مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

ماساژهای سنتی برای رفع نفغ معده

 برخلاف نامی که برای این مشکل عنوان می‌شود ، نفخ معده در روده کوچک اتفاق می‌افتد. نفخ حالت تورم غیرطبیعی یا افزایش قطر ناحیه شکمی است.

نفخ معده درمان بسیاری از بیماری ها را با تاخیر همراه میکند به همین دلیل در شکسته بندی سنتی درمان این بیمای به موازات درمان اصلی اهمیت دارد

                                         
نشانه شایع آن احساس پری و سفتی شکم است که می‌تواند منجر به درد شود.
علل ایجاد نفخ متعددند و عبارتند از :
- تجمع مایعات و گاز روده
- هضم نامنظم

- پرخوری
- حساسیت غذایی
- سندرم روده تحریک‌پذیر
- عدم تحمل مواد غذایی مانند عدم تحمل لاکتوز (قند شیر) و فروکتوز (قند میوه‌ها)
- طبع هوا (آئروفاژی)در حین خوردن ادامس مقدار زیادی هوا بلع میشود
- انسداد یا عفونت دستگاه گوارش
- خالی شدن سریع معده
- هضم مواد غذایی تولید کننده گاز
- یبوست
- استرس یا اضطراب
- آلودگی به انگل‌های روده‌ای مانند کرم آسکاریس

  -سوئ هاضمه و نفخ         «سوء هضم» اصطلاحی است که توسط بیماران برای توصیف علائم متعددی که معمولاً پس از خوردن غذا احساس می‌کنند، به وفور یکبار می‌رود.  از نظر برخی بیماران، سوء هضم عبارت است از فقدان هضم طبیعی غذا و ممکن است پر بودن شکم، فشار یا درد را ذکر کنند. عده‌ای دیگر ممکن است مقصودشان از این کلمه، سوزش سردل، آروغ، استاع یا نفخ شکم باشد. در تعدادی از حالات، سوء هضم با مصرف برخی غذاها رابطه مستقیم دارد. بعنوان مثال بیماران مبتلا به تنگی مری مایعات را خوب تحمل می‌کنند ولی خوردن غذاهای جامد، ممکن است با ناراحتی مخصوصاً در زیر جناغ همراه باشد.

بعضی غذاها بعلت آنکه در روده بخوبی هضم نمی‌شوند، ممکن است خوب تحمل نگردند بعنوان مثال خورردن غذاهای چرب در بیماریهای لوزالمعده یا صفراوی. یا آنکه مرکبات یا مواد غذایی ترش در بیماران مبتلا به زخمهای گوارشی اغلب باعث بروز علائم سوءهضم می‌شوند. کمبود یا فقدان آنزیمهای ضروری گوارشی نیز از مهمترین عوامل سوء هضم می‌باشند. نفخ یا تجمع گاز در دستگاه گوارش اساسی‌ترین شکایت افراد مبتلا به سوءهضم است. اصولاً احساس‌پری و فشار بلافاصله پس از غذا و تسکین آن با آروغ زدن را نفخ معده می‌نامند. علت اصلی نفخ معده مصرف غذاهایی است که تخلیه معده را دچار کندی می‌کنند (غذاهای حاوی مقادیر بالای پروتئین و چربی). در صورتیکه گازهای معده با آروغ دفع نشده و به روده‌ها منتقل شوند مسئله بصورت احساس پری و فشار در روده‌ها بروز خواهد کرد که با اجابت مزاج و دفع گاز برطرف می‌شود. علت اصلی دیگر گاز روده‌ها، عمل تخمیر باکتریهای طبیعی روده بر روی مواد قندی و پروتئینی است. بهمین جهت متعاقب مصرف غذاهای غنی از فیبر (سبزیجات و میوه‌جات) که حاوی قندهای طبیعی غیرقابل جذب می‌باشند، افزایش می‌یابد                                

درمان

ماساژهای سنتی شکم برای از بین بردن گاز معده بسیار کار امد  است .در این روش بیمار به پشت دراز میکشد و درمانگر یک طرف او قرار میگیرد  سپس دستش را روی شکم بیمار قرار داده در جهت عقربههای ساعت به دور ناف فرد و با کف دست شروع به چرخش میکند . ۵ دقیقه ماساژ به این شکل یا در جا منجر به خروج گاز (در اغب موارد به صورت باد گلو)میشود یا بعد از چند ساعت نتیجه میدهد .

بلع یک ته سیر و یا زنجبیل ( حدود ۴ گرم)قبل غذا به شرطی که ناراحتی عمدهای در معده و روده نداشته باشید بسیار نافع است ( احدقل ۱ هفته)

تکررا روزانه این ماساژ توسط افرادخانواده در کنار درمان دستگاه گواارش بسیار موثر است.

پیاده روی روزانه و استفاده نکردت از کمربندهای سفت( که جلوی چرخه حضم را بگیرد) در دفع گاز موثر است

تنها نکته ای که باید به ان توجه کرد این است که ماساژ خلاف عقربه ساعت میتواند منجر به یبوست شود و در ماساژهای سنتی از ان برای درمان اسهال استفاده میکردند

- بهبود روشهای تغذیه برای درمان کامل ان بسیار مهم است  جویدن دقیق و مناسب غذا و اجتناب از غذاهای چرب است. غذاهای چرب با تاخیر در خالی شدن معده از مواد غذایی باعث ایجاد نفخ می‌شوند.
- حذف غذاهایی که بدن تحمل آنها را ندارد به بهبود نفخ کمک می‌کند.پیدا کردن این مواد یعنی نظارت بر خوردن و اشامیدن  با این کار شما نه تنها الگوی مناسب تغذیه خود را پیدا مینمایید بلکه ارطباط مناسبی نیز با بدن خود برقرار میکنید.اغلب ما ارتباط با بدن خود را فراموش کردهایم .همین توجه ولو اندک تاثیر شایان توجهی بر کارکرد اعضائ خواهدداشت. البته این کار اگر تحت نظر متخصص انجام دهید  خوبی مشخص میشود حساسیت نسبت به چه موادی وجود دارد.
-جویدن آدامس باعث بلع مقادیر زیاد هوا شده و بنابراین باید از آن پرهیز کرد. نوشیدنی‌های گازدار نیز باید از برنامه غذایی حذف شوند.

                                  
- غذاها و نوشیدنی‌هایی که حاوی سوربیتول و فروکتوز افزودنی هستند نیز باید اجتناب نمود.
مکمل‌های فیبردار و غذاهای سرشار از فیبر نشانه‌های نفخ را تشدید می‌کنند.
گاهی اوقات نفخ به یبوست مربوط می‌شود و لذا ابتدا باید این مشکل را برطرف کرد.
به منظور تخفیف علائم نفخ معده راهکارهایی توصیه شده است. از جمله این که:
- میزان مصرف غذاهای سرشار از فیبر مانند سبزی و میوه تازه، غلات و نان سبوس دار، پاستای گندم سبوس‌دار و حبوبات را به تدریج افزایش دهید.
- روزانه آب کافی (تا هشت لیوان) بنوشید. کمبود مایعات بدن باعث ایجاد یا تشدید یبوست شده به افزایش نفخ کمک می‌کند به ویژه اگر غذاهای فیبردار مصرف شود.
- از نوشیدنی‌های گازدار بپرهیزید و از انواع کم یا بدون کالری، کافئین و سدیم مانند چای علفی استفاده کنید. گاز Co2 موجود در حباب‌های نوشابه باعث نفخ می‌شود و گاز ، تخلیه معده را کند می‌کند.
- غذاهای تازه و طبیعی بخورید و از انواع غذاهای سرد و بسته‌بندی شده اجتناب کنید. یک علت توصیه عدم مصرف این غذاها کاهش دریافت نمک است.

                                                     نفح معده
- مرتب ورزش کنید. زیرا باعث ترشح هورمون‌هایی می‌شود که به فعالیت روده کمک می‌کنند.
- اگر شیر یا محصولات لبنی باعث نفخ می‌شوند ، باید انواع بدون لاکتوز را مصرف کرد.
- زیاد قهوه، چای و شکلات مصرف نکنید زیرا باعث تحریک هاضمه و نفخ می‌شوند..
- غذاهایی را که باعث ایجاد نفخ می‌شود را مشخص کنید و به تدریج مصرف آنها را کاهش دهید.

- نوشیدنی‌های تهیه شده از بابونه ، نعناع و رازیانه برای دستگاه هاضمه مفیدند و به کاهش نفخ کمک می‌کنند.
- نفخ ممکن است نشانه بیماری‌های گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر باشد که در صورت تشخیص روش درمانی دیگری را طلب میکند



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۹:۰۲ توسط:123 موضوع: نظرات (0)