مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

گرگرفتگی در دوران یائسگی

گرگرفتگی در دوران یائسگی

گرگرفتگی وتعریق شبانه از اولین علائم یائسگی است که بااحساس گرم شدن ناگهانی وشدید همراه است ومعمولا  4تا5 دقیقه طول می کشد .گاهی این احساس با تعریق ودرانتها احساس سرما همراه است. گرگرفتگی به علت کاهش و قطع هورمون استروژن ایجاد می شود ومعمولا درطول شب بیشتر ازروز است وممکن است موجب اختلال در خواب شبانه بشود.


برای کاهش گرگرفتگی توصیه می شود:

    ازمصرف زیاد چای وقهوه ،ادویه های تند ونوشابه های کولادار اجتناب کنید.کافئین موجود درنوشابه های کولادار موجب تشدید گرگرفتگی می شود.

دربرنامه غذایی خود سویا را بگنجانید . سویا حاوی فیتواستروژن ها یاهمان استروژن گیاهی است که دربسیاری از کشورهای آسیایی به عنوان یک غذای اصلی مصرف می شود. درکشورهایی مثل ژاپن که فراورده های مختلف سویا درغذاهای اصلی مصرف می شود گرگرفتگی درزنان یائسه بسیار نادر است. سویا به عنوان یک ماده پروتئینی باارزش اسید های امینه ضروری بدن را تامین می کند واز این نظر با گوشت برابری می کند درحالی که میران چربی وکلسترول آن پایین است. یکی دیگر از اثرات سودمند سویا کاهش عوارض یائسگی ازجمله گرگرفتگی است . سویا دارای موادی است که بدون ایجادمشکلات ناشی ار استروژن ، با تنظیم سطح هورمون بدن زنان حالت گرگرفتگی را کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده است که مصرف مرتب سویا به مدت  4تا6  هفته می تواند گرگرفتگی را درحد قابل ملا حطه ای کم کند. امروزه انواع غذاهای تهیه شده از سویا در بازار دردسترس است از جمله آجیل سویا، شیر سویا ،آرد سویا که مثل آرد سفید درتهیه انواع غذاها  بکار می آید وپروتئین سویا که جایگزین خوبی برای گوشت قرمز است ، می توان استفاده کرد. درصورتی که ا طعم سویا رادوست ندارید می توانید انرا با کمی گوشت مخلوط کنید . ترکیب یک سوم گوشت ودوسوم سویا هم از نطر اقتصادی به صرفه است وهم شما را از خواص باارزش سویا از جمله کاهش عوارض یائسگی مثل پوکی استخوان وگرگرفتگی بهره مند می سازد.

     استفاده ازبرخی از گیاهان ودارو های گیاهی در کاهش علائم یائسگی موثر است وموجب افزایش ترشح هورمون های استروژن وپروژسترون می شوند. رازیانه یکی از این گیاهان است که مصرف روزانه ان بصورت قطره ویا پودر در کاهش گرفتگی موثر است. پودررازیانه را می توانید درمنزل تهیه کنید. برای این کار دانه رازیانه را آسیاب کنید وپودر انرا در یحچال نگداری کنید . از این پورد می توانید روزانه یک تا  3قاشق مربا خوری بصورت تنها ویا همراه با ماست ،سالاد ویا غذاهای دیگر مصرف کنید.

      مکمل های ویتامین E بطور خاص در کاهش علانم یائسگی وازجمله گرگرفتگی موثراست. تحقیقات نشان داده است که ویتامین E یک تنظیم کننده هورمونی است و سطح استروژن خون را ثابت نگه می دارد. مکمل های ویتامین E معمولابصورت   400 میلی گرمی موجود است ومصرف روزانه یک عدد از مکمل های مذکور توصیه شده است.

 

 


نویسنده:  زهرا عبداللهی


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۹:۳۲ توسط:123 موضوع: نظرات (0)