مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

پرسش و پاسخ در مورد سلامت مادر و کودک

پرسش : چه زمان مشکوک می شوید که کودک شما سینه پهلو کرده است ؟

پاسخ : اگر کودک شما قادر به نوشیدن یا شیر خوردن نباشد، یا یا به طور مکرر استفراغ کند یا حرکات تشنجی داشته باشد و یا خواب آلوده شده باشد ، همچنین تعداد تنفس کودک زیاد شده باشد و کودک خرخر داشته باشد. در این کودک متاسفانه کودک شما مبتلا به سینه پهلو شده است. در این حالت می بایست کودک خود را سریعا به نزدیکترین مراکز درمانی برسانید تا تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار بگیرد .

پرسش : تفاوت سینه پهلو و سرماخوردگی ساده چیست ؟

پاسخ : کودکی که دچار سرماخوردگی شده است هیچ نشانه خطری ندارد ، تنفس تندنداردسرماخوردگی کودک سرماخورده ، به طور واضح آبریزش از چشم و بینی دارد. تب خفیفی نیز دارد . کودک سرماخورده نیاز به آنتی بیوتیک ندارد . سرفه او با داروهای بی ضرر خانگی می بایست تسکین داده شود و تب کودک پایین آورده شود در صورتی که با درمان های گفته شده به مدت پنج روز کودک بهبود پیدا نکرده ، می بایست جهت بررسی بیشتر به مراکز بهداشتی درمانی برده شود.

پرسش : در کودکی که دچار اسهال شده است به چه نکاتی می بایست توجه شود ؟

پاسخ : دقت کنید آیا در مدفوع کودک خون وجود یا نه ؟ وجود خون در مدفوع کودک نیاز به توجه جدی از طرف پزشک دارد . در صورتی که کودک شما خواب آلوده بوده یا خدای نکرده هوشیار نباشد ، و یا اینکه قادر به نوشیدن مایعات نباشد . یا چشمهایش گود افتاده باشد . علامت آن است که مقدار زیادی از آب و املاح بدنش را از دست داده است . در این حالت می بایست کودک خود را سریعا به نزدیکترین مراکز درمانی برسانید. و در بین راه به او مایعات به طور ویژه محلول تهیه شده ( او _ آر _ اس ) بدهید. البته در صورتی که کودک شما ، شیر خوار است ، شیر مادر فراموش نشود.

پرسش : محلول ( او _ آر _ اس ) را چگونه تهیه می کنند ؟

پاسخ : یک بسته آماده محلول ( او _ آر _ اس ) را در چهار لیوان آب جوشیده سرد شده ، بریزید. پودر ( او _ آر _ اس ) سریعا حل می شود. محلول آماده شده را در یک جای خنک ، مثلا یخچال نگهداری کنید. این محلول برای یک شبانه روز قابل مصرف می باشد.

پرسش : محلول ( او _ آر _ اس ) را چگونه و به چه مقداری می بایست به کودک دچار بیماری اسهال داده شود؟

پاسخ :  _ محلول را با استکان یا قاشق به صورت جرعه جرعه به کودک بخورانید .

_ اگر کودک شما استفراغ کرد، ده دقیقه صبر کنید ،

_  سپس محلول را به آهستگی بدهید.

_ اگر کودک شما کمتر از دو سال دارد ، به ازای هر بار دفع اسهال به او 5. تا 1.. میلی لیتر ( به یاد داشته باشید یک استکان معمولی حدود 1.. میلی لیتر حجم دارد. )

_ اگر کودک شما بیشتر از دو سال سن دارد به ازای هر بار دفع اسهال به او 1.. تا 2.. میلی لیتر مایع بدهید.

پرسش : چه نکاتی را می بایست رعایت کنید تا مطمئن شوید داروی کودک خود را به مقدار کافی و زمان کافی به کودک داده اید ؟

پاسخ : مقدار دادن دارو را به طور عملی  به شما آموزش بدهند. به یاد داشته باشید حتی در صورتی که حال کودک شما بهتر شود می بایست طول دوره درمان را کامل کنید. همیشه به یاد داشته باشید ، هر چه را نمی دانید سوال کنید ، هر چه بیشتر بدانید ، بیشتر به سود کودک شماست .

پرسش : گلودرد کودکان به چه دلایلی می تواند اتفاق بیافتد ؟

پاسخ : دو عامل عمده گلودرد کودکان عبارت است از گلودرد به دلیل باکتری و گلودردهای ویروسی.

کودکی که گلودرد ویروسی دارد . نیاز به آنتی بیوتیک ندارد و تنها نیاز به مراقبت در منزل و دادن مایعات و استراحت دارد . در صورتی که گلودرد با منشا باکتری باشد می بایست کودک برای گرفتن آنتی بیوتیک مناسب به پزشک ارجاع داده شود.

پرسش : از کجا بفهمیم کودک کدامیک از این دو نوع گلودرد را گرفته است ؟

پاسخ : کودکی که دچار گلودرد ویروسی شده به طور واضح آبریزش از بینی دارد ، چشمهایش قرمز است ، خشونت صدا پیدا کرده است، به طور مکرر عطسه می کند.

کودکی که دچار گلودرد باکتریل است ، چرک سینه در ته حلقش دیده می شود و ته حلق حلق او به طور منتشر قرمز است ،و در منطقه گردن غدد لنفی بزرگ و دردناک دارد.

پرسش : در کودک تب دار به چه نکاتی می بایست توجه کنید ؟

پاسخ : طول مدت تب : کودکی که تب بیشتر از 7 روز دارد می بایست جهت بررسی بیشتر به مرکز درمانی برده شود . این تب به نام تب طولانی مدت نامیده میشود. در صورتی که کودک تب دار ، دارای گردن سفت باشد ( یعنی زمانی که کودک در حال خوابیده است و می خواهید سر او را روی گردن خم کنید سر او خم نمیشود تمام بالا تنه او به بالا کشیده میشود ) یا کودک قادر به نوشیدن یا شیر خوردن نباشد یا استفراغ مکرر داشته باشد یا خواب آلودگی غیر عادی داشته باشد ، این کودک

تب کودک می تواند به دلیل عفونت یا التهاب موضعی مثلا درد استخوان _ مفصل _ سینوس _ عفونت پوست ..... نیز باشد.

 

                                             مراقبت از مادران باردار

پرسش : هدف از مراقبتهای دوران بارداری چیست ؟

پاسخ : بارداری یک امر طبیعی است. مراقبت از مادران باردار یکی از مسئولیتهای مهم مردم و دولت می باشد . هدف از این مراقبت حفظ سلامت و آرامش خیال زن حامله  و کم کردن خطر ات و مشکلاتی است که در این دوران می تواند برای زن باردار پیش بیاید.

 _ مادر باردار در طی این دوران می بایست برای انجام زایمان طبیعی آماده شود و در مورد مکان و نوع زایمان خود تصمیم بگیرد.

_ در نهایت اگر این مراقبت  به خوبی انجام نشود . مرگ و میر زنان باردار و فرزندان میبایست کاسته شود. همچنین مراقبت صحیح می تواند باعث پیشگیری و کاهش سقط جنین ، تولد نوزاد نارس می شود .

پرسش : اولین علامت بارداری در یک خانم چیست ؟

پاسخ : هر زن همسر داری که از شیوه مطمئن پیشکیری از بارداری استفاده نمی کند و عادت ماهیانه اش به عقب افتاده باشد ، مشکوک به باردار بودن می باشد.

پرسش : تغییرات مهم بارداری کدامند ؟

پاسخ :

 _حالت تهوع و استفراغ به طور معمول در سه ماه اول بارداری دیده می شود . دلیل عمده آن تغییرات هورمونی است . در صورت شدید بودن آن ، احتمال دارد حاملگی چند قلو یا حاملگی غیر طبیعی ( مول یا بچه خوره ) اتفاق افتاده باشد.

_ پستانها در این دوران سنگین و بزرگ میشوند . نوک پستانها و هاله اطراف آن تیره رنگ میشود . و در اواخر بارداری ترشحات غلیظ از نوک پستان خارج می گردد. سینه مادر در این دوران برای شیردهی  به نوزاد آماده می گردد.

پرسش : تغییرات دستگاه ادراری در دوران بارداری کدامند ؟

پاسخ : در ماههای اول بارداری ، بدلیل آنکه رحم بزرگ می شود و به مثانه فشار وارد می کند ، حالت تکرر ادرار پیش میاید این مشکل در طی ماههای بعدی از بین میرود .

در ماههای پایان بارداری نیز به دلیل پایین آمدن رحم و فشار مجدد به مثانه ، احساس تکرر ادرار پیش میاید که تا زمان زایمان ادامه می یابد . در این دوران احتمال عفونت مجاری ادراری افزایش می یابد . به این دلیل رعایت بهداشت دستگاه ادراری در این دوران بسیار لازم است . هر عفونت ادراری در دوران بارداری می بایست جدی فرض شود و به وسیله پزشک درمان شود.

پرسش : تغییرات دستگاه گردش خون در دوران بارداری کدام است ؟

پاسخ : حجم خون مادر باردار افزایش پیدا می کند به این دلیل غلظت هموگلوبین خون کم میشود و یک نوع کم خونی موقتی اتفاق می افتد . این حالت باعث ایجاد عوارضی مثل خستگی زود رس ، تنگی نفس ، تند شدن ضربان قلب میشود . به دلیل جلوگیری از بروز این عوارض است که به مادر باردار توجه می شود از پایان ماه چهارم بارداری به بعد ، به بعدروزانه یک عدد قرص آهن میل کند . برای جلوگیری از واریس توجه میشود زن باردار به مدت طولانی سر پا نایستد . در صورتی که زن باردار مجبور  است به طور ایستاده کار کند می بایست به طور مرتب پا ها را حرکت دهد تا تخلیه خون از  ورید های   پا راحت تر انجام شود .

پرسش : تغییرات دستگاه گوارش در دوران بارداری چیست ؟

پاسخ :

_ برای جلوگیری از تهوع و استفراغ توجه میشود ، زن باردار هنگام بیدار شدن در صبح ، مقداری غذای خشک مثل بیسکوییت میل کند.

_ در ایام بارداری به دلیل افزایش فشار رحم بر روی روده ها ، گاز در معده ها جمع شده و باعث اتساع آن میشود. لذا توصیه میشود میوه های خام ، سبزیجات خام ، نخود و لوبیا و غذاهای سرخ کرده که نفاخ میباشد ، در این ایام کمتر میل شود .

_ بزاق دهان زن باردار زیاد شده و جنس آن اسیدی میشود به این دلیل شانس پوسیدگی دندان در ایام بارداری بیشتر است .

_ برای پیشگیری از یبوست ، توجه میشود خانم باردار ، به طور ناشتا یک لیوان آب سرد با کمی آب لیمو میل کند ومقداری روغن زیتون به غذا و سالاد اضافه کند .

_ میوه و سبزیجات خام  به خصوص گلابی ، آلوچه و آلو در طول روز یا قبل از خواب میل کند.

پرسش : در چه مواردی استفراغ دوران بارداری غیر طبیعی تلقی می شود ؟

پاسخ : استفراغ شدید می تواند علامت حاملگی جند قلو یا مول ( بچه خوره ) باشد . در صورتی که استفراغ کنترل نشود جهت بررسی بیشتر می بایست به پزشک مراجعه شود تا در صورت نیاز    بستری شود .

پرسش : در صورتی که لکه بینی و خونریزی در دوران بارداری  پیش بیاید  ،چه باید کرد ؟

پاسخ : بروز هر نوع لکه بینی و خونریزی در دوران بارداری کاملا غیر طبیعی است که می بایست توسط پزشک بررسی شود . مهمترین علت خونریزی و لکه بینی در ماه های اول حاملگی ، تهدید به سقط و در سه ماهه آخر بارداری ، جدا شدن جفت و یا وجود جفت سر راهی می باشد.

پرسش : چه نوع ورمی در دوران بارداری غیر طبیعی است ؟

پاسخ : به طور عمومی در حاملگی ورم پا ها وجود دارد . ولی اگر مقدار این ورم زیاد شود به طوری که دستها ، صورت و شکم نیز ورم داشته باشد و وزن بیش از مقدار طبیعی اضافه شده باشد احتمال مسمومیت حاملگی وجود دارد و می بایسنت به پزشک مراجعه شود.

پرسش : مسمومیت حاملگی چیست ؟

پاسخ : خانم بارداری که در سه ماهه دوم یا سوم بارداری ، ورم غیر طبیعی داشته باشد . و فشار خون او افزایش داشته باشد . مشکوک به مسمومیت حاملگی است. در این خانم می بایست آزمایش ادرار از جهت آلبومین ادرار انجام شود در صورتی که  جواب آلبومین ادرار مثبت شود این فرد مشکوک به مسمومیت حاملگی خواهد بود.

پرسش : خانمی که مبتلا به مسمومیت حاملگی شده است چه علامتهایی دارد ؟

پاسخ : فشار خون این فرد بالاست و می تواند به علایمی چون سرگیجه ، درد ناحیه جناغ سینه ، تشنج داشته باشد. در صورت کنترل نشدن بیماری خدای نا کرده  حالت اغما پیش می آید در نهایت بیمار حتی  فوت می  نماید .

نکته مهم : فردی که مبتلا به مسمومیت حاملگی است ، می بایست حتما در یک مرکز مجهز بستری شود و تحت نظارت و درمان پزشک باشد.

 

پرسش : دلیل بروز کم خونی در مادر باردار چیست ؟

پاسخ : کم خونی معمولا بدلیل کمبود آهن بدن در اثر حاملگیهای پشت سر هم با فاصله کوتاه ، وجود بیماریهای انگلی و گوارشی ، عدم مصرف کافی غذا ، یا از دست دادن خون از راه دستگاه کوارش یا خونریزیهای زنانه پیش می آید .افزایش حجم خون مادر باردار ، باعث رقیق شدن خون میشود که میتواند یک نوع کم خونی گذرا نیر ایجاد کند .

 

پرسش : برای اندازه گیری دقیق فشار خون مادر چه نکاتی باید رعایت شود .؟

پاسخ : اضطراب و ترس مادر میتواند باعث بالا رفتن فشار خون اندازه گیری شده شود .

-                    سرمای محیط و پربودن مثانه میتواند باعث بالا رفتن فشار خون شود .

-                    درصورتی که تحرک داشته اید ، 5 تا 1. دقیقه استراحت کنید و سپس فشار خون اندازه گیری شود. ترجیحا بهتر است از دست راست فشار خون گرفته شود . بهترین حالت اندازه گیری فشار خون ، در حالت خوابیده به پهلوی چپ است . در حالت نهشسته نیز میتوان فشار خون را اندازه گیری کرد . بهتر است در این حالت دست بر روی چیزی تکیه کند تا عضلات شل باشد .

 

پرسش : به چه روش ساده أی میتوان کم خونی را در مادر باردار بررسی نمود ؟

پاسخ : دست های خود را با آب و صابون بشویید . پلک تحتانی ( پایین ) چشم مادررا با انگشت شست و سبابه گرفته و به آهستگی به طرف پایین بکشید و مخاط پشت پلک را بررسی کنید . در صورتی که مخاط پلک تحتانی ، صورتی یا کم رنگ باشد ، مادر مبتلا به کم خونی  است و می بایست جهت شروع درمان به پزشک ارجاع داده شود .

میتوان از مخاط لب و لثه ها نیز جهت بررسی کم خونی استفاده نمود .

 

 

 

پرسش :یک زن بار دار در معاینه پستان خود به چه نکاتی می بایست دقیق شود ؟

پاسخ : هر دو سینه او می بایست قرینه باشد . پوست پستان و محل نوک پستان از نظر زخم و حالت غیر طبیعی دقت شود . مادر باردار می بابیست بداند که در  دوران بارداری رنگ و اندازه نوک پستان تغییر می کند و به خصوص در هفته های اول آبستنی ، پستانها درد ناک می شود .

 

پرسش : در چه موقعی است که مادر باردار نیاز مند توجه ویژه أی از طرف پزشک دارد ؟

پاسخ : مادری که سابقه سقط جنین یا مرده زائی در آخرین باردرای دارد ، یا در هر یک از حاملگی های قبل ، تشنج کرده یا غش نموده است . ورم دست و صورت دارد ، سابقه فشار خون بالا دارد ، بیش از 4 مورد زایمان داشته است یا فاصله این بارداری از بارداری های قبل کمتر از دو سال باشد . خانم هائی که در حاملگی های قبقل نوزاد کم وزن به دنیا آورده اند .

خانم هائی که حاملگی نوبت اول نیزهستند جزو موارد در معرض خطر تلقی می شوند .

همچنین مادرانی که سابقه بیماری خاصی داشته باشند از جمله بیماری قلبی ، اعصاب ، سل ، بزرگ شدن غده تیروئید ، فشار خون ، دیابت …

این موارد نیاز مند توجه ویژه أی از طرف پزشک دارند .

 

 

پرسش: در صورت بروز کدام علائم است که زن باردار می بایست سریعا به پزشک مراجعه کند ؟

پاسخ : اگر مادر علائمی مثل لکه بینی ، خونریزی از مجرای زنانه را دید ، یا استفراغ مداوم داشت یا دچار سوزش ادرار شد ، یا حرکات جنین خود را حس نکرد ، یا ورم دست و صورت داشت ، سردرد شدید و مداوم داشت درد شکم ، تاری دید ، تب و لرز پیدا کرد . در این حالت نیاز به مراجعه زود هنگام به پزشک می رود .

 

 

پرسش : مادر بار دار چه نکاتی را در مورد بهداشت فردی خود می بایست رعایت کند ؟

پاسخ : قلب از پختن غذا ، قبل از خوردن غذا ، قبل از رفتن به توالت و نیز قبل از غذا دادن به کودکان می بایست دست های خود را با آب و صابون بشوید .

ناخنهای خود را کوتاه کند . از وسایل شخصی از قبیل حوله ، دستمال ، مسواک ، وسایل حمام … استفاده کند و حداقل هشت ساعت در شبانه روز بخوابد . از هوای آزاد و ورزش ملایم استفاده کند .

 

پرسش : جهت  حفظ سلامت دهان و دندان رعایت چه نکاتی ضروری است ؟

پاسخ : بعد از هر وعده غذا مادر بار دار باید دندانهایش را به روش صحیح مسواک بزند تا خرده های غذا درلا بلای دندانها باقی نماند . در برنامه غذائی روزانه از شیر و فر آورده های لبنی استفاده کند .

از خوردن زیاد مواد قندی که باعث پوسیدگی دندانها میشود خود داری کند .

اجسامی مثل گردو ، فندق را با دندان نشکند ، این کار باعث آسیب دندان میشود .

مایعات سرد و گرم را بلافاصله به دنبال هم ننوشد .

در صورت وجود خراش در زبان یا حفره دهان توجه کند که در این خراشها ، بیماری های قارچی مثل برفک رشد نکند .

 

 

 

 

پرسش : چه تفاوتی میان درد های حقیقی و درد های کاذب زایمانی وجود دارد ؟

پاسخ : درد حقیقی زایمانی شدید است ، با فاصله های زمانی تکرار میشود ، هر چه زمان بگذرد فاصله زمانی میان دو درد کوتاه میشود و بر شدت درد افزوده میشود . این درد در شکم و ناحیه تحتانی پشت حس میشود و به دارو های مسکن معمولی پاسخ نمی دهد .

وجود این درد ها هر چند آزار دهنده است ولی در حقیقت منشا خیر بوده و به پائین آمدن بچه در کانال زایمانی کمک می کند .

همزمان با این در دها ، از مجرای زنانه ترشح قر مز رنگی خارج می شود که این مقدمه ای برای انجام زایمان است .

درد های کاذب زایمانی ، منجر به پیشرفت زایمان نمی شود و با مصرف دارو های آرام بخش معمولی تسکین می یابد .

 

 

پرسش : وقتی یک خانم با ردار درد های زایمانی اش شروع میشود ، چه باید بکند ؟

پاسخ : از هنگام شروع درد های حقیق زایمانی ، مادر بار دار می بایست هیچگونه ماده غذائی یا آشامیدنی مصرف نکند .

به محلی که قرار است زایمان خود را انجام دهد مراجعه کند . وسایل مورد نیاز نوزاد را به همرا داشته باشد . آرامش خود را حفظ کند و به حرف های کسی که مسئول انجام زایمان اوست به دقت گوش کند و با او همکاری کند .

در فاصله میان دو درد نفس عمیق بکشد . در فاصله میان دو درد از زور زدن نابجا پرهیز کند .

 

نکته : خانواده و همسر زن باردار در این زمان وظیفه مهمی جهت ایجاد آرامش مادر به عهده دارند .

 

 

پرسش : دوره نفاس ( نقاهت پس از زایمان ) چیست ؟

پاسخ : تا 6 هفته بعد از  زایمان ، مرحله أی است که بدن زائو به حال طبیعی قبل از بار داری بر می گردد . به دلیل حساسیت این مرحله زمانی ، مادر باردار در این زمان می بایست حداقل دو نوبت توسط مرکز بهداشتی در مانی ، پزشک یا ماما ویزیت شود .

پرسش : درد های بعد زایمان چیست ؟ و د رچه زمانی تمام میشود ؟

پاسخ : بعد از زایمان به خصوص در خانم هائی که چند بار زایمان داشته اند ، درد هائی در منطقه رحم ایجاد میوشد که میتواند چند روز طول بکشد . این درد در موقع شیر دادن به نوزاد شدید تر میشود . مادر می بایست به یاد داشته باشد این درد ها طبیعی است و در بیشتر مواقع از روز سوم بعد از زایمان از شدت آن کاسته میشود و پس از مدتی کاملا بهبود می یابد .

 

پرسش : آیا مادر بار دار بعد از زایمان ، ترشحات زنانه نیز خواهد  داشت ؟

پاسخ : بعد از زایمان تا حدود 1. روز ترشحاتی از مجرای زنانه خارج می شود که مشخصات آن به صورت زیر است . ابتدا ترشح قرمز رنگ خارج میشود که بعد از 3 تا 4 روز روشن تر میشود و از روز دهم به رنگ سفید مایل به زرد در می آید .

 

پرسش : در چه صورت تر شحات زنانه در دوره نفاس غیر طبیعی تلقی خواهد شد ؟

 پاسخ : اگر ترشحات قرمز رنگ بیش از 2 هفته باقی بماند یا همراه بوی بد باشد ، باید به مرکز بهداشتی در مانی ، پزشک یا ماما مراجعه شود .

 

 

 

پرسش : به چه دلایلی در دوره بعد از زایمان مارد بار دار تب می کند ؟

 پاسخ : جمع شدن شیر و پرخونی  در پستانها می تواند منجر به تب در مادر بار دار شود . با دوشیدن پستانها از این کار جلو گیری میشود .

هر نوع تب که بیش از 24 ساعت طول بکشد ، ممکن است نشان دهنده یک کانون عفونی در بدن مادر بار دار باشد . جهت بررسی بیشتر مادر می بایست به مرکز بهداشتی در مانی ، پزشک یا ماما مراجعه کند .

 

پرسش : در هفته های اول بعد از زایمان ، مادر بار دار چه میزان از وزن بدن خود  را از دست می دهد ؟

 پاسخ : در طی دو ران بار درای مادر به طور متوسط حدود 1. کیلو گرم افزایش وزن دارد ( این میز ان می تواند کمتر یا بیشتر  نیز باشد ) .

حدود 5.5 کیلو گرم از وزن مادر در طی زایمان از دست میرود ( که شامل وزن جنین ، جفت ، کیسه آب و پرده های جنینی می باشد

پرسش : عادت  ماهیانه مادر در چه زمانی بعد از زایمان شروع می شود ؟

 پاسخ : نمیتوان زمان دقیقی را برای ایجاد اولین قاعدگی پس از زایمان تعیین کرد . شروع اولین عادت ماهیانه در زنان شیر ده از ماه دوم تا هیجدهم متفاوت است و گاهی تا پایاین شیر دهی ایجاد نمی شود .

در زنانی که نوزاد خود را شیر نمی دهند ، باز گشت قاعدگی می تواند زود تر شروع شود . در این زمان حتی در هفته سوم پس از زایمان نیز ممکن است قاعدگی شروع شود .

به همین دلیل است که شیر دهی ، به دلیل آن که مانع شروع قاعدگی و تخمک گذاری است ، میتواند جلوی بار داری مجدد را بگیرد .

 

پرسش : چه نکاتی در مورد مراقبت از ناحیه تناسلی ، توسط مادر بار دار می بایست رعایت شود ؟

پاسخ : اگر در حین زایمان ، مجرای زنانه بخیه زده شده باشد ، توصیه میشود پس از هر بار اجابت مزاج یا ادرار کردن ، ناحیه تناسلی را از جلو به عقب  شستشو داده و خشک کنند.

قبل از شستشوی ناحیه تناسلی ، دستها  با دآب و صابون می بایست شسته شود .

از لباسهای زیر نخی ، استفاده شود و از نوار های بهداشتی تمیز یا کهنه اتو کشیده استفاده شود .

 

پرسش : برای جلو گیری از احتیاس ادرا ر در دوران بعد از زایمان چه باید کرد ؟

پاسخ : برای جلو گیری از این حالت توصیه میشود زائو کمی راه برود ، ناحیه تناسلی را با آب ولرم شستشو دهد . چنانچه مادر باز هم نتوانست ادرار کند می بایست به مرکز بهداشتی د رمانی ، پزشک یا ماما مراجعه کند .

برای جلو گیر ی از بروزعفونت های ادراری ، رعایت بهداشت ناحیه تناسلی ضروری است .

 

 

پرسش : بر أی این که مادر اجابت مزاج مناسب داشته باشد ، چه باید بکند ؟

پاسخ : معمولا مادر باید در 48 ساعت پس از زایمان اجابت مزاج داشته باشد . ممکن است به علت احساس دردر در ناحیه بخیه ها و کاهش فعالیت دستگاه گوارش ، زمان اجابت مزاج به تاخیر بیفتد . مصرف مایعات فراوان وغذا های حاوی فیبر و سلولز

( سبزی و میوه ) و زود بلند شدن از خواب در بهبود این حالت کمک می کند .

استفاده از ملین در شرایط شدید تر و با تجویز پزشک امکان پذیر است .

 

پرسش : مادر در چه زمانی از زایمان ، می بایست حرکت و فعالیت را شروع کند ؟

 پاسخ : توصیه میشود مادر   بعد از روز اول پس از زایمان ، از بستر بلند شود و حرکت کند . توصیه میشود در روز های اول زائو با کمک فرد دیگر از جا بلند شده و راه برود .

 

 

پرسش : نقش و اهمیت تمرینات ورزشی ، پس از زایمان چیست ؟

پاسخ : حاملگی و زایمان موجب تغییراتی در شکل بدن می شود . که از بین آنها می توان شل و آویزان شدن شکم را نام برد . بستن شکم باعث ضعیف شدن بیشتر عضلات شکم می شود .

بهترین روش برای باز گرداندن این تغییرات به حالت پیش از حاملگی ، انجام یک سری حرکات ورزشی است که باعث قوی شدن عضلات شکم میوشد .

 

پرسش : د رچه زمانی بعد از زایمان  تغذیه مادر  می تواند شروع شود ؟

پاسخ : پس از گذشت 2 ساعت از زایمان ، در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد و زائو تشنه باشد ، می تواند مایعات بنوشد و در صورتی که گرسنه باشد از إذا های با حجم کم و انرژی زیاد استفاده کند .

 

پرسش : در زمان شیر دهی مادر  برای نرم کردن نوک پستان ، چه کار یمی توان انجام داد؟

 پاسخ : برای این کار ، استفاده از پماد ، محصولات دارای الکل یا مواد نفتی مناسب نیست . این مواد باعث از بین رفتن نرم کننده های طبیعی موجود در نوک پستان و هاله پستان می شود .

برای تمیز کردن نوک پستان فقط باید از آب استفاده شود . چون صابون نیز می تواند نوک پستان را خشک کند .

برای نرم کردن نوک پستان بهتر است قطره أی شیر روی آن مالیده و منتظر ماند تا د رهوای آزاد خشک شود .

اگر خروج شیر از پستانها موجب خیس شدن لباس میشود ، مادر می تواند یک تنظیف تمیز بر روی نوک پستان قرار دهد .

 

 

پرسش : چه علائمی است که اگر توسط مادر در دوره نفاس دیده شود ، میبایست به طور سریع به پزشک مراجعه کند ؟

پاسخ : وجود ترشح بد بو و غیر طبیعی از مجرای زنانه ، خونریزی بیش از حد ، رنگ پریدگی رخسار مادر ، وجود سر درد و سرگیجه ، وجود علائم افت فشار خون مثل سردی اندام ، تنفس تند و گیج بودن نیز از جمله علائم خطر ناک می باشد .

اگر مادری درد شدید داشت یا این که بخیه های زده شده ورم کرده بودند . یا اگر درد و قر مزی و تورم پستانهایش را داشت . و یا این که هر نوع اشکالی در دفع ادرار یا مدفوع  داشت . در این حالت بررسی دقیق توسط مرکز بهداشتی در مانی ، پزشک یا ماما ضرورت دارد .

 



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۸:۳۵ توسط:123 موضوع: نظرات (0)