توصیه هایی برای تقویت خواندن در کودکان
آموزش خواندن را از زمانی آغاز کنید که فراگیران شما به خوبی قادر باشند، هر کلمه را که می شنوند ، درست تلفظ کنند و معنی و مفهوم آن را بدانند.
* با تمرین و تکرار دانش آموزان را عادت دهید که درهنگام خواندن ، شکل کلی کلمه را بخوانند و چشم آنها روی اجزای کلمه مکث نکند.
* به فرا گیران عادت دهید که در هنگام خواندن کلمه ها ، به معنی و مفهوم ان چه می خوانند ، توجه کنند.
* به فراگیران عادت دهید که در هنگام خواندن ، دایره ی دید خود را روی روی کلمه های بعدی آن جمله نیز گسترش دهند تا ارتباط کلمه های یک عبارت با مکث های نا بجا قطع نشود.
* به فراگیران یاد دهید که در هنگام خواندن ، با توجه به معنی جمله و نشانه های نقطه گذاری ، آهنگی مناسب به کلام خود بدهند . آنان باید بدانند که تکیه ی صدا باید روی کدام کلمه یا کدام صدا در کلمه باشد ؛ در کجا باید مکث کنند ؛ باید بتوانند حالت های تعجب و شادی ، طلب ، خشم ، خبر ، سئوال و ... را با آهنگ صدا مجسم و بیان کنند.
* دانش آموزان باید به تدریج عادت کنند کلمه هایی را که خوانده اند ، بدون اعراب نیز بخوانند و درست تلفظ کنند.
* خواندن را به صورت عادت در دانش آموزان به وجود بیاوریم ( از اول سال و در کلاس درس )
* توجه به فعالیت های یادگیری خواندن از طریق سرگرمی ها ، داستان ، قصه گویی و قصه خوانی
* آموزش مهارت های حل مسئله ، تفکر انتقادی ، پرسشگری ، ارزیابی و قضاوت در دانش آموزان به ویژه درخواندن متون و درک مطلب
کاربرد در تدریس : راهنمای آموزش اولین خواندن
1 ـ خواندن و فعالیت های حاشیه ای آن را لذت بخش کنید . کودکان برای این که خوانندگان خوبی شوند باید وقت و تلاش کافی صرف مطالعه کنند . مطالعه باید لذت بخش باشد تا کودک به خواندن علاقه نشان دهد و از آن رویگردان نشود . برای بسیاری از کودکان آغاز به خواندن کار سختی است ، ولی اگر کار دشوار با نفریح توام باشد مطبوع تر می شود.
2 ـ بر بهره گیری از تجاربی که به موفقیت می انجامد تاکید کنید . خیلی مهم است که فعالیت های مربوط به آغاز خواندن با دقت برنامه ریزی شود ، به نحوی که کودک موفقیت در خواندن را احساس کند . نه تنها فعالیت ها باید موفقیت را تسهیل کند ، بلکه هر کودک باید احساس کند که کاری واقعی انجام می دهد . 3 ـ بر تجربه ی خواندن با معنا تاکید کنید . زیرا یادگیری کامل زمانی رخ می دهد که تجارب کودکان با اطلاعات قبلی او پیوند خورده وبه بیان دیگر ، تجارب جدید او معنا دار شود . بر اساس این دیدگاه ، معلم باید خواندنی را با دقت به نحوی انتخاب و یا تدوین نماید که لغات و مفاهیمی را که جزو دانش قبلی کودک است در بر گیرد.
4 ـ در تدریس خواندن از روش های آموزشی متنوع استفاده کنید . هیچ روش واحدی وجود ندارد که بتوان گفت کلید سحر آمیز موفقیت است . تدریس خواندن در چنین دوره ی حساسی باید حتی الامکان با نیاز های فردی کودک تطبیق کند .
5 ـ از دانش آموزان بخواهید موادی را که از قبل با آن آشنا هستند دوباره باز خوانی کنند . دانش آموزان احتیاج دارند در خواندن ، اعتماد به نفس لازم به دست آورند و این احساس را که « من واقعا ً می توانم آن را انجام دهم » تجربه کنند . یکی از راه های پرورش حس اعتماد به نفس در خواندن ، قرائت مجدد مطالبی است که دانش آموز از قبل در باره ی آن کسب مهارت کرده است .
6 ـ به جای خطا های دانش آموزان بر موفقیت های آن ها تاکید کنید . خوانندگان مبتدی اشتباه می کنند . تاکید باید بر تشخیص بهبود کیفیت خواندن کودک باشد و نه بر اشتباهات او.
7 ـ اجازه دهید دانش آموزان حدس برنند . خوانندگان مبتدی ، با استفاده از تصاویر و یا زمینه های کلامی داستان ، اغلب می توانند معنای کلمات را در حین خواندن حدس بزنند . این روش ناپسندی نیست . ما بزرگسالان نیز معنای کلمات نا آشنا را اغلب بر اساس زمینه و متن حدس می زنـیم . روان بودن خواندن در مـورد خوانندگان مبتدی مهم تر از بی نقص بودن آن است .
8 ـ تمرین کنید ، تمرین کنید . دلایل آن روشن و صریح است . هر چه دانش آموزان بیشتر بخوانند بهتر خواهند خواند . همان طور که در مورد هر مهارت دیگری نیز صادق است ، برای بهبود توانایی خواندن دانش آموز نیز تمرین ضروری است .
9 ـ مشکلات احتمالی دانش آموز در زمینه ی دریافت را تشخیص دهید و هر چه سریعتر درمان کنید . به رغم آن که بیشتر نتایج آزمایش های چشم و گوش دانش آموزان در مدارس انجام می شود ، با وجود این ، برخی از اشکالات مشخص نمی گردد . اگر مشکوک شدید که کودک در درک و دریافت مطالب مشکل دارد ، فوراً اولیا و مسئولین مدرسه را مطلع سازید . آغاز به خواندن ، حتی بدون وجود مشکلات دریافتی ، فی نفسه دشوار است .
10 ـ مطالع ی آزاد و دلخواه را جزوه برنامه های دانش آموزان قرار دهید . حداقل هفته ای یک بار وقت معینی را برای استفاده ی دانـش آموزان از کتا بخانه ی مدرسه اختصـاص دهید تا به
اختیار خود کتاب هایی را برای مطالعـه بر گزینند .
11 ـ خواندن در منزل را تشویق کنید . خوانـدن در منزل تاثیـرات بسیار مثبتی بر رشـد مهارت های خوانـدن
دانش آموزان دارد . علاوه براین ، افتخار دانش آموزبه مهارت جدیدشان ممکن است با خواندن برای پدر و مادر و خویشاوندانی که مشوق آن ها هستند تقویت شود . هم چنین فراموش نکنید که پدر و مادران را تشویق کنید تا خواندن کتاب را برای دانش آموزان ادامه دهند . این کار تنها یک فعالیت لذت بخش نیست ، بلکه تاثیرات آزمایش شده و مفیدی بر افزایش مهارت خواندن کودک دارد .
12 ـ یادداشت برداری را تقویت کنید. به منظور کمک به دانش آموزان برای ترکیب اطلاعات جدید دریافتی درساختارهای موجود ذهنی خود ، مهارت در یادداشت برداری را به او آموزش دهید . به ویژه ،یاد داشت هایی را که دانش آموز از طریق آن می تواند اطلاعات جدید را در قالب های معنا دار سازمان دهد .
برچسب: ،
* با تمرین و تکرار دانش آموزان را عادت دهید که درهنگام خواندن ، شکل کلی کلمه را بخوانند و چشم آنها روی اجزای کلمه مکث نکند.
* به فرا گیران عادت دهید که در هنگام خواندن کلمه ها ، به معنی و مفهوم ان چه می خوانند ، توجه کنند.
* به فراگیران عادت دهید که در هنگام خواندن ، دایره ی دید خود را روی روی کلمه های بعدی آن جمله نیز گسترش دهند تا ارتباط کلمه های یک عبارت با مکث های نا بجا قطع نشود.
* به فراگیران یاد دهید که در هنگام خواندن ، با توجه به معنی جمله و نشانه های نقطه گذاری ، آهنگی مناسب به کلام خود بدهند . آنان باید بدانند که تکیه ی صدا باید روی کدام کلمه یا کدام صدا در کلمه باشد ؛ در کجا باید مکث کنند ؛ باید بتوانند حالت های تعجب و شادی ، طلب ، خشم ، خبر ، سئوال و ... را با آهنگ صدا مجسم و بیان کنند.
* دانش آموزان باید به تدریج عادت کنند کلمه هایی را که خوانده اند ، بدون اعراب نیز بخوانند و درست تلفظ کنند.
* خواندن را به صورت عادت در دانش آموزان به وجود بیاوریم ( از اول سال و در کلاس درس )
* توجه به فعالیت های یادگیری خواندن از طریق سرگرمی ها ، داستان ، قصه گویی و قصه خوانی
* آموزش مهارت های حل مسئله ، تفکر انتقادی ، پرسشگری ، ارزیابی و قضاوت در دانش آموزان به ویژه درخواندن متون و درک مطلب
کاربرد در تدریس : راهنمای آموزش اولین خواندن
1 ـ خواندن و فعالیت های حاشیه ای آن را لذت بخش کنید . کودکان برای این که خوانندگان خوبی شوند باید وقت و تلاش کافی صرف مطالعه کنند . مطالعه باید لذت بخش باشد تا کودک به خواندن علاقه نشان دهد و از آن رویگردان نشود . برای بسیاری از کودکان آغاز به خواندن کار سختی است ، ولی اگر کار دشوار با نفریح توام باشد مطبوع تر می شود.
2 ـ بر بهره گیری از تجاربی که به موفقیت می انجامد تاکید کنید . خیلی مهم است که فعالیت های مربوط به آغاز خواندن با دقت برنامه ریزی شود ، به نحوی که کودک موفقیت در خواندن را احساس کند . نه تنها فعالیت ها باید موفقیت را تسهیل کند ، بلکه هر کودک باید احساس کند که کاری واقعی انجام می دهد . 3 ـ بر تجربه ی خواندن با معنا تاکید کنید . زیرا یادگیری کامل زمانی رخ می دهد که تجارب کودکان با اطلاعات قبلی او پیوند خورده وبه بیان دیگر ، تجارب جدید او معنا دار شود . بر اساس این دیدگاه ، معلم باید خواندنی را با دقت به نحوی انتخاب و یا تدوین نماید که لغات و مفاهیمی را که جزو دانش قبلی کودک است در بر گیرد.
4 ـ در تدریس خواندن از روش های آموزشی متنوع استفاده کنید . هیچ روش واحدی وجود ندارد که بتوان گفت کلید سحر آمیز موفقیت است . تدریس خواندن در چنین دوره ی حساسی باید حتی الامکان با نیاز های فردی کودک تطبیق کند .
5 ـ از دانش آموزان بخواهید موادی را که از قبل با آن آشنا هستند دوباره باز خوانی کنند . دانش آموزان احتیاج دارند در خواندن ، اعتماد به نفس لازم به دست آورند و این احساس را که « من واقعا ً می توانم آن را انجام دهم » تجربه کنند . یکی از راه های پرورش حس اعتماد به نفس در خواندن ، قرائت مجدد مطالبی است که دانش آموز از قبل در باره ی آن کسب مهارت کرده است .
6 ـ به جای خطا های دانش آموزان بر موفقیت های آن ها تاکید کنید . خوانندگان مبتدی اشتباه می کنند . تاکید باید بر تشخیص بهبود کیفیت خواندن کودک باشد و نه بر اشتباهات او.
7 ـ اجازه دهید دانش آموزان حدس برنند . خوانندگان مبتدی ، با استفاده از تصاویر و یا زمینه های کلامی داستان ، اغلب می توانند معنای کلمات را در حین خواندن حدس بزنند . این روش ناپسندی نیست . ما بزرگسالان نیز معنای کلمات نا آشنا را اغلب بر اساس زمینه و متن حدس می زنـیم . روان بودن خواندن در مـورد خوانندگان مبتدی مهم تر از بی نقص بودن آن است .
8 ـ تمرین کنید ، تمرین کنید . دلایل آن روشن و صریح است . هر چه دانش آموزان بیشتر بخوانند بهتر خواهند خواند . همان طور که در مورد هر مهارت دیگری نیز صادق است ، برای بهبود توانایی خواندن دانش آموز نیز تمرین ضروری است .
9 ـ مشکلات احتمالی دانش آموز در زمینه ی دریافت را تشخیص دهید و هر چه سریعتر درمان کنید . به رغم آن که بیشتر نتایج آزمایش های چشم و گوش دانش آموزان در مدارس انجام می شود ، با وجود این ، برخی از اشکالات مشخص نمی گردد . اگر مشکوک شدید که کودک در درک و دریافت مطالب مشکل دارد ، فوراً اولیا و مسئولین مدرسه را مطلع سازید . آغاز به خواندن ، حتی بدون وجود مشکلات دریافتی ، فی نفسه دشوار است .
10 ـ مطالع ی آزاد و دلخواه را جزوه برنامه های دانش آموزان قرار دهید . حداقل هفته ای یک بار وقت معینی را برای استفاده ی دانـش آموزان از کتا بخانه ی مدرسه اختصـاص دهید تا به
اختیار خود کتاب هایی را برای مطالعـه بر گزینند .
11 ـ خواندن در منزل را تشویق کنید . خوانـدن در منزل تاثیـرات بسیار مثبتی بر رشـد مهارت های خوانـدن
دانش آموزان دارد . علاوه براین ، افتخار دانش آموزبه مهارت جدیدشان ممکن است با خواندن برای پدر و مادر و خویشاوندانی که مشوق آن ها هستند تقویت شود . هم چنین فراموش نکنید که پدر و مادران را تشویق کنید تا خواندن کتاب را برای دانش آموزان ادامه دهند . این کار تنها یک فعالیت لذت بخش نیست ، بلکه تاثیرات آزمایش شده و مفیدی بر افزایش مهارت خواندن کودک دارد .
12 ـ یادداشت برداری را تقویت کنید. به منظور کمک به دانش آموزان برای ترکیب اطلاعات جدید دریافتی درساختارهای موجود ذهنی خود ، مهارت در یادداشت برداری را به او آموزش دهید . به ویژه ،یاد داشت هایی را که دانش آموز از طریق آن می تواند اطلاعات جدید را در قالب های معنا دار سازمان دهد .
برچسب: ،
امتیاز:
بازدید: