مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

آیا دین اسلام پرسش گری را به رسمیت می شناسد و اساسا در دین اسلام چه جایگاهی دارد؟

از دیدگاه اسلام انسان برترین جایگاه را در جهان دارد تا جایی که فرشته ها که موجودات مجرد و مقرب الهی هستند و لحظه ای از عبادت و یاد حق غافل نیستند در زمره کارگزاران انسان به شمار می آیند و پس از اعتراف به عظمت انسان و ناتوانی خویش در شناخت اسما به سجده افتادند و از داستان آفرینش انسان خلیفه خدا در زمین دلیل برتر بودن انسان روشن می شود که آن چیزی نیست جز ظرفیت و استعداد علمی انسان که می تواند با شکوفا سازی این استعداد به همه حقایق دست یافته و به مقامی از قرب دست یابد که جبرئل امین نیز از دست یابی به آن ناتوان است یکی از راه های تربیت و شکوفا سازی این استعداد و اوج گرفتن اندیشه بشر و پرواز در فضای بی نهایت معرفت، پرسش و طرح سوال است. اندیشه انسان ممکن است مدتها در حالت ایستایی و رکود بماند و بی هیچ پویشی از هر حرکتی باز ماند تا آنجا که پس از گذراندن مدتی دراز از عمر خویش از نظر فکری همچون کودکی بشمار آید . کودکی 80 ساله که از استعدادهای ذهنی خویش هیچ بهره ای نبرده و درب کارتن این مهمترین بخش وجود خویش را بسته و آک نگه داشته غافل از آنکه اگر هر کالایی نو و جدید آن با ارزش است ذهن و فکر بشر کار کرده و باز آن با ارزش است. طرح سوال همچون جرقه و استارتی است که ذهن انسان را به حرکت و جنبش در می آورد و عقل را که مصدر جامد است به عاقل و تعقل و ... تبدیل و تصریف می کند و شاید به همین جهت است که در قرآن عقل به صورت مصدر نیامده بلکه حالت ها و صورت های مختلف این کلمه آمده تا بدین نکته رهنمون باشد که نباید عقل توقف کند که رکود آن همان و مرگ آن همان. حیات و زندگی آن به حرکت و کنجکاوی و پرسش است از این روست که قرآن بارها و بارها به طرح پرسش از انسان پرداخته تا زمینه ی حرکت آن را فراهم کند و زندگی بشر را از یک نوع زیستن حیوانی به زندگی انسانی تبدیل سازد . آیاتی که به صورت های گوناگون گاهی با علامت پرسشی هل بیش از 80 بار مانند «هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون» و گاهی با همزه استفهام 214 مورد مانند «أفلا ینظرون الی الابل کیف خلقت » (غاشیه،17) و « أرایت ان کان علی الهدی» (علق،11) و در مجموع بیش از 400 بار ذهن انسان را به چالش می کشد و به شنیدن آراء و نظریات گوناگون و انتخاب بهرین آنها مژده می دهد «فبشر عباد الذین یستعمون القول و یتبعون احسنه» و بدترین موجودات را از نظر خداوند کسانی می داند که اندیشه خود را به کار نمی گیرند «ان شر الدواب عند الله الصم البکم الذین لا یعقلون » (انفال، 22) پرسش ویژگی ممتاز انسان و در گوهر وجود و فطرت اوست. انسان بی پرسش، انسان بی فکر و حیوان بالفعل است . اسلام که دین فطرت است « فاقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التی فطر الناس علیها» (روم، 30) برای شکوفایی و باز کردن و پرورش این فطرت آمده است از این رو از هر سوالی استقبال می کند و آن را پاسخ مناسب می گوید و از سوی دیگر قرآن با طرح پرسش های مکرر انسان را به تفکر وا می دارد و بارها فرمان به پرسش می دهد. پیامبر و ائمه نیز با طرح سوالهای متعدد و مکرر به تربیت اصحاب و یاران خویش پرداخته و زمینه رشد و شکوفایی عقلانی آنها را فراهم کرده اند و از پرسش های آنان استقبال کرده و در برابر تندترین پرسش های اعتقادی آنان برخورد نیکو کرده اند. چنان که در تاریخ آمده زندیقی درباره خداوند از هشام پرسشی کرد وی برآشفته شد زندیق گفت : من همین پرسش را از امام تو پرسیدم و او با کمال متانت و آرام پاسخ گفت. در احتجاج طبرسی آمده است، که زندیقی از اباعبدالله (ع) در باره مسائل فراوانی پرسش کرد و امام (ع) به پرسش های تند و کفر آمیز او کاملا پاسخ گفت (الاحتجاج 2، 334) چرا که پرسش از منظر امام (ع) و به فرموده او کلید گنجهای دانش است . قال الصادق (ع): العلم خزائن و المفاتیح السوال فاسألو یرحمکم الله فانه یؤجر اربعه السائل و المتکلم و المستمع و المحب لهم . امام صادق فرمودند دانش گنجینه هاست و کلید این گنج ها پرسش است از این رو بپرسید خدایتان بیامرزد چرا که قطعا این چهار گروه پاداش می گیرند پرسش گر و گوینده پاسخ و دوستدار شرکت کنندگان در این گفتمان. از این زیباتر کجا می توان یافت که رهبر مکتبی چنین به پرسشگری و پاسخگویی و اندیشه و گفتمان ارج بنهد و دوستداران چنین گفتمانی را نیز بستاید و همه آنان را در پاداش و اجر الهی شریک بداند . این گفته نیز از طریق ائمه از رسول خدا (ص) با تفاوت کمی چنین نقل شده است که قال رسول الله : العلم خزائن و مفتاحها السوال فاسالوا یرحمکم الله فانه یؤجر اربعه السائل و المعلم و المستمع و المحب له (صحیفه الرضا، 42 متن صحیفه 39). نکته ی زیبای دیگری که در این گفته ی بلند آمده است دستور به پرسش است نه تنها پرسشگری نهی نشده و ناپسند نیست که بدان فرمان داده شده است و چنانکه از حدیث بر می آید هر گفت و گوی علمی و پیشرفت دانش و معرفت در گرو پرسش است. پرسش است که ذهن پرسشگر و پاسخ دهنده و شنوندگاه را تجهیز و آماده می کند . از این رو علی بن ابراهیم نقل می کند «سئل ابوالحسن (ع): هل یسع الناس ترک المسئله عما یحتاجون الیه فقال : لا» از امام پرسش شد آیا انسان می تواند از مسائل مورد نیاز پرسش نکند امام فرمودند: خیر. (کافی 1، 70) بنابراین از دیدگاه اسلام و رهبران آن پرسش جایگاه والا و مقدسی دارد هر نوع پرسشی ولو به ظاهر کفر آمیز بجا بلکه لازم و کاری پسندیده است و دارای پاداش اخروی و تشویق دنیوی است چرا که تکامل و رشد انسان در گرو آن است.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۷:۳۲ توسط:123 موضوع: نظرات (0)