مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

مشاوره(3 )

هرم نیازهای مزلو

 دوم- نظام ارزشها

نظام  ارزشی :از ارزشهای مشاور در طی مشاوره و عدم تلاش در تحمیل آن

نظام ارزشی مشاورو مراجع با یکدیگر متفاوت است.وقتی رابطه ای دو نفری ایجاد گردد ضرورتا"مسائل ارزشی مطرح می شود.

تحقیقات نشان داده است که مشاوران برای زمینه های مذهبی و اجتماعی ارزش بیشتری قائلند.

سوم- برداشت از خویشتن

 

*      مفهوم من:شامل افکار و تصورات فرد از خویش

یک تست سازمان یافته از برداشت های مربوط به خود

*      من یک مشاور موفق؛من جدی،صبور،خوش برخورد،خودمانی،آگاه از خود و دلسوز هستم

*      برداشت از خویش به هویت شخصی( identity) می انجامد که سازه ای روانی – اجتماعی است

*   هر چه برداشت مشاور از خود با واقعیت ها تطبیق کند و درک درستی از خود و محیط داشته باشد رابطه مشاوره ای آسانتر و بهتر می شود.

 

 

چهارم- تصویری از جهان اطراف

*      ادراک درونی خود و جهان بر اساس فطرت ،تجربه و یادگیری جهان بینی خاصی در فرد ایجاد می کند.

 

*      توانایی مشاور در فهم و درک تصویر مراجع به تسهیل و ساده سازی رابطه ی مشاوره ای کمک می کند.

*      مشاور بتواند جهان بینی مراجع را بشناسد.

 

پنجم- مفهوم انسان

*      انسان یک کل منحصر به فرد و سازمان یافته است

*      حیوان مثل حیوان رفتار میکند انسان مثل انسان

*      فطرت انسان خوب یا لااقل بی رنگ است

*      انسان دارای قدرت اختیار و خلاقیت است

 

 

ششم انتظارات

انتظارات مراجع و مشاور از فرایند مشاوره متفاوت است.

مراجع انتظار دارد که مشاور:

*      بی اضطراب/صادق/با خلوص نیت

*      نیاز و احساس مرا درک کند

*      بتواند رابطه ای توام با اعتماد و احترام ایجاد کند.

 

مشاور هم انتظار دارد که مراجع :

 

*      در حل مشکل خودش تلاش کند

*      در پایان ،کارایی و عملکرد بهتری پیدا کند.

*      تصمیم بگیرد

*      انتخاب کند

*      به خودآگاهی برسد.

*      با همه توان عمل کند

*      به وحدت شخصیت برسد.

*      به بهداشت روانی خود توجه کند

 

 

چهار جهت گیری در مشاوره و روان درمانی

*      طبیعت گرایی(انسان موضوع مطالعه علمی است)

*      فرهنگ گرایی(انسان محصول جامعه است)

*      انسان گرایی(انسان خلاق است)

*      خدا گرایی(انسان مخلوق بدیع خداوند است)

طبیعت گرایی:

*    مقصود از طبیعت گرایی ،علم گرایی و رفتار گرایی است.این نظریه بیان می کند،تنها مطالبی که مورد تایید تجربی است با معنا است.در روان شناسی به صورت رفتار گرایی جلوه می کند و به رفتار قابل مشاهده توجه دارد.

فرهنگ گرایی:

*      آنچه معمولا“ انجام می شود معتبر است ،بیماری یعنی کناره گیری از اجتماع،درمان بوسیله سازگاری با اجتماع تلقی می شود.

 

 

انسان گرایی

این جهت گیری ،به انسان  به عنوان،یک موجود  خود مختاری و خود سازیتوجه دارد.رفتار ناسازگار در اثر تعارضها و برداشت هایی است که انسان مولد آن است سعی در یافتن خود ،جهت یابی و اعتماد به نفس در مراجع را دارد.مراجع به آنچه واقعا“هست برسد

 

خدا گرایی

 این جهت گیری اعتقاد دارد مذهب به عنوان مبنای آرامش و وحدت در برنامه زندگی است.

 

مشکلات مراجع 


علت شناسی و شناخت مشکل مراجع

*      عوامل مربوط به مراحل رشد انسان

*      محیط زندگی فرد

*      برداشت و طرز برداشت فرد از محیط و خویشتن

 



مهارت های اولیه مصاحبه مشاوره ای

 

*      مهارتهای آغاز و شروع مصاحبه

*      مهارتهای گوش دادن

*      مهارتهای در گیر شدن

*      مهارتهای جهت دادن

 

 

 

اول مهارتهای آغاز و شروع مصاحبه

این مهارتها به صورتی طرح ریزی شده اند که اولا"به مشاور کمک می کند تا از مشکل مراجع آگاه تر شود و ثانیا"به مراجع کمک می کند تا خود را ابراز دارد

1-    توجه نمودن ،همراه بودن و حضور در موقعیت

*      گوش دادن فعال و با علاقه          ایجاد امنیت و اعتماد مراجع

*      ایجاد فضایی توام با اعتماد                   تسهیل بیان محتویات ذهنی مراجع

*      آرام بودن/خیلی عادی سلام و تعارف کردن

*      به طور متناوب نگاه کردن

*      بشاش و بی دغدغه بودن

 

2-    دعوت باز برای صحبت کردن و سخن گفتن

  • با سوالات (چگونه؟)(چرا؟)،مراجع را به حرف بیاورید
  • سوال بسته بر خلاف باز به کشف حقیقت توجه دارد و به احساس مراجع توجه نمی کند

موارد استفاده سوال باز:

1-ابتدای مصاحبه

2-بررسی دقیق موضوع

3-کمک به مراجع تا احساس و نمونه رفتاری شخصی خود را بیان کند.

3-حداقل تشویق برای صحبت کردن

  • تکرار یک حرف و حتی حرکت سر، می تواند باعث تشویق مراجع به ادامه حرف شود.

مثلا“: در این باره بیشتر صحبت  کنید؟چه احساسی دارید؟آهان... بله متوجه شدم

دوم-مهارتهای گوش  دادن

 

انعکاس احساسات

*      محتوی کلام مورد تاکید نیست.

*      سوال برای کسب اطلاعات بیشتر نیست.

          مثال:

مراجع:وقتی برای امتحان حاضر می شوم،تمام بدنم شروع به لرزش می کند.

مشاور:این کار باعث نگرانی شما شده است.

*      تشخیص احساس پیام با توجه به تغییر تن صدا،سرعت کلام،آه کشیدن

*      می توان با یک حرکت سر یا کلمه ساده به احساس مراجع پاسخ داد.

*      هر زمان که مراجع احساس را بروز می دهد        مشاور این احساس را منعکس می کند.

 

انعکاس محتوی

*      به زمینه شناختی و محتوی گفتار تکیه می شود

*      محتوی پیام مراجع،توسط مشاور وبه زبانی دیگر ارائه می شود.

                   آقا،خانم ما شما را درک می کنیم.

هدف              روشن کردن مطالب

                     مشاور مطمئن شود،مراجع را درک می کند.

مراجع:هزار تا کار سرم ریخته،نمی دانم چه خاکی به سرم بریزم.

مشاور:شما کارهای زیادی دارید که باید انجام بدهید،در ضمن....

3-    خلاصه کردن محتوی

*      با چند جمله یا پاراگراف کوتاه            یک قسمت یا تمام جلسه مشاوره خلاصه می شود.

*      جمع بندی مطالب/فرقی برای بررسی یک موضوع خاص/ارزیابی ادراک مشاور.

*      مواردکاربرد:

شروع جلسه بعدی

عدم علاقه یا پراکنده گویی مراجع

مراجع همه چیز مهم یک موضوع را گفته

میخواهیم گام بعد را برداریم

پایان دادن جلسه قبلی 

سوم- مهارت درگیر شدن

1-ابراز نظر و بیان احساسات

*      مشاور عواطف خود را به روشنی به مراجع می گوید.

مثال: امروز بهتر از قبل به نظر می رسی

امروز راحت تر هستی

2- مشارکت(سهیم شدن)

*      مشاور تجربه های شخصی و حرفه ای خودرابیان می کند.

*      باعث تعادل افکار و توسعه ارتباط می شود.

*      لازم است تماس نگاه با علاقه توسط مشاور صورت گیرد.

موارد کاربرد:

برای مراجعانی که حرف نمی زنند

در ابراز عقاید خود مشکل دارند.

در این حالت:

*      آرام باشید

*      حالت قاطع و تصمیم گیری به خود بگیرید!

*      درباره یک موضوع حرف بزنید.

*      مرتبط با مشکل مراجع حرف بزنید.

 

3-واقعی و عینی صحبت کردن

*      مشکل بصورت عینی و ملموس بیان شود.

اگر مشکل مبهم باشد          راه حل هم مبهم است.

مثلا“ مشکل مبهم: احساس خوبی ندارم.

مثال مشکل واضح:تمام دیروز کتاب خواندم ترسیدم کسی سوال بپرسد که بلد نباشم.

راه حل:

تشویق به عدم کلی گویی

مراجع دردنیای ذهنی خود سرگردان نباشد.

اطلاعات مشخص خواسته شود.

تمرکز روی یک رفتار باشد

چهارم مهارتهای جهت دادن

1-    اشاره به تواناییهای مراجع

*      بیان نکات مثبت رفتار مراجع

سود مندی:

آگاهی مراجع از توانایی های خود

-        آقا ! شما می توانی

-        تشویق به انجام کار.

2- روبرو ساختن و مواجهه

*      کاربرد          مراجع پیام های متضادی دهد.

                         آشکار نمودن نکات متضاد در کلام مراجع.

نکات:

-   قبلا“اعتماد مراجع را جلب کنید

-        سطح اضطراب مراجع پایین باشد.

-        مراجع تمایل به گوش دادن داشته باشد.

-        از جملات خبری و توضیحی استفاده کنید. 

3- تعبیر و تفسیر

-        دادن ملاک و مبنای تازه ای به مراجع

-        بر خلاف انعکاس محتوی و کلام در این حالت قاب جدیدی به افکار مراجع می دهیم.

مثال: از این که به تمام کارهایم نرسم می ترسم.

مشاور:مشخص است که ناراحت هستی(انعکاس احساس)

به خیلی از کارهایت نرسیده ای(انعکاس محتوی)

می دانی که رئیس تو حساس است و این کار باعث توجه تو به کارهایت شده(تفسیر)

در تفسیر مشاور به مراجع ،بصیرت و آگاهی تازه ای می دهد.

 

مشاور در هنگام تفسیر

*      خلاصه می گوید

*      شیوه جدید برخورد با موقعیت را ارائه می دهد.

*      در تفسیر به تمام پاسخهای کلامی و غیر کلامی مراجع توجه می کند.

*      تفسیر روشنی از رفتار وی ارائه می دهد.

در تفسیر و تعبیر به اجزای عاطفی و واقعی رفتار مراجع توجه می شود.تفسیرها بر اساس جهت گیری نظری و تئوریکی مشاوران تفاوت می کند.



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۶:۵۶ توسط:123 موضوع: نظرات (0)