مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

عوامل مهم در انتخا ب روش آموزشی موثر

1 – اهداف آموزشی :

نتا یج آموزش چیست ؟ انتظار میرود فراگیران چه چیزی را بدانند یا قادر به انجا م چه کاری باشند ؟آیا بعضی از روش ها در رسیدن به اهداف آموزشی مطمئن تر و بهتر از روش ها ی دیگراست .

اهداف آموزشی مشخص می کنند که فراگیران چه چیز ها یی را با ید بفهمند ، چه مها رت ها یی را با ید کسب کنند ، چه کار ها یی را با ید انجا م دهند که قبلا قا در به انجا م آ ن نیودند و چه نگرش ها و ارزش ها یی با ید در آ نها تغییر نما ید . هر کدا م از این اهداف نیاز به انواع مختلف روش ها ی آموزشی دارد .

آموزش برای فهمیدن :

اگر بخواهید فراگیران مطا لبی را بفهمند ، اطلا عا ت را با استفا ده از مواد چا پ شده ، سخنرا نی ، نمودار ها ، نوار ها ی شنیداری ، نوار ها ی وید ئو یی ، مطا لعا ت موردی و روش ها ی تو ضیحی برای آ نها فرا هم کنید . برای کمک به فرا گیرا ن برای فهمیدن چیزی ، ضرورت دارد از روش ها یی استفا ده کنید که به شما اجا زه دهد نکا ت کلید ی را مرور کنید ، از مثا ل ها ی مرتبط و واقعی استفا د ه نما یید و عقا ید جدید ی را به روش ها ی مختلف با استفا د ه از کلما ت و عبا را ت آ شنا و مشا به

 بیا ن نما یید .

آموزش برای کسب مها ر تها :

اگر می خوا هید فرا گیران مها رت ها ی جدید ی را کسب نما یند با استفا د ه از روش ها ی توضیحی ، نما یش عملی ، ایفا ی نقش و نوار ها ی ویدئو به آ نها کمک نما یید . برای کمک به فرا گیرا ن به منظور انجا م مها رتی جدید ، ضروری است از روش ها ی آموزشی استفا د ه کردکه امکا ن برنا مه ریزی و سازما ن د هی برای تمرین و ا نجا م  مها رت جدید را بد هد . برای فرا گیرا ن شرایط انجا م صحیح  مها رت را فرا هم نما یید .

آموزش برای تغییر نگرش ها و ارزش ها :

اگر می خوا هید فرا گیرا ن نگرش ها و ارزش ها ی خود را تغییر دهند  ، با استفا د ه از روش ها ی توضیحی ، با زدید از عرصه و گردش ها ی علمی ، ایفا ی نقش ، مطا لعا ت موردی ، فیلم و نوار ها ی وید ئو یی ، بحث ها ی گرو هی و غیره به آ نها کمک کنیدتا سئوال نما یند و عقا ید و موضوعا ت جدید و قدیم را با هم مقا یسه نما یند . برای کمک به فرا گیرا ن به منظور تغییر نگرش ها و ارزش ها ضروری است از روش ها ی آموزشی استفا ده شود که به آ نها امکا ن داده شود تا نگرش ها و ارزش ها ی قدیمرا با نگرش ها و ارزش ها ی جدید به وضوح مقا یسه نما یند و امکا ن سازما ند هی فرصت ها برای تجربه ارزش ها ی جدید را داشته با شند .

2 – محتوا :

بسته به موضوعی که با ید پوشش داده شود روش ها بر پا یه تئوری یا بر محور عمل با ید انتخا ب کرد .

3 – آموزش دهند گا ن :

آیا آموزش دهندگان به اندازه کا فی توا نا یی و مها رت استفا ده از ابزار ها ی مختلف ارتبا طی را دارند ؟ میزا ن تجربه ، استفا د ه ازروش ها ی مختلف آموزشی در گذشته و آموزش رسمی ، ممکن است

شا خص ها یی از لیا قت و کا ردا نی آموزش دهند ه  با شند .

4 – فر گیرا ن

تعداد فراگیران ، میزان تجربه و دیگر ویژگی ها ی آ نها چگونه است ؟ هنگا م انتخا ب یک روش آموزشی با ید به تهداد فراگیران ، میزان تجربه و دیگر ویژگی ها ی اختصا صی آ نها توجه نمود . یک قا عده تجربی برای تعداد فرگیرا ن با توجه به نوع روش آموزشی به شرح زیر است :

        روش آموزشی                                               تعداد فراگیران

      سخنرا نی                                                      40 – 10 نفر

   روش ها ی توضیحی                                          10 -  3  نفر

     بحث گرو هی                                                    10 – 3  نفر

    مطا لعا ت موردی                                                20 – 3 نفر

    ایفا ی نقش                                                           15 – 5 نفر

  بازدید از عرصه / گردش علمی                                  25 – 5 نفر

هرچه  میزا ن تجربه فراگیران بیشتر با شد ، بهتر است لز روش ها ی آموزشی فرا گیر – محور

استفا ده  شود و بر عکس هر چه میزا ن تجربه فراگیران کمتر با شد ، استفا ده از روش ها ی آموزش دهند ه – محو ر منا سب تر است .

بحث گرو هی ، مطا لعا ت موردی ، و ایفا ی نقش مثا ل ها یی از رو ش ها ی آموزشی فرا گیر – محور و سخنرا نی مثا لی از روش ها ی آموزشی  آموزش دهنده – محور است .

هنگا م استفا د ه از روش ها ی آموزشی فرا گیر – محور در مقا یسه با روش های آموزشی آموزش دهنده – محور مربی تسلط کمتری بر فراگیران دارد . از طرف هنگا م استفا ده از روش ها ی آموزشی فرا گیر  - محور در مقا یسه با روش ها ی آموزشی آموزش دهنده – محور ، فرگیران اختیار و

 مسئو لیت بیشتری برای یاد گیری دارند .

فراگیران ممکن است ویژگی ها ی خا ص دیگری داشته با شند که هنگا م انتخا ب روش ها ی آموزشی با ید به آنها توجه نمود . به عنوا ن مثا ل با ید میزان سواد یا قدرت خواندن فراگیران ، آشنا یی آ نها با یکدیگر و تجربیا ت قبلی آ نها با روش ها ی مختلف آموزشی را در نظر داشت .

بطور کلی ، بهتر است قبل از شروع آموزش تا جا یی که ممکن است در مورد فرا گیرا ن آشنا یی و

 شنا خت کسب نمود . آگا هی در مورد ویژگی ها ی خا ص فرا گیران به مربی کمک خواهد کرد تا روش ها ی منا سب آموزشی را انتخا ب تما ید .

5 – نیاز های عملی

آیا روش مورد نظر با توجه به محیط فیزیکی ، زما ن ( هم از نظر آما دگی و هم زما ن واقعی آموزش ) ، مواد آموزشی و محدو دیت های ما لی عملی و قابل اجراست ؟ نیاز ها ی عملی با اجرا نمودن روش آموزشی ارائه شده ، محیط فبزیکی ، محدودیت زما نی ، مواد و وسا یل در دسترس و محدودیت ما لی ارتبا ط دارد . نیاز های عملی شا مل مواردی از قبیل مکان تعیین شده و در دسترس برای آموزش ، میزا ن سرو صدا و نور در مکا ن آموزشی و انواع وسا یل ابزار ها و مواد آموزشی در دسترس برای آموزش است .  



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۶:۴۲ توسط:123 موضوع: نظرات (0)