مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

کلیات قانون مواد خوردنی‌، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی

این قانون در سال 1346 به تصویب رسید و مشتمل بر 18 ماده و 9 تبصره به شرح ذیل می باشد :

  ماده 1 و اصلاحات بعدی آن کارهای خلافی را که از لحاظ قانون جرم شناخته می شود وهرکس آن ها را نجام دهد باید مجازات شود مشخص می نماید .

  مواد 2و 3 و اصلاحات بعدی آن ها و هم چنین ماده 4 نوع و میزان مجازات های افرادی را تعیین می کند که مرتکب کارهای خلاف قانون و جرم های مذکور در ماده 1 بشوند . نوع و میزان این مجازات ها برحسب وسعت و عمق خلاف و آثار آن بر روی مصرف کننده از جریمه نقدی شروع و تا حبس و محرومیت از کار و بالاخره اعدام برای کسانیکه با ساخت و تهیه و توزیع مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی فاسد و تقلبی باعث مرگ مصرف کننده بشوند ادامه پیدا می کند.

  ماده 5 نوع و میزان مجازات افرادی را که در تولید و تهیه مواد غذایی و بهداشتی اقدام به رقابت مکارانه نماید تعیین می کند .

  جریمه ها و مجازات مربوط به افراد که به دلیل بی احتیاطی یا بی مبالاتی با نداشتن مهارت در تهیه، ساخت، فروش و عرضه مواد غذایی و بهداشتی باعث بیماری مصرف کننده می شوند در ماده 6 مواد خوردنی و بهداشتی بیان می شود . موارد 7و8 و9 و10 به موضوع اخذ پروانه های بهداشتی برای ساخت و تولید مواد خوراکی و بهداشتی در کارخانجات اشاره دارد . طبق مفاد ماده 11، تولید کنندگان داخل کشور موظفند مشخصات کامل تولیدات خود را طبق دستور وزارت بهداشت با خط فارسی خوانا بر روی بسته بندی محصولات تولیدی بنویسند .

  ماده 12 مقررات و هم چنین مجازات های تخلف از مقررات مربوط به مصرف غیر مجاز رنگ ها، اسانس ها، سفید کننده ها، پاک کننده ها، ظروف و بسته بندی ها در مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی را بیان می کند .

  ماده 13 و اصلاحات بعدی آن، آئین نامه ها و مقررات بهداشتی محل های تهیه، تولید، توزیع، عرضه و حمل و نقل مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و هم چنین اماکن عمومی را از لحاظ مسائل بهداشت فردی شاغلین، ابزار و لوازم کار و شرایط بهسازی محیط مشخص و نحوه برخورد با متخلفین را بیان می نماید .

  مواد 14 و15 چگونگی برخورد قانونی با مواد تقلبی، فاسد یا تاریخ مصرف گذشته و هم چنین افرادی که این مواد را خریداری می کنند تعیین می نماید .

  طبق مفاد ماده 16 تمام صادر کنندگان و وارد کنندگان مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی ملزم می شوند که حتماً برای صادر یا وارد کردن مواد مذکور از وزارت بهداشت پروانه مخصوص اخذ نمایند .

  قانون اصلاح ماده 13

  نظر به اینکه از یک سو ماده 13 سابق و آئین نامه اجرایی آن جواب گوی نیازهای جامعه از لحاظ مسائل و استانداردهای بهسازی محیط، ابزار کار، آموزش و بهداشت فردی دست اندر کاران و شاغلین در کارگاه ها و کارخانجات و محل های تولید و توزیع و عرضه و مصرف مواد غذایی و هم چنین امکنه عمومی نبوده و از سوی دیگر میزان جرائم تعیین شده برای متخلفین در آن زمان در مقایسه با جرائم تخلفات مشابه در سال های اخیر بسیار کم و ناچیز بوده و بالاخره همکاری نیروهای انتظامی در ماده مذکور تامین نشده بود لذا با هدف رفع نارسایی های مذکور و تقویت بنیه قانونی عوامل و واحدهای نظارتی در سال 1377 پیش نویس اصلاحیه ماده13 تدوین و برای طی مراحل تصویب به مراجع ذیربط ارسال گردید که خوشبختانه در آذرماه 1379 تحت عنوان قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی از تصویب مجلس محترم شورای اسلامی و هم چنین شورای محترم نگهبان گذشت و به وزارت بهداشت ابلاغ گردید که به دنبال آن آیین نامه اجرایی ماده مذکور با حدود دویست ماده و بند و تبصره به تصویب مقام محترم وزارت بهداشت رسید وبه سراسر کشور برای اجراء ابلاغ گردید . نکته قابل توجه اینکه :

  در ماده 1 آیین نامه مقررات بهداشتی این ماده کلیه تولید کنندگان، پیشه وران، کارگران و تمام شاغلین در مواد غذایی و امکنه عمومی موظف شده اند ابتدا دوره مخصوص بهداشت عمومی و بهدات مواد غذایی را طی کرده، گواهینامه مریوطه را اخذ و سپس اجازه کار داشته باشند .

  اکنون بدلیل اهمیت موضوع عین « قانون اصلاح ماده 13 » و قسمت های مهم از آئین نامه اجرایی و مقررات بهداشتی ماده مذکور را در ذیل بیان می کنیم .

  قانون اصلاح ماده ( 13 ) قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی

  ماده واحده ماده 13 قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی وبهداشتی مصوب سال 22/4/1346 به شرح زیر اصلاح می گردد .

  ماده 13 تخلف از مقررات بهداشتی نظیر عدم رعایت بهداشت فردی، وضع ساختمانی، وسائل کار ممنوع است و مستوجب مجازات می باشد . مقررات بهداشتی مربوط به مراکز تهیه و تولید، نگهداری، توزیع و فروش و حمل ونقل مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و اماکن عمومی در آئین نامه اجرایی این ماده تعیین خواهد شد . تخلف از مقررات مذکور مستوجب مجازات های بازدارنده از بیست وپنج هزار (25000) تا پانصد هزار (500000) ریال جریمه نقدی به ازای هر مورد نقص مقررات بهداشتی خواهد بود . میزان مجازات های یاد شده براساس نرخ تورم ( هرسه سال یک بار ) بنا به اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تایید هیئت وزیران قابل افزایش است .

  مامورینی که از طرف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکــی برای نظارت بهداشتـی اماکـن و مراکز موضــوع این ماده تعیین می شوند مکلفند متخلفین از مقررات بهداشتی را با ذکر موارد تخلف با تنظیم گزارشی به مسئول بهداشت محل معرفی نمایند . مسئول بهداشت محل در صورت تأیید گزارش به صاحب مرکز و یا مسئولین مربوطه اخطار می نماید تا نسبت به رفع نواقص بهداشتی در مهلت تعیین شده اقدام کنند . در صورت عدم رفع موارد تخلف، دستور تعطیل محل و مهر و موم لاک و مهر آن را صادر می نماید و پس از بر طرف شدن نواقص و تائید مسئول بهداشت محل از واحد مربوطه رفع تعطیل و فک مهر و موم خواهد شد . در تمام موارد مذکور پرونده جهت رسیدگی به دادگاه صالح ارجاع می گردد .

  مقررات بهداشتی، وظایف و مسئولیت های مسئول بهداشت محل و مامورین نظارت، مدت زمان لازم برای رفع نواقص بهداشتی و سایر امور مربوطه در اجرای این ماده واحده در آئین نامه اجرایی این قانون مشخص خواهد شد .

  تبصره 1- صاحبان مراکز مزبور در صورتی که اقدامات انجام داده را خلاف قانون و مقررات مربوطه بدانند می توانند به مراجع قضایی صالح شکایت نمایند .

  تبصره 2- مامورین انتظامی موظفند در تمام مراحل اجرای عملیات بازرسی، تعطیل و مهر و موم یا لاک و مهر کردن محل، همکاری لازم را با مامورین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به عمل آورند .

  تبصره 3- آئین نامه اجرایی این قانون توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تدوین می گردد .

  آئین نامه اجرائی قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردنی،آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی

  آئین نامه اجرائی ماده 13 مشتمل بر 5 فصل،95 ماده،54تبصره و 46 بند می باشد که بر اساس 12 فرم به شرح ذیل به صورت یک نواخت در سراسر کشور اجرا می گردد .



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۶:۱۶ توسط:123 موضوع: نظرات (0)