مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

نقدی کردن یارانه ها به نا امنی تغذیه‌ای دامن می‌زند

بر اساس نتایج مطالعه جامع عملکرد تغذیه ای و امنیت غذایی خانوارهای ایرانی طی سال 71 تا  79 دریافت انرژی پروتئین و برخی ریزمغذی ها از جمله ویتامین A و کلسیم در کشور کاهش یافته است

 بررسی مصرف دو دهه اخیر در کشور نشان داده است که درصد خانوارهایی که انرژی کافی برای یک زندگی فعال دریافت نمی‌کنند از 20 درصد به 23 درصد رسیده است یا به زبانی دیگر فقر گسترده تر شده است. کودکان به عنوان قشر آسیب‌پذیر بیشتر درمعرض خطر ناامنی هستند و در حال حاضر 22 در صد کودکان زیر 5 سال مناطق روستایی کشور مبتلا به انواع سوء تغذیه هستند. ارقام سوءتغذیه سلولی به مراتب شدید و خصوصا در مناطق روستایی کشور بسیار شدید تر است .

در سال‌های گذشته متولیان از اینکه بخش عمده یارانه در کشور به طبقات مرفه اختصاص داده می‌شد به دنبال راهکار بودند . اگر چه اقای دکتر احمدی نژاد در یک نطق رادیو و تلوزیونی گفتند که هیچ کاری انجام نشده است ولی اسناد موجود حکایت از این دارد که پیشنهادیه شناسایی اقشار نیازمند جامعه و ایجاد

سامانه اطلاعاتی و نقشه برداری آسیب پذیری و ناامنی تغذیه ای ایران (سامانه اطلاعاتی نانت)

  در سال 1382 در اختیار کمسیون بهداشت و درمان مجلس گذاشته  شده است این طرح به نام سامانه اطلاعاتی ناامنی تغذیه ای و محرومیت در کشور با مطالعه چند ساله در زمینه تجربه سایر کشور های جهان طراحی شد و نگارنده این مقاله بة‌عنوان مسوول دفتر بهبود تغذیه جامعه به دلیل شناخت آثار سوء فقر و گرسنگی و عواقب خطرناک آن بیشترین تلاش را برای قانع کردن مسوولین وزارت بهداشت صورت دادم و یک تیم بین بخشی را برای آموزش و شناخت بهتر ابزاری که میتواند این سامانه را ایجاد کند به یک دوره کوتاه مدت در یک دانشگاه خارجی که در این زمینه تجربه داشت فرستادم.

بگذریم که در همان زمان می توانستیم با دفتر فائو در رم تماس بگیریم و چون نماینده فائو در رم هم یک فرد ایرانی بود زمینه های بهتری برای آموزش این دوره که بر بستر GIS استوار است تدارک ببینیم ولی این اقدام از طرف مقامات مافوق مورد حمایت قرار نگرفت.

در حقیقت یکی از تعــهدات اعضاء FAO طی اجلاس جهانی غذا (WFS) که در سال 1996 برگزار شد تعیین سیستم های اطلاعاتی و نقشه برداری آسیب پذیری و عدم امنیت غذایی در کشورها بود. اهداف این سیستم، کمک به کاهش گرسنگی و سوء تغذیه در جهان با در نظر گرفتن اطلاعات آماده و صحیح برای سیاستگزاران و کارگزاران می باشد.

برقراری این سیستم ملی به تعیین گروه هدف و منطقه مورد نظر که بیشترین خطر گرسنگی و سوء‌تغذیه متوجه آنان است، تشخیص علل آن و اجراء عملکردی چاره ساز برای بهبود وضعیت موجود کمک می کند. این سیستم می تواند بر پایه اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی خام موجود بنا شود تا از دوباره کاری جلوگیری شود.

بنابراین برقراری این سیستم به معنی انجام فعالیت جدید نیست اما مستلزم تقویت اطلاعات موجود با تلاشهای پیگیر است.

سیستم اطلاعاتی و نقشه برداری، سیستم یا شبکه ای از سیستم ها است که اطلاعات مربوط به افراد در معرض خطر عدم امنیت غذایی را گردآوری، آنالیز و منتشر می‌کند و مشخص می کند که این افراد چه کسانی هستند، در کجا زندگی می‌کنند و چرا در معرض این خطر قرار دارند. این سیستم شبکه‌ای است که شامل طیف وسیعی از فعالیت هاست که در سطح ملی یا بین المللی با پشتوانه اطلاعات تکمیل شده برای دستیابی به اهداف اجلاس جهانی غذا صورت می‌گیرد.

در سطح ملی، این سیستم از طریق شبکه سیستم های اطلاعاتی مربوط به سنجش و پایش عدم دسترسی به غذا ‌و عدم امنیت غذایی را جمع آوری و آنالیز می کند.

این سیستم ها مجموعا" تشکیل دهنده سیستم اطلاعاتی و نقشه برداری در سطح ملی هستند.

این سامانه که بنامFIVIMS  یا

Food Insecurity & Vulnerability Information Mapping System

 نامیده شده است برای کاهش آسیب پذیری و عدم امنیت غذایی از طرق زیر عمل می کند:

تسهیل دسترسی گروههای مختلف مصرف کننده به اطلاعات بیشتر، جدید و آسان

ارتقاء سیاست امنیت غذایی و فرمولاسیون آن

هدفمند کردن مداخلات مورد نظر در راستای کاهش آسیب پذیری و عدم امنیت غذایی

تسهیل پایش برای اطمینان از کفایت و کارایی اقدامات

و هنوز دیر نیست. با توجه به توانایی های بلقوه در زمینه GIS  در کشور می‌توان این سامانه را برای برقراری یارانه‌های خاص غذایی ، توانمند سازی  گروه های نیازمند فراهم کرد. 




برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۸:۱۲ توسط:123 موضوع: نظرات (0)