مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

بیماری آ سم

آسم‌ چیست؟
آسم یک بیماری ریوی است که در آن جریان هوا در داخل و خارج از ریه به خاطر التهاب و آماس محصور می شود. جزء بیماری های بسیار خطرناک به حساب می آید که 17 میلیون امریکایی را مبتلا کرده است. بنابر آماری که در سال 2002 انجام گرفت، سالانه 500000 امریکایی به واسطه ی این بیماری بستری شده و بیش از 5000 نفر جان خود را از دست می دهند. احتمال مرگ و میر و بستری شدن زن ها به خاطر این بیماری بیش از مردان است. و زنان کلاً بیش از مردان در معرض ابتلا هستند. در سال 1999 تعداد مردهای مبتلا به آسم 4.3 میلیون بود در مقایسه با زن ها که 6.2 میلیون نفر بوده است. همچنین از جنبه ی نژادی افریقایی، امریکایی ها سه یا چهار برابر امریکایی ها به این بیماری مبتلا می شوند. و افریقایی، امریکایی ها شش برابر سفیدپوستان به این بیماری مبتلا میشوند.

آسم‌ از جمله‌ بیماریهای‌ غیرواگیر شایع‌ است‌ که‌ برای‌ تمام‌ گروههای‌ سنی‌ از شیرخوارگی‌ گرفته‌ تا دوران‌ کهولت ‌معضلات‌ زیادی‌ فراهم‌ می‌آورد. این‌بیماری‌ یک‌ بیماری‌ جدی‌ و مزمن‌ ریه ‌است‌ که‌ غالبا با التهاب‌ راههای‌ هوایی ‌همراه‌ است‌ و ممکن‌ است‌ سبب‌ مشکلات‌ تنفسی‌ شود. مزمن‌ به‌ این‌ معناست‌ که‌ بیماری ‌همیشه‌ وجود دارد، حتی‌ زمانی‌ که‌ بیمار احساس‌ ناخوشی‌ ندارد. در صورت ‌تحریک‌ مجاری‌ هوایی‌ در فرد مبتلا به ‌آسم‌، علایم‌ خس‌ خس‌، سرفه‌، تنگی‌نفس‌ و فشردگی‌ قفسه‌ سینه‌ ظاهر می‌شود و تنفس‌ طبیعی‌ و راحت‌ برای ‌بیمار دشوار می‌گردد.

آسم‌ یک‌ مسأله‌ مهم‌ در امر بهداشت‌ و سلامت‌ عمومی‌ :
بیش‌ از ۱۵۰ میلیون‌ نفر در جهان ‌و از جمله‌ تعداد قابل‌ توجهی‌ در کشور ما به‌ این‌ بیماری‌ مبتلا هستند، به‌ طوری‌که‌ این‌ بیماری‌ سبب‌ تحمیل‌ هزینه‌ زیاد، کاهش‌ کارایی‌ و فعالیت‌ مفید و عدم‌ توانایی‌ زندگی‌ طبیعی‌ بیماران‌ درخانواده‌ هایشان‌ می‌گردد. هزینه‌ای‌ که‌ هر سال‌ در سطح‌ جهان‌ صرف‌ آسم‌ می‌شود بیش‌ از مجموع‌ هزینه‌هایی ‌است‌ که‌ صرف‌ بیماری‌ سل‌ و ایدز می‌شود.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

شیوع‌ بیماری‌ به‌ ویژه‌ در کودکان‌ و در شهرهای‌ در حال‌ توسعه‌ رو به‌ افزایش‌ است‌، به‌ طوری‌ که‌ شایع‌ترین‌ علت ‌غیبت‌ از مدرسه‌ در جهان‌ بیماری‌ آسم‌می‌باشد.
برخی‌ از عوامل‌ مؤثر در بروز این‌ مشکل‌ عبارتند از: کاهش‌ تهویه‌ در خانه‌های‌ جدید، تماس‌ با مواد حساسیت‌زا (آلرژن‌) در محیط بسته‌ (مانند هیره‌ها در محیط خواب‌،پشم‌قالی‌، حیوانات‌ خانگی‌ بخصوص‌گربه‌)، دود سیگار، عفونت‌های‌ویروسی‌، آلودگی‌ هوا و محرک‌های‌شیمیایی‌.

چگونگی تاثیرات آسم‌ بر جامعه‌ :
جامعه‌، ممکن‌ است‌ هزینه‌ زیادی‌ برای ‌آسم‌ کنترل‌ نشده‌ بپردازد. افراد و خانواده‌ها ممکن‌ است‌ مخارج‌ غیرضروری‌ و زیادی‌ همراه‌ با وقت‌ و انرژی‌ برای‌ مراقبت‌های‌ اورژانس‌ و یا بستری‌ بیماری‌ صرف‌ کنند. زمانی‌ که ‌افراد مبتلا، بیماریشان‌ را کنترل‌ کنند، تمام‌ جامعه‌ از کاهش‌ این‌ هزینه‌ و افزایش‌ کارآیی‌ سود می‌برند. تقریبا ۵ درصد کل‌ مردم‌ جهان‌ به‌ آسم‌ مبتلا هستند.

علایم بالینی در بیماران‌ مبتلا به‌ آسم‌ :
بیمار مبتلا به‌ آسم‌ دچار التهاب‌ مزمن ‌در مجاورت‌ هواست‌، این‌ مسأله‌ سبب ‌بروز علایم‌ و حملات‌ آسم‌ یعنی‌ سرفه‌، خس‌ خس‌، تنگی‌ نفس‌ و احساس ‌فشردگی‌ قفسه‌ سینه‌ می‌شود. علایم ‌آسم‌ عود کننده‌ هستند و ممکن‌ است‌ از چند دقیقه‌ تا چند روز طول‌ بکشد.حملات‌ آسم‌ ممکن‌ است‌ خفیف‌ یا شدید و گاه‌ کشنده‌ باشند. مراقبت‌های‌ پزشکی‌ غالبا برای‌ حملات‌ شدید که ‌علایم‌ آن‌ وخامت‌ پیشرونده‌ درسرفه‌، خس‌ خس‌، تنگی‌ نفس‌ و یا احساس‌ فشردگی‌ سینه‌ و سختی‌ در نفس‌ کشیدن ‌می‌باشد، لازم‌ است‌.

چه‌ کسانی‌ به‌ آسم‌ مبتلا می‌شوند؟
آسم‌ اغلب‌ در خانواده‌ هایی‌ که‌ سابقه‌ ابتلای‌ به‌ آن‌ در فامیل‌ وجود دارد رخ‌ می‌دهد. این‌ بیماری‌ ممکن‌ است‌ در هر سنی‌ بروز کند. آسم‌ یک‌ بیماری ‌مسری‌ نیست‌ و چون‌ یک‌ مشکل‌طبیعی‌ محسوب‌ می‌شود، ابتلا به‌ آن شرم‌ و خجالتی‌ برای‌ بیمار ندارد. بسیاری‌ از ورزشکاران‌ و افراد مشهور مبتلا به‌ این‌ بیماری‌ هستند. افراد می‌توانند همزمان‌ با ابتلا به‌ آسم‌ زندگی‌ موفقی‌ داشته‌ باشند.

علت‌ آسم‌ چیست‌؟
علت‌ دقیق‌ و اصلی‌ آن‌ هنوز نامشخص‌ است‌، ولی‌ آنچه‌ تا کنون‌ روشن‌ شده ‌است‌، نشان‌ می‌دهد که‌ برخی‌ از افراد به ‌ویژه‌ شیرخواران‌ که‌ سابقه‌ مثبت ‌آلرژی‌ (حساسیت‌) در خانواده‌ دارند، زمانی‌ که‌ در معرض‌ دود سیگار یا سایر عوامل‌ حساسیت‌زا (مانند حیوانات‌خانگی‌ و هیره‌ها) قرار می‌گیرند، شانس ‌زیادی‌ برای‌ ابتلا به‌ آسم‌ خواهند داشت‌. بعضی‌ از کارگران‌ نیز پس‌ از تماس‌ با محرک‌های‌ شیمیایی ‌استنشاقی‌ دچار آسم‌ می‌شوند.

آیا آسم‌ قابل‌ پیشگیری‌ است‌؟
حملات‌ آسم‌ قابل‌ پیشگیری‌ است‌، ولی ‌برای‌ آنکه‌ ثابت‌ شود که‌ آیا خود بیماری‌ نیز به‌ طور ریشه‌ای‌ قابل ‌پیشگیری‌ است‌ یا خیر، مطالعات ‌بیشتری‌ باید صورت‌ گیرد. البته ‌جلوگیری‌ از تماس‌ با عوامل ‌حساسیت ‌زای‌ محیطی‌ و محرک‌ها، به ‌پیشگیری‌ در بروز آسم‌ کمک‌ می‌کند.

آیا بیماری‌ آسم‌ ریشه‌کن ‌می‌شود؟
تا کنون‌ راه‌ حلی‌ برای‌ ریشه‌ کن‌ کردن ‌آسم‌ پیدا نشده‌ است. ولی‌ این‌ بیماری‌ را می‌توان‌ به‌ شکلی‌ درمان‌ و کنترل‌ کرد که‌ علایم‌ و حملات‌ آن‌ پیشگیری‌شوند. زندگی‌ با آسم‌ در بیشتر موارد بدون‌ دردسر است‌.

آیا بیماری‌ آسم‌ با افزایش‌ سن‌ کودک‌ تغییر می‌کند؟
برخی‌ از کودکان‌ با افزایش‌ سن‌ علایم‌ کمتری‌ خواهند داشت‌ و در بعضی‌ از آنها علایم‌ بیشتر خواهد شد، ولی ‌پیش‌بینی‌ این‌ امر در حال‌ حاضر ممکن‌ نیست‌. آسم‌ یک‌ بیماری‌ دراز مدت‌ است‌ که‌ البته‌ می‌تواند قابل‌ کنترل‌ باشد.

آسم‌ چگونه‌ کنترل‌ می‌شود؟
با توجه‌ به‌ ماهیت‌ مزمن‌ بودن‌ بیماری‌، معمولا بیمار نیاز به‌ مراقبت‌ پزشکی ‌پیوسته‌ و منظم‌ دارد. بیماران‌ مبتلا به ‌آسم‌ متوسط تا شدید می‌توانند با استفاده‌ از داروهایی‌ با اثر طولانی‌ که ‌توسط پزشک‌ توصیه‌ می‌شود به‌ طور روزانه‌ التهاب‌ مجاری‌ هوایی‌ خود را کنترل‌ کنند و به‌ این‌ وسیله‌ علایم‌ و حملات‌ بیماری‌ را پیشگیری‌ نمایند. در صورت‌ ظهور علایم‌، داروهای‌ زود اثر(مانند داروهای‌ استنشاقی‌) برای ‌تسکین‌ آنها به‌ کار می‌رود.

عوامل‌ آغازگر‌ آسم‌ کدامند؟
اجتناب‌ از عوامل‌ محرک‌ و مزاحمی‌ که‌ سبب‌ التهاب‌ مجاری‌ هوایی‌ و بدتر شدن‌ بیماری‌ آسم‌ می‌شوند، بسیار مهم‌ است‌. این‌ عوامل‌ "آغازگر" آسم‌ نامیده‌ می‌شوند. هر بیمار باید راه ‌اجتناب‌ از عوامل‌ آغازگر خود را بداند و بدان‌ عمل‌ نماید.
 



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۶:۲۵ توسط:123 موضوع: نظرات (0)