مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

62 درصد بیماری‌های قلبی ناشی فشار خون بالا است

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت اعلام کرد: 62 درصد بیماری‌های قلبی ناشی فشار خون بالا است. سال 2020 حدود 135 درصد دیگر رشد خواهد داشت.
محمد‌مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، گفت: 18 درصد بیماری‌های قلبی بر اثر چربی خون بالا بروز می‌کند وعامل 56 درصد سکته‌های قلبی و 18 درصد سکته‌های مغزی نیز چربی خون بالا است.
وی افزود: بیماری‌های قلبی و عروقی بیش‌ترین بار بیماری را در کشور به خود اختصاص می‌دهد که 85 درصد موارد بروز آن با اقدامات پیشگیرانه مانند ورزش، ترک سیگار، اصلاح تغذیه، کنترل فشار خون و چربی و کلسترول خون قابل کنترل است.
به گفته وی، 22 درصد بیماری‌های قلبی به علت کم تحرکی، 22 درصد به علت مصرف سیگار، 13درصد کمبود مصرف میوه و سبزی، 62 درصد به علت فشار خون بالا و 18 درصد ناشی از چربی خون بالاست.
گویا یادآور شد:‌ در ایران از هر 10 هزار نفر جمعیت یک نفر به علت بیماری قلبی و عروقی فوت می‌کنند و سالانه حدود 70 هزار نفر به علت بیماری قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند، سالانه حدود 215 هزار سال از عمر ایرانیان به علت بیماری‌ها از بین می‌رود که بخش مهمی از آن به علت بیماری‌های قلبی و عروقی است و به طور کلی 38 درصد کل مرگ‌ها در کشور به علت بیماری‌های قلبی و عروقی است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: چاقی و اضافه وزن یکی از عوامل خطر مهم بروز بیماری‌های قلبی است در کشور ما 43 درصد افراد بالای 15 سال دچار اضافه وزن هستند، این مسئله فقط در افراد پولدار و با درآمد بالا نیست و بلکه در بین فقرا و افراد کم درآمد بیش‌تر است. سیگار نیز که علت دیگر بروز این بیماری‌هاست بیش از 14درصد جمعیت کشور را معتاد کرده است. 69 درصد مردم نیز فعالیت بدنی مناسب ندارند و در گروه پر خطر بیماری قلبی قرار می‌گیرند.
وی گفت:‌ همه این آمار در گروه بالای 15 سال است و در گروه بالای 25 سال نیز آماری که در اختیار داریم نشان می‌دهد که 5/18 درصد فشار خون بالا دارند، دیابت نیز در 10 سال اخیر رو به افزایش گذاشته است و از 9/5 درصد جمعیت اکنون 9/8 درصد جمیت کشور را گرفتار کرده است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت افزود: 3/56 درصد مردم نیز گرفتار کلسترول خون بالا هستند و از این نظر در خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند.
طاهره سماوات، رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های متابولیک وزارت بهداشت نیز در این نشست گفت: برای کنترل این بیماری‌ها 2 اقدام مهم از سوی وزارت بهداشت انجام شده است یکی تشکیل کمیته راهبردی کنترل بیماری‌های قلب و عروق در 9 استان کشور با حضور یک متخصص اپیدمیولوژیک، یک نفر متخصص پزشکی اجتماعی و یک نفر جامعه‌شناس است که هر کمیته آن 3 زیر کمیته شامل تغذیه، دخانیات و فعالیت بدنی دارند که روش‌های کنترل این بیماری را در استان خود دنبال می‌کنند.
وی یادآور شد: اقدام دیگر ایجاد پایگاه‌های تندرستی است که در آن افراد سالم مراجعه می‌کنند و فشار خون، وزن، وضعیت توده بدن، تغذیه و تحرک آن‌ها بررسی می‌شود، اگر در گروه پر خطر باشند به پزشک ارجاع می‌شوند و گرنه برای آن‌ها کارت سلامت صادر می‌شود، نخستین مرکز آن در خیابان سردار جنگل تهران راه‌اندازی شده است، 3 مرکز دیگر نیز از خرداد امسال در دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و اصفهان راه‌اندازی شده و به زودی در 9 استان دیگر نیز مراکز مشابه با همکاری سازمان تربیت‌بدنی و شهرداری راه‌اندازی می‌شود.
به گفته سماوات، اقدام دیگر ثبت موارد سکته‌ قلبی در کشور و جمع‌آوری اطلاعات کشوری آن است که نتایج آن در آینده اعلام می‌شود.
وی افزود: کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی به تنهایی از وزارت بهداشت ساخته نیست، زیرا عوامل متعددی در بروز آن دخیل است و همکاری آموزش و پرورش، صنایع، جهاد کشاورزی و به خصوص صدا و سیما در این زمینه بسیار مفید و لازم است.
وی ادامه داد: 3/27 درصد میزان ناتوانی‌های ناشی از بیماری‌ها در کشور به علت بروز بیماری‌های قلبی است، میزان رشد سالانه این بیماری‌ها قابل برآورد نیست اما از سال 50 تا 1365 میزان بروز این بیماری 2 برابر شد و 100 درصد رشد داشت، سازمان بهداشت جهانی نیز برآورد که میزان بروز این بیماری‌ها تا سال 2020 حدود 135 درصد دیگر رشد خواهد داشت.




برچسب: ،

امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۶:۰۱ توسط:123 موضوع: نظرات (0)