مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

خشکی دهان و عوامل موثر در آن

خشکی دهان یا به عبارتی Xerostima حالتی است که از نبود بزاق کافی برای مرطوب نگه داشتن دهان ناشی می شود.
بزاق دهان از نظر حفظ سلامت عمومی بدن و جلوگیری از ورود باکتری و تکثیر آن در دهان و ابتلای دستگاه گوارش و جلوگیری از پوسیدگی دندانها دارای اهمیت زیادی است.



خشکی دهان می تواندباعث:
ایجاد اشکال در عمل بلع و جویدن، افزایش پوسیدگیهای دندانی، نشانه ای از وجود بیماریهای جدی، زمینه مناسب برای رشد انواع قارچها و میکروبها و ایجاد بوی بد دهانHalitosis شود.


نشانه های خشکی دهان:
احساس خشکی و چسبندگی در دهان، اشکال در عمل بلع و جویدن وحس چشایی، لبهای ترک خوده، زبان خشک و سفت، زخمهای دهانی، احساس سوزش در دهان، ایجاد زخمها و عفونتهای دهانی.


چه عواملی باعث خشکی دهان می شوند؟
چندین علت برای اینکه غدد بزاقی نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند وجوددارد مهمترین آنها سندرم شوگرن
Syndrome Sjogren’s می باشد که نوعی اختلال خودایمنی بوده که گلبولهای سفید به غدد بزاقی حمله کرده و باعث ازکارانداختن غدد بزاقی می شود.بیماریهای دیگر مثل پارکینسون، دیابت، ایدز نیز می توانند باعث بوجود آمدن خشکی شوند. غیر از بیماریها داروها نیز می توانند باعث خشکی دهان گردند بیش از 400 نوع داروی مختلف در این مورد وجود دارد:آنتی هیستامینها، ضد احتقان ها، ضد افسردگیها، آرامبخش ها، داروهای ضد فشار، ضد تشنج و بعضی ملین ها.با این وجود به طورخودسرانه اقدام به قطع دارو نکنید پزشک ممکن است دارو را تغییر داده یا اقدام به تعدیل دوز کند.
افرادی که تحت درمان با رادیوتراپی می باشند، داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی،آسیب عصبی در اثر صدمه وارده به سر و گردن.


چگونگی کنترل خشکی دهان:
معاینه بیمار توسط پزشک یادندانپزشک و بررسی آن از لحاظ وجود بیماری ، اگر خشکی به علت وجود دارو باشد پزشک ممکن است دارو را تغییرداده یا دوز را تعدیل کند، پزشک ممکن است توصیه به استفاده ازبزاق مصنوعی کند،

 نوشیدن جرعه جرعه آب به دفعات؛

 جویدن آدامسهای بدون شکریا مکیدن آبنباتهای بدن شکر.

عدم استفاده از چای، قهوه،الکل.عدم مصرف سیگار.

عدم استفاده از آب نباتهای شیرین و چسبنده.

نوشیدن آب قبل از خواب.

به طور منظم حداقل روزی دو بار مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید،

 استفاده از خمیر دندانهای حاوی فلوراید،

 در سال حداقل دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید.



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۷:۵۲ توسط:123 موضوع: نظرات (0)