دستورالعمل بازدید از مراکز و خا نه های بهداشت
قبل از بازدید
1 - بازدید بر اساس چک لیست انجا م گیرد .
2 – ارسا ل یک نسخه از چک لیست مد تی قبل از بازدید برای مرکز یا خا نه بهداشت
3 – درخواست برای قرائت متن چک لیست در اولین جلسه ما هیا نه جهت اطلاع کلیه پرسنل
4 – درخواست جهت آماده سازی مستندا ت چک لیست روز قبل از بازد ید
5 – عدم پیشداوری در مورد فرد یا محل بازدید قبل از بازدید
6 – انجا م بازدید با این ذ هنیت که هدف کمک و حمایت از همکا ری است که مشغول خدمت به قشر محروم است فردی که مردم توقع زیا دی از او دارند .
7 – مطا لعه آخرین بازدید از محل
8 – مذاکره با کارشنا س مسئول منطقه در واحد گسترش در مورد آخرین وضعیت محل بازدید از نظر پرسنلی و .....
حین بازدید
1 – ورود به محل بازدید با قیا فه ای بشا ش
2 – احوالپرسی گرم و صمیما نه با پرسنل
3 – منتظر ما ندن برای خروج اربا ب رجوع
4 – بیا ن خسته نبا شید وسوال در مورد وضعیت کار و زندگی پرسنل قبل از شروع کار با چک لیست
5 – به هنگا م پرسش سوالات چک لیست مخا طب در حا ل نشسته با شد .
6 – قبل از شروع چک لیست بازدید قبلی مطا لعه و نتا یج آ ن پرسیده شود .
7 - قرائت سوا لا ت چک لیست با صدای آرام بدون حا لت تحکم
8 – چینش سوالات چک لیست از سا ده به مشکل با ید با شد .
9 – با تو.جه به پا سخگو بودن مخا طب ، پس از هربخش چک لیست زما ن کوتا هی استرا حت داده شود .
10 – بهتر است با انجا م نیازسنجی و اولویت بندی در هر با زدید تعداد موارد مورد پا یش محدود
با شد .
11 – اختصا ص زما نی در بین پا یش جهت جوا بگویی پرسنل به اربا ب رجوع در کا هش استرس
مخا طب موثر است .
12 - حتی الامکان تقا ضا ی پذیرایی از پرسنل نشود .
13 - در پیگیری مستندات چک لیست مرا جعه به مردم و منا زل هم با شد .
14 – پیشرفت نسبی در هر قسمت از کار پرسنل با تشویق همرا ه با شد .
15 – در پایا ن بازدید در صورت مشا هده تغییرا ت قابل توجه در کارکرد پرسنل به هنگا م نوشتن گزارش کتبا تشویق شود .
16 – تشویق و قدردانی از کارکرد پرسنل در گزارش مرکز بهداشتی در ما نی هم نوشته شود .
17 – در گزارش مرکز بهداشتی درما نی از مرکز خواسته شود کارکرد پرسنل پیگیری و در صورت استمرار آن مراتب به مرکز بهداشت جهت صدور تشویق نا مه اعلا م گردد .
18 – موارد 16 و 17 در موقع اجرای مورد 15 جهت شارژ پرسنل گفته شود .
19 – در صورت وجود بیش از یک نفر پرسنل در هر واحد مرکز بهداشتی در ما نی و یا خا نه بهداشت کارکرد هرکدام جداگا نه بررسی شود .
20 – گزارش با خط خوا نا و مختصر بدون توضیحات غیر ضروری نوشته شود .
21 – گزارش نوشته شده توسط نویسنده حتما خوانده شود .
22 – گزارش منطبق بر واقعیات نوشته شود.
23 – در صورت اظهار نظر های متفا وت توسط افراد بازدید گننده در خصوص یک موضوع آ خرین بازدید کننده اصرار بر به کرسی نشا ندن نظر خود نداشته با شد بلکه تعهد نما ید موضوع بررسی و نتیجه از طریق مر کز به اطلا ع میرسد .
24 – علا و ه بر مستندات فعا لیت ها در هر بازدید حتما اطلا عا ت علمی پرسنل هم پا یش شود تا زمینه مطا لعه بیشتر پرسنل فرا هم گردد .
25 - در هر بازدید پنج نمره به نظم و انضبا ط و تمیزی و نظا فت واحد بهداشتی داده شود . این نمره پس از تکمیل چک لیست به آن اضا فه گردد .
26 – سا بقه از گزارش ها ی بازدید های ستا د ی مرکز بهداشت شهرستا ن از مراکز و خا نه های بهداشت در واحد گسترش ، هر مرکز بهداشتی درما نی در پرونده مخصوص نگهداری شود .
متفرقه
1 – پرسشنا مه ای تهیه و از مراکز در خصوص شرایط یک بازدید کننده خوب و یک با زدید موثر نظر خوا هی شود.
2 – وضعیت بازدید کنندگان هر 6 ما ه یک بار از مراکز کتبا نظر خوا هی شود و آمار استخراجی در جلسه خصوصی به اطلا ع ذینفع برسد .
3 – برای بهترین بازدید کننده ستا دی و موفق ترین مرکزاز نظر بازدید کنندگا ن هر سه ماه یکبار تشویق ها یی در نظر گرفته شودبرچسب: ،