقضاء هم به خوبی محافظت کرد.
فروش مواد غذایی پس از انقضای تاریخ مصرف غیر قانونی است.
- در مورد تخم مرغ باید عبارت " بهتر است تا قبل از تاریخ ... مصرف شود " روی بسته بندی آن ذکر شود.
- در خرید از فروشگاه هایی که در آن ها بهداشت به طور کامل رعایت نمی شود ، بیشتر دقت کنید.
- در مورد غذاهایی که در یخچال یا فریزر نگه داری می شوند ، باید دقت کرد که بیش از حد انباشته نشوند تا سرمای کافی به تمام بسته ها برسد .
- از خرید بسته ها ی آسیب دیده اجتناب کنید .
- از فروشگاه هایی که گوشت خام و پخته را از هم جدا نگهداری نمی کنند ، خرید نکنید .
- فروشنده باید پس از جابه جا کردن مواد غذایی خام ، دست های خود را کاملا بشوید و سپس به غذاهای پخته دست بزند.
- سعی کنید غذاهای سرد یا منجمد شده را آخر از همه خریداری کنید.

حمل مواد غذایی به خانه :
- تکه ها ی مرغ و گوشت خام را به طور کامل و جداگانه بسته بندی کنید ، به ترتیبی که نتوانند با مواد غذایی دیگر تماس داشته باشند.
- مواد غذایی خام را جدا از غذاهای آماده مصرف ، بسته بندی کنید .
- مواد غذایی سرد یا منجمد شده را با هم و ترجیحا در یک محفظه خنک قرار دهید و هر چه سریعتر آن ها را به یخچال یا فریزر منتقل کنید. قرار دادن چنین موادی در محل کار یا اتومبیل گرم و یا حتی حمل آن ها به مدت یک ساعت در طی خرید ، می تواند دمای آن ها را افزایش دهد و باعث ازدیاد تعداد باکتری ها شود.
- اگر مواد غذایی سرد شده را نمی توانید به سرعت به خانه منتقل کنید ، یک محفظه عایق ( یخدان) به شما کمک می کند تا آن ها را در دمای مناسب نگه داری کنید. اگر با اتومبیل خرید می کنید ، کشیدن یک پتوی تمیز روی بسته های مواد غذایی سرد یا منجمد شده به طور موقت به عایق کردن آن ها کمک می کند .
نگهداری مواد غذایی در خانه :
- به منظور جلوگیری از تکثیر باکتری هایی که مسمومیت غذایی ایجاد می کنند ، دمای سردترین قسمت یخچال را بین صفر تا پنج درجه سانتیگراد تنظیم کنید. برای کنترل درجه حرارت از دماسنج یخچال استفاده کنید . مواد غذایی سریع الفساد را در سردترین قسمت یخچال قرار دهید.
- تکثیر اغلب باکتری ها در یخچال ، کند و در فریزر ، متوقف می شود . اما یخچال یا فریزر نمی تواند باکتری ها را نابود کند ، بنابراین باید از پخش و انتقال آن ها از یک ماده غذایی دیگر جلوگیری کنید.
گوشت خام و غذاهایی را که از حالت انجماد خارج می شوند باید در ظروف دردار نگه داری کنید . با این کار ، تراوش حاصل از آنها باعث آلودگی سایر مواد غذایی نمی شود.
- اگر از گوشت خام یا غذایی که از حالت انجماد درآمده ، مایعی تراوش می شود ، آنها را در طبقه ای پایین تر از ماده غذایی پخته شده ( که حتما درپوش محافظ دارد) نگه داری کنید. هم چنین باید از وارد شدن مایع تراوش شده به داخل سبزی و سالاد جلوگیری کرد.
- تخم مرغ را در یخچال نگه داری کنید . معمولا تخم مرغ از زمان تولید تا هنگام فروش در دمای ثابت و خارج از یخچال به نحو مطلوب نگه داری می شود.امادرخانه ، تخم مرغ در معرض تغییرات درجه حرارت است و بهتر است که در یخچال نگه داری شود( ترجیحا در بسته بندی اصلی تاریخ دار باشد ) تا از رشد باکتری ها جلوگیری بعمل آید.
- بهتر است تخم مرغ های شکسته یا ترک دار را دور بریزید.
- از شستشوی تخم مرغ قبل از نگهداری خودداری نمایید .
- مواد غذایی را به روش های مختلف بسته بندی می کنند ، مانند : کنسرو کردن ، استفاده از پوشش های پلاستیکی ، بسته بندی در اتمسفر تغییر یافته ( که بسته به جای هوا حاوی گازی دیگر مانند نیتروژن و یا دی اکسید کربن هستند ) بسته بندی از هر نوع که باشد باید دستوراتی که در مورد شرایط نگه داری در برچسب آن نوشته شده رعایت شود ، به ویژه از زمانی که بسته باز می شود.
- غذایی را که تاریخ مصرف آن گذشته است ، دور بریزید.

پخت غذا :
- غذارا به طور کامل بپزید به طوری که دمای مرکز ماده غذایی حداقل به مدت دو دقیقه در دمای 70 درجه سانتی گراد باقی بماند. به این ترتیب ، بیشتر باکتری های مضر که می توانند مسمومیت غذایی ایجاد کنند ، نابود می شوند.
- مدت زمانی را برای پخت غذا در بسته بندی آن و یا کتاب های آشپزی ذکر شده است ، نباید کم کرد .
- در صورت استفاده ا زفر یا گرم خانه باید قبلا آن را به طور مقدماتی گرم کنید ، سپس با گذاشتن ماده غذایی در فر دمای آن را به تدریج به حد نهایی مورد نظر برسانید . در غیر اینصورت ، می تواند خطر آفرین باشد .
- برای اطمینان ازپخت مرکز تکه های بزرگ گوشت یا مرغ کامل ، باید مراقبت های لازم به عمل آید. با دماسنج ویژه گوشت می توانید دما را در مرکز آن کنترل کنید.
- اگر مرغ و گوشت منجمد به طور کامل از حالت انجماد خارج نشوند ، ممکن است حرارت برای پختن مرکز آن ها کافی نباشد . بهترین راه برای رفع انجماد مواد غذایی قرار دادن آن ها در یخچال یا استفاده از فرمیکروویو است.
- مرغ ، گوشت و غذاهای گوشتی ( مانند همبرگر ) را به طور کامل بپزید ، به طوری که مایع تراوش شده از آن ها به رنگ قهوه ای یا خاکستری در آمده باشد ( رنگ صورتی مورد قبول نیست ).
اتاق گرم می تواند رفع انجماد غذاهای یخ زده را تسریع کند ، ولی باعث تکثیر باکتری ها هم می شود.
- گاهی اوقات تخم مرغ خام دارای باکتری های ایجاد کننده مسمومیت های غذایی می شود . این باکتری ها با پختن کامل تخم مرغ از بین می روند. از تهیه غذاهایی مانند سس مایونز ، بعضی از دسرها و بستنی که حاوی تخم مرغ خام هستند ، خودداری کنید.
- تخم مرغ پاستوریزه بعلت از بین رفتن باکتریهای مضر آن برای مصرف مناسب تر است.
- تخم مرغ سالم را پس از شکستن و خارج کردن از پوسته ، می بایست سریعا استفاده کرد و در غیر اینصورت در ظروف دردار در یخچال نگهداری شود.
- میوه و سبزی خام را به طور کامل بشویید.

مسمومیت غذایی :
- علایم مسمومیت غذایی معمولا در عرض یک ساعت تا حداکثر پنج روز بعد از مصرف غذای آلوده ظاهر می شوند. شکم درد ، استفراغ و اسهال ، شایع ترین علایم هستند. اگر درد یا علایم ، ماندگار شدباید به پزشک مراجعه کرد. به ویژه در مورد سالمندان ، زنان باردار و کودکان.
- اگر شما یا پزشکتان فکر می کنید که مسمومیت مربوط به غذای خاصی ازیک فروشگاه یا محل غذا خوری مشخصی است ، با مسئولان مربوطه در ادارات و موسسات نظارتی تماس بگیرید.
گزارش مسمومیت غذایی به مسئولان می تواند از ابتلای دیگران جلوگیری کند.
- اگر فقط بیماری خفیفی دارید ، مقدار زیادی مایعات بنوشید و استراحت کنید. تا زمانی که احساس کنید دوباره می توانید غذاهای جامد مصرف کنید.
- تا زمانی که استفراغ و اسهال رفع نشده است از تهیه غذا برای دیگران خودداری کنید . اگر مجبور به این کار هستند ، در شستشوی دست ها بسیار دقت کنید.

مراقبت بیش تر برای گروه های آسیب پذیر :
کودکان زیر 5 سال ، سالمندان ، بیماران و زنان باردار از گروه های آسیب پذیر به شمار می آیند و نیاز به مراقبت های ویژه دارند .
- تخم مرغ را باید به طور کامل پخت تا سفیده و زرده هر دو سفت شوند. از مصرف غذاهایی که در تهیه آنها به نحوی از تخم مرغ خام استفاده می شود ، باید پرهیز کرد .
- زنان باردار و کسانی که در برابر عفونت ، زیاد مقاوم نیستند ، نباید از غذاهایی که بیش تر در معرض فساد هستند ، استفاده کنند . به ویژه غذاهایی که به طور سرد مصرف می شوند وامکان دارد که در تهیه آن ها نکات بهداشتی رعایت نشده باشد . غذاهای پخته سرد شده مانند مرغ آماده مصرف ، نباید به صورت سرد خورده شوند بلکه باید آنها را به طور کامل داغ کرد.
- مصرف شیر پاستوریزه نشده و فرآورده های تهیه شده از آن ( مانند پنیر) خطر آفرین است.
- اگر غذای پخته ، توسط ماده غذایی خام در آشپزخانه ، آلوده شود از مصرف آن باید خودداری کرد.



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۵:۴۴ توسط:123 موضوع: نظرات (0)