مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

خطر سلامت چیست ؟ عوامل تهدید کننده سلامت کدامند ؟

خطر سلامت چیست ؟

 احتمال ایجاد یک پیامد نامطلوب یا هر عاملی که این احتمال را افزایش دهد را خطر می نامیم .

/ خطرات حقیقی سلامت ، به طور عمده عوامل واقعی بیماریها و  همچنین حوادث عمده می باشند . روش مقابله با این خطرات  به طور عمده شناسایی شده است

/ده عامل خطر عمده باعث بیش از یک سوم تمام موارد مرگ و میر در دنیا می باشد . 

 کم  وزنی

/ روابط جنسی

 غیر ایمن

/ فشار خون بالا /

 مصرف دخانیات /

 مصرف الکل /

 آب و فاضلاب آلوده

/ بهداشت فردی نامناسب

/ کم خونی فقر آهن /

 دود ناشی از سوخت های جامد در محیط های بسته /

 کلسترول بالا و اضافه وزن 

 عوامل اصلی تهدید کننده سلامت در سراسر دنیا می باشند .

/هدف نهایی سیستم سلامت : بالا بردن امید به زندگی سا لم در میان  مردم است .

/ در صورت مداخله موثر بهداشتی ومقابله موثر با عوامل خطرسلامت ، امکان دست یابی به حداقل یک دهه  زندگی سا لم  بیشتر از حد طبیعی،  برای اکثر مردم، فقیر ترین کشور های دنیا  وجود دارد .

/مداخله  بهداشتی چیست ؟

هر گونه اقدام و فعا لیت سلامتی ، هر گونه فعا لیت جهت بهبود ، پیشگیری ، علاج یا باز توانی که هدف اصلی از انجام آن ، ارتقای سلامت باشد را مداخله بهداشتی می نامیم .

/ تاثیر بسیاری از عوامل خطر را می توان به سرعت از بین برد و  فواید این گونه مداخله در طی یک دهه بعد قابل مشاهده خواهد بود . حتی تغییرات اندک در میزان عوامل خطر، می تواند فواید بزرگی به همراه داشته باشد .

 / راهبرد های بهداشتی مبتنی بر جمعیت که رفتار های بهداشتی را به یک هنجار اجتماعی تبدیل کند ، میزان خطر را برای کل جمعیت کاهش می دهند با انجام تغییرات کوچک در یک جمعیت بزرگ ، نتایج عمده بهداشتی و مطلوب بوجود می اید.

/ کاهش خطرات سلامت ، توسعه پایدار را ارتقا می بخشد و می تواند از نابرابری های موجود در جامعه بکاهد .

 وضعیت موجود سلامت

/یک سوم از کل موارد  مرگ و میر در سراسر دنیا به دلیل شیوع و رواج  رفتارهای  پر

خطر است که می تواند تهدید کننده حیات  باشد.

/ دنیای امروز از بسیاری جهات امن تراز گذشته  و از بسیاری جهات  خطر ناک تر شده است .

/ پیشرفت های انجام شده در طی قرون 19 و 20 و بهبود کیفیت بهداشت عمومی باعث  تامین آب آشامیدنی سا لم  و بهبود خدمات بهداشتی در بسیاری از مناطق جهان گردیده است که رابطه ای مستقیم با کنترل بیما ری های  اسها لی داشت . / برنامه های واکسینا سیون ، بلای آبله را ریشه کن نمود . خطر ابتلا به بیماری های عفونی نظیر ( فلج اطفال ،تب زرد ،  سرخک ، دیفتری ) از طریق  ایجاد ایمنی ، در افراد و جمعیت ها کاهش داد و از میلیونها مرگ پیش از موعد جلو گیری نمود .

/ وضع قوانین و مقررات در محیط کار و جاده  ، توانست خطرات سلامت را کاهش دهد .

/ از طرفی ، سبک زندگی مردم در بسیاری از مناطق دنیا درحال  تغییر است و این تغییر بر سلامت افراد و خانواده ها اثر نامناسب دارد .

/ دشمنان شناخته شده سلامت و دوستان فقر در دنیای امروز نقش مهمی بر عهده دارند . عواملی چون  کم وزنی ، آب ناسالم ، فاضلاب و بهداشت نامناسب ، روابط جنسی غیر ایمن و دود ناشی از سوخت های جامد در محیط های بسته  ، جزو خطرات عمده سلامت هستند .

/ پر فشاری خون ، کلسترول بالا مصرف دخانیات و الکل ، چاقی و عدم تحرک فیزیکی ، سلامت را با مخاطره رو به  رو کرده . این خطرات در کشور های در حال توسعه  نیز رو به گسترش است . در کشور هایی که همزمان با مشکل بیماری های عفونی نیز ور به رو هستند ./ بیماری های غیر مسری ، هم اکنون مسئول بیش از 60% موارد مرگ و میر در  دنیا می باشد . و روند پر شتاب و  رو  به رشدی در تمام مناطق دنیا دارند .این بیماری های به وضوح با تغییر در سبک زندگی مردم و رژیم های غذایی ، افزایش مصرف غذا های پر چرب ، نمکی و قندی فر آوری نشده در ارتباط است .

/ حتی در مناطق فقیر نشین حاشیه کلان شهر ها نیز شاهد  بیماری های غیر مسری هستیم . جایی که همزمان از بیمار یهایی عفونی و بهداشت عمومی نامناسب نیز رنج میبرند .

/ در جهان فعلی  از سویی میزان بار بیماری ناشی از تغذیه نامناسب  در میان فقرا و تغذیه بیش از حد در میان  افراد متمول تر در همه جای جهان ، بر فاصله جهانی میان فقرا و اغنیا تاکید می کند .

/ در یک  انتهای طیف عوامل خطر ، فقر قرار دارد . به طوری که کم وزنی عمده ترین عامل بیماری در میان  صد ها میلیون نفر از فقیر ترین انسانها و یک علت عمده مرگ و میر به خصوص در میان  کودکان زیر 5 سال است .

/ روابط جنسی غیر ایمن عامل اصلی گسترش بیمار ی ایدز است که تاثیر عمده ای بر کشور های فقیری نظیر آفریقا و اسیا به جای کذاشته ا ست .  این بیمای روند رو به رشدی در سایر نقاط دنیا نیز داشته است .

/ آب و فاضلاب غیر سالم ، بهداشت فردی نامناسب ، کم خونی فقر آهن در مناطق عمده ی از آسیا و افریقا جزو ده خطر عمده سلامت قرار دارند . مرگ و میر های ناشی از آب و فاضلاب و بهداشت  فردی نامناسب بیشتر بر اثر اسهال های عفونی است . و از هر ده مورد مرگ و میر ناشی از این بیماری ، 9 مورد آن در کودکان رخ می دهد . تقریبا تمامی موارد مرگ و  میر در کشور های در حال  توسعه رخ می دهد .

 / کم خونی فقر آهن یکی از شایع ترین  کمبود های غذایی در دنیا است . کودکان کم سن و سال و مادران آنها بیش از دیگران در معرض خطر هستند .

/ کمبود های ریز مغذیها نظیر کمبود ویتامین A یکی دیگر از خطرات سلامت  وشایع ترین  عامل کوری اکتسابی د رکودکان است .

 / کمبود ید قابل پیشگیری  ترین ، علت عقب ماندگی ذهنی و اسیب های مغزی است.

 / کمبود شدید روی ، باعث کوتاهی قد ، اختلال عملکرد ایمنی و یک عامل مهم برای عفونت های تنفسی ، مالاریاو و بیماری های اسهالی است

/ نیمی از جمعیت جهان با آلودگی هوا در محیط های بسته مواجه هستند . که عمدتا ناشی از سوخت های جامد برای  طبخ غذا و گرمایش است . یک سوم تما م موارد عفونت های  تنفسی و حدود یک پنجم  از بیماری های انسدادی مزمن ریه از این مشکل ناشی میشود .

/ بسیاری از عوامل خطر تهدید کننده سلامت ،  به الگو های زندگی و به خصوص نحوه مصرف مواد غذایی مر تبط هستند . فشار خون و کلسترول بالا ، ارتبا ط نزدیک با مصرف بیش  از حد غذا های چرب یا شیرین و پر نمک دارند . اگر این  غذاها را با تاثیرات کشنده دخانیات و الکل عجین شوند . مرگبار تر می شوند .

/ دخانیات و الکل علاوه بر بیماری های قلبی ، سکته و سایر امراض جدی از جمله سرطان نیز می باشد .

/ افزایش سریع رشد مصرف دخانیات و الکل به خصوص در کشور های در حال توسعه رخ داده است . تخمین زده شده است که الکل در تمام دنیا 20 تا 30 % از سرطان های مری ، بیماری های کبدی ، صرع ، تصادفات جاده ای ، دیگر کشی و سایر آسیب های عمدی بوده است .

/ در کشور های در حال توسعه  ، نقش عوامل خطری چون فشار خون و کلسترول بالا ، دخانیات ، الکل  چاقی و بیماری های مر تبط با آن در کنار بیماری های عفونی که هم چنان در کشور های در حال توسعه باقی و تسخیر ناپذیر است ، بار مضاعفی بر دوش این کشور ها است .

/ نداشتن فعالیت جسمانی عامل حدود 15 % از مورد سرطان ها ، دیابت و بیماری های قلبی است .

/ فروش دخانیات و الکل در شور های در حال توسعه رو به افزایش است .  میزان مرگ و میر در میان سیگار یهای در تمام سنین دو یا سه برابر بالاتر از غیر سیگاری ها  است و در صورت در پیش نگرفتن  سیاست های کنترلی و افزایش پیش بینی پذیر خطراتی نظیر روابط جنسی غیر ایمن ، مصرف دخانیات ، امید به زندگی در برخی کشور ها تا حدود بیست سال می تواند کاهش بیابد .

 



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۶:۵۴ توسط:123 موضوع: نظرات (0)