مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

دخانیات

روز جهانی بدون دخانیات  هر سال در 31 می مصادف با 11 خرداد برگزار می شود. در سال 1987 کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی با تعیین یک روز با عنوان روز جهانی بدون دخانیات؛ توجه همگان را به مضرات و خطرات استفاده از دخانیات جلب نموده و بررسی راهکارهای جلوگیری از مرگ و میر ناشی از آن می پردازند. 

   دود سیگار بیش از 40 نوع ترکیب سرطان زا دارد و نیکوتین موجود در دود سیگار و تنباکو به سرعت جذب جریان خون می شود و ظرف 3 ثانیه به مغز می رسد و روی سلولهای عصبی آن اثر می گذارد. این در حالی است که جمعیت افراد سیگاری همچنان رو به فزونی بوده و از سوی دیگر سن مصرف مواد دخانی نیز در حال کاهش است.

   استفاده از مواد دخانی مهم ترین عامل مرگ و میرهای قابل پیشگیری محسوب می شود و از هیمن رو، خطر بروز سرطان در سیگاری ها بیش از دیگران است و این افراد حداقل 15 سال زودتر از افراد غیر سیگاری به سنین در معرض خطر سرطان می رسند. ضمن اینکه خطر بیماری قلبی و سرطان ریه در افراد غیر سیگاری که در خانه در معرض دود سیگار اطرافیان خود هستند، 25 درصد بیشتر از دیگران است.

   از سوی دیگر، بررسی ها نشان می دهد که 50 درصد سرطان های مثانه در مردان و بیش از 30 درصد سرطان های مثانه در زنان با استعمال دخانیات ارتباط دارد و سرطان کلیه نیز در افراد سیگاری شایع تر است و نکته مهم تر در مورد مضرات سیگار، اینکه خطر پیدایش سرطان سینه در زنان سیگاری و حتی در زنانی که در معرض دود سیگار اطرافیان هستند (در مکانهای سربسته)، بیش از سایر زنان است.

  • سیگار به عنوان تنها ماده اعتیادآوری است که به طور قانونی در دسترس همگان قرار دارد. در دسترس بودن و قیمت ارزان سیگار یکی از مهم ترین فاکتورهایی می داند که باعث تسهیل در مصرف سیگار می شود. اکنون بیش از 10میلیون نفر در کشور بین 15 تا 64 سال مصرف کننده مواد دخانی از جمله سیگار هستند. تعداد مردان سیگاری بیش از زنان سیگاری است. از این تعداد حدود سه درصد نوجوانان 13تا 15سال سیگار می کشند. حدود 8/7درصد نوجوانان 13تا 15سال نیز مستعد سیگاری شدن هستند. گرایش به سمت مصرف مواد دخانی در سنین 13 تا 25 سالگی اعلام شده است.

  • در سالهای اخیر گرایش زنان به مصرف دخانیات افزایش یافته است. طی 4 سال اخیر یعنی از سالهای 86 درصد افراد سیگاری از 2 درصد به 3 درصد در جهان افزایش پیدا کرده است. میزان افزایش مصرف مواد دخانی دیگر از جمله قلیان طی این مدت از 12 درصد به 26 درصد رسیده است. هر وعده مصرف قلیان معادل استعمال 100 نخ سیگار است. نه تنها قلیان، منواکسید کربن بیشتری نسبت به سیگار دارد بلکه موجب انتقال بیماریهای عفونی بیشتری به علت استفاده مشترک شده و از سوی دیگر در این ماده دخانی از نازل ترین انواع توتون و تنباکو استفاده می شود.

  • متوسط میزان مصرف سیگار در ایران را روزانه 16 نخ است. از این میان مردان روزانه 5/16 نخ سیگار و زنان در طی این مـدت 11 نـخ سیگـار استعمـال می کننـد. سالانـه یـک میلیارد و 740 میلیون تومان در کشور بر اثر استعمال دخانیات دود می شود.

  • سازمان ملل متحد، در گزارشی اعلام کرده در صورت ادامه روند کنونی مصرف سیگار، تعداد قربانیان سیگار تا پایان قرن به یک میلیارد نفر می رسد. در قرن حاضر تا کنون 500 میلیون نفر در اثر مصرف دخانیات جان باخته اند و چنانچه این روند مهار نشود تا پایان قرن 500 میلیون نفر دیگر نیز به این آمار اضافه خواهند شد.

  • یک میلیارد و 30 میلیون سیگاری در دنیا زندگی می کنند. 84 درصد این افراد در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند و مصرف دخانیات در این کشورها سالیانه 3/4 درصد افزایش داشته است. همچنین پنج میلیون نفر در دنیا بر اثر بیماریهای ناشی از مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند که این میزان در ایران 50 هزار نفر است.

 

  • کلینیک های ترک دخانیات: 

   با عنایت به اینکه از یک سوء جهت ارتقای آگاهی افراد و نیز آموزشی که منجر به تغییر رفتار گردد و از سوی دیگر به دلیل تعداد زیاد افراد سیگاری و نیاز به ارائه خدمات آمــوزشی مشاوره ای به افراد سیگاری و کمک به آنها در ترک این عادت ناپسند، لزوم تشکیل کلینیک های مشاوره ترک سیگار بیش از پیش احساس می شد. کلینیک های ترک دخانیات از حدود 40 سال پیش در آمریکا و کشورهای اروپایی با روش های علمی شروع به کار نمود. در ایران نخستیـن کلینیـک تـرک دخانیات در سال 1377 با همکاری معاونت پژوهشی وزارت متبوع، مرکز تحقیقات سل و بیماری های ریوی و شهرداری تهران تاسیس شد. در حال حاضر 140مرکز ترک دخانیات در کشور وجود دارد.

  • جنبه های اجتماعی مصرف دخانیات:

   1- صدمه به افراد غیر سیگاری: از آنجا که اثرات بیماری زایی دود سیگار مستقیما به مقدار دود استنشاق شده می باشد.

   2- بیماری: مصرف دخانیات زمینه را برای بروز و گسترش برخی از بیماریها منجمله بیماریهای تنفسی، قلبی عروقی، گوارشی و ... آماده می کند.

   3- اعتیاد: سیگار ریشه اعتیاد به دیگر مواد افیونی و مخدر است.

   4- تحمیـل هزینـه ضـروری بـه اقتصـاد خانـواده: این امر بخصوص در خانواده های کم درآمد بسیار حایز اهمیت است و سبب فقر، سوء تغذیه، بی سوادی فرزندان و از هم پاشیدگی خانواده می گردد.

   5- تاثیر در روابط اجتماعی: مصرف دخانیات به ویژه توسط والدین، معلمان، صاحبان مشاغل مهم اجتماعی، بهداشتی و درمانی بد آموزی شدیدی بویژه برای کودکان و نوجوانــــان داشته و موجب تشویق آنها به مصرف دخانیات می شود.

  • آثار تحمیلی استعمال دخانیات: بیشتر موثر بر اطرافیان فرد سیگاری بوده که ناشی از دود سیگار است و چون این دود از فیلتر عبور نمی کند، شامل مواد شیمیایی با غلظت بالاتری از جریان دود اصلی است و آثار سوء متعددی را در سنین مختلف همراه دارد.

   الف) کودکان: بچه های والدین سیگاری عفونت های ریوی، گوش میانی و علایم آسمی بیشتری دارند که در اثر استعمال دخانیات ایجاد و یا تشدید می شود. این بچه ها به احتمال بیشتری دچار خس خس سینه و سرفه شبانه می شوند.

   ب) زمان بارداری: استعمال دخانیات توسط هر یک از والدین با بروز بالاتر تمام سرطانهای کودکی بویژه لوسمی، لنفوم همراه است.

   ج) بزرگسالان: اطرافیان فرد سیگاری 30% بیشتر از افراد عادی، خطر ابتلا به بیماری های ایسکمیک قلبی و سکته قلبی را دارند. همچنین 3/1 موارد سرطان ریه در غیر سیگاریها در اطرافیان افراد سیگاری مشاهده گردیده است.

   د) جنیـن: خطـر سنـدرم مـرگ ناگهانـی نـوزاد در زنـان باردار سیگـاری افزایش یافته که اگر والدین هر دو سیگاری باشند، این خطر دو برابر می شود.

   با عنایت به دلایل مورد اشاره فوق و همچنین سایر خطرات و مضرات سیگار به منظور کاهش اثرات سوء و زیانبار استعمال دخانیات، هر ساله از 5 خرداد لغایت 11 خرداد به عنوان هفته بدون دخانیات نام گذاری شده است



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۹:۳۰ توسط:123 موضوع: نظرات (0)