مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

توصیه هایی برای تقویت خواندن در کودکان

 آموزش خواندن را از زمانی آغاز کنید که فراگیران شما به خوبی قادر باشند، هر کلمه را که می شنوند ، درست تلفظ کنند و معنی و مفهوم آن را بدانند.
* با تمرین و تکرار دانش آموزان را عادت دهید که درهنگام خواندن ، شکل کلی کلمه را بخوانند و چشم آنها روی اجزای کلمه مکث نکند.
* به فرا گیران عادت دهید که در هنگام خواندن کلمه ها ، به معنی و مفهوم ان چه می خوانند ، توجه کنند.
* به فراگیران عادت دهید که در هنگام خواندن ، دایره ی دید خود را روی روی کلمه های بعدی آن جمله نیز گسترش دهند تا ارتباط کلمه های یک عبارت با مکث های نا بجا قطع نشود.
* به فراگیران یاد دهید که در هنگام خواندن ، با توجه به معنی جمله و نشانه های نقطه گذاری ، آهنگی مناسب به کلام خود بدهند . آنان باید بدانند که تکیه ی صدا باید روی کدام کلمه یا کدام صدا در کلمه باشد ؛ در کجا باید مکث کنند ؛ باید بتوانند حالت های تعجب و شادی ، طلب ، خشم ، خبر ، سئوال و ... را با آهنگ صدا مجسم و بیان کنند.
* دانش آموزان باید به تدریج عادت کنند کلمه هایی را که خوانده اند ، بدون اعراب نیز بخوانند و درست تلفظ کنند.
* خواندن را به صورت عادت در دانش آموزان به وجود بیاوریم ( از اول سال و در کلاس درس )
* توجه به فعالیت های یادگیری خواندن از طریق سرگرمی ها ، داستان ، قصه گویی و قصه خوانی
* آموزش مهارت های حل مسئله ، تفکر انتقادی ، پرسشگری ، ارزیابی و قضاوت در دانش آموزان به ویژه درخواندن متون و درک مطلب
کاربرد در تدریس : راهنمای آموزش اولین خواندن

1 ـ خواندن و فعالیت های حاشیه ای آن را لذت بخش کنید . کودکان برای این که خوانندگان خوبی شوند باید وقت و تلاش کافی صرف مطالعه کنند . مطالعه باید لذت بخش باشد تا کودک به خواندن علاقه نشان دهد و از آن رویگردان نشود . برای بسیاری از کودکان آغاز به خواندن کار سختی است ، ولی اگر کار دشوار با نفریح توام باشد مطبوع تر می شود.
2 ـ بر بهره گیری از تجاربی که به موفقیت می انجامد تاکید کنید . خیلی مهم است که فعالیت های مربوط به آغاز خواندن با دقت برنامه ریزی شود ، به نحوی که کودک موفقیت در خواندن را احساس کند . نه تنها فعالیت ها باید موفقیت را تسهیل کند ، بلکه هر کودک باید احساس کند که کاری واقعی انجام می دهد . 3 ـ بر تجربه ی خواندن با معنا تاکید کنید . زیرا یادگیری کامل زمانی رخ می دهد که تجارب کودکان با اطلاعات قبلی او پیوند خورده وبه بیان دیگر ، تجارب جدید او معنا دار شود . بر اساس این دیدگاه ، معلم باید خواندنی را با دقت به نحوی انتخاب و یا تدوین نماید که لغات و مفاهیمی را که جزو دانش قبلی کودک است در بر گیرد.
4 ـ در تدریس خواندن از روش های آموزشی متنوع استفاده کنید . هیچ روش واحدی وجود ندارد که بتوان گفت کلید سحر آمیز موفقیت است . تدریس خواندن در چنین دوره ی حساسی باید حتی الامکان با نیاز های فردی کودک تطبیق کند .
5 ـ از دانش آموزان بخواهید موادی را که از قبل با آن آشنا هستند دوباره باز خوانی کنند . دانش آموزان احتیاج دارند در خواندن ، اعتماد به نفس لازم به دست آورند و این احساس را که « من واقعا ً می توانم آن را انجام دهم » تجربه کنند . یکی از راه های پرورش حس اعتماد به نفس در خواندن ، قرائت مجدد مطالبی است که دانش آموز از قبل در باره ی آن کسب مهارت کرده است .


6 ـ به جای خطا های دانش آموزان بر موفقیت های آن ها تاکید کنید . خوانندگان مبتدی اشتباه می کنند . تاکید باید بر تشخیص بهبود کیفیت خواندن کودک باشد و نه بر اشتباهات او.

7 ـ اجازه دهید دانش آموزان حدس برنند . خوانندگان مبتدی ، با استفاده از تصاویر و یا زمینه های کلامی داستان ، اغلب می توانند معنای کلمات را در حین خواندن حدس بزنند . این روش ناپسندی نیست . ما بزرگسالان نیز معنای کلمات نا آشنا را اغلب بر اساس زمینه و متن حدس می زنـیم . روان بودن خواندن در مـورد خوانندگان مبتدی مهم تر از بی نقص بودن آن است .

8 ـ تمرین کنید ، تمرین کنید . دلایل آن روشن و صریح است . هر چه دانش آموزان بیشتر بخوانند بهتر خواهند خواند . همان طور که در مورد هر مهارت دیگری نیز صادق است ، برای بهبود توانایی خواندن دانش آموز نیز تمرین ضروری است .

9 ـ مشکلات احتمالی دانش آموز در زمینه ی دریافت را تشخیص دهید و هر چه سریعتر درمان کنید . به رغم آن که بیشتر نتایج آزمایش های چشم و گوش دانش آموزان در مدارس انجام می شود ، با وجود این ، برخی از اشکالات مشخص نمی گردد . اگر مشکوک شدید که کودک در درک و دریافت مطالب مشکل دارد ، فوراً اولیا و مسئولین مدرسه را مطلع سازید . آغاز به خواندن ، حتی بدون وجود مشکلات دریافتی ، فی نفسه دشوار است .

10 ـ مطالع ی آزاد و دلخواه را جزوه برنامه های دانش آموزان قرار دهید . حداقل هفته ای یک بار وقت معینی را برای استفاده ی دانـش آموزان از کتا بخانه ی مدرسه اختصـاص دهید تا به
اختیار خود کتاب هایی را برای مطالعـه بر گزینند .

11 ـ خواندن در منزل را تشویق کنید . خوانـدن در منزل تاثیـرات بسیار مثبتی بر رشـد مهارت های خوانـدن
دانش آموزان دارد . علاوه براین ، افتخار دانش آموزبه مهارت جدیدشان ممکن است با خواندن برای پدر و مادر و خویشاوندانی که مشوق آن ها هستند تقویت شود . هم چنین فراموش نکنید که پدر و مادران را تشویق کنید تا خواندن کتاب را برای دانش آموزان ادامه دهند . این کار تنها یک فعالیت لذت بخش نیست ، بلکه تاثیرات آزمایش شده و مفیدی بر افزایش مهارت خواندن کودک دارد .

12 ـ یادداشت برداری را تقویت کنید. به منظور کمک به دانش آموزان برای ترکیب اطلاعات جدید دریافتی درساختارهای موجود ذهنی خود ، مهارت در یادداشت برداری را به او آموزش دهید . به ویژه ،یاد داشت هایی را که دانش آموز از طریق آن می تواند اطلاعات جدید را در قالب های معنا دار سازمان دهد .


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۶:۴۱ توسط:123 موضوع: نظرات (0)