مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

سرطان پستان

سرطان پستان زمانی اتفاق می افتد که سلولهای پستانی به شکلی خارج از کنترل رشد کنند. این سلولها به یکدیگر می پیوندند و توده ای بد خیم (سرطانی) را شکل می دهند. هر پستان از بخشهای کوچکی به نام لوب ساخته شده است. هر لوب یک گروه از بخشهای کوچکتر دارد به نام لوبول. این لوبولها شیر تولید می کنند. لوله های کوچکی به نام مجاری که از لوبها شروع می شود و شکلی مانند شاخه های درخت را ایجاد می کنند، شیر را به نوک پستان که در مرکز ماهک است حمل می کند. بقیه پستان به طور عمده از چربی ساخته شده است.

دو نوع اصلی سرطان پستان وجود دارد. سرطان پستانی که در لوبها آغاز می شود و به بافتهای اطراف گسترش می یابد و به نام سرطان مهاجم لوبولی شناخته می شود. مورد دیگری سرطان پستانی است که از مجاری آغاز می شود و به بافتهای اطراف گسترش می یابد و به نام سرطان مهاجم مجاری شناخته می شود.

وضعیت دیگری به نام سرطان درجا نیز وجود دارد که در آن سلولهای ناهنجار در پستان وجود دارد اما این سلولها سرطانی نیستند. هنوز سرطان درجا علامتی از این است که در آینده سرطان پستان می تواند ایجاد شود. سرطان درجای لوبولی سلولهای ناهنجاری هستند که از لوبولها منشا می گیرند و سرطان درجای مجاری سلولهای ناهنجاری هستند که از مجاری منشا می گیرند. بسیاری از توده های پستان خوش خیم هستند که به این معناست که این سلولها سرطانی نیستند. توده های خوش خیم پستان به خارج از پستان گسترش پیدا نمی کنند و خطر تهدید کننده حیات ندارند.

سرطان پستان چقدر شایع است؟

در کشور آمریکا سرطان پستان شایعترین شرطان زنان است و در میان زنان مسن شیوع بیشتری دارد. هر ساله برای حدود 180000 زن در آمریکا تشخیص سرطان پستان گذاشته می شود. تعداد کمی از مردان نیزدر کشور آمریکا دچار سرطان پستان می شوند (حدود 1600 مرد در سال).

چه کسی در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان است؟

هر فردی از جمله آقایان می تواند به سرطان پستان دچار شود اما این بیماری عمدتا زنان بیش از 50 ساله را مبتلا می سازد. و این خطر به سرعت با افزایش سن زیاد می شود. زنانی که سابقه خانوادگی سرطان پستان را دارند بیشتر در معرض خطر هستند.

چگونه می توانید خطر سرطان پستان را در خود کم کنید؟

باقی ماندن در وزن طبیعی

خوردن سبزیجات بیشتر

دارویی به نام تاموکسیفن نیز می تواند خطر سرطان پستان را کم کند اما این دارو تنها برای زنانی استفاده می شود که خطر بسیار زیادی برای بروز بیماری دارند. تحقیقات هنوز اثرات دراز مدت آن را مطالعه می کنند.

چه کسی باید آزمایشات غربالگری سرطان را انجام دهد؟

تمام زنان بالای 20 سال بایستی به طور منظم برای سرطان پستان غربالگری شوند. اما آزمون غربالگری مناسب به طور عمده وابسته به سن زن است. می توانید از جدول زیر برای آنکه ببینید چه آزمایشی برایتان مناسب است استفاده نمایید.

اگر بین 20 تا 39 ساله هستید

هر یک تا سه سال یک معاینه بالینی پستان انجام دهید

اگر بین 40 تا 49 ساله هستید

هر سال یک معاینه بالینی پستان انجام دهید.

زنانی که در خطر سرطان پستان قرار دارند نیاز دارند که ماموگرامهای منظم انجام دهند.

با پزشک خود در این مورد صحبت کنید.

اگر بیش از 50 سال سن دارید

هر ساله یک ماموگرام (عکس رادیوگرافی از پستان) و معاینه بالینی پستان انجام دهید

حتما در مورد خطر سرطان پستان در خود با پزشکتان صحبت نمایید. اگر خطرتان زیاد است، ممکن است نیاز به انجام دفعات بیشتر ماموگرام و در سن پایین تر داشته باشید.

نشانه های سرطان پستان چیست؟

سرطان پستان ممکن است در مراحل اولیه هیچ نشانه ای نداشته باشد اما با رشد سرطان، نشانه هایی مانند موارد زیر بروز می کند:

یک توده در پستان یا زیر ناحیه بازو

تغییر در اندازه، شکل یا رنگ پستان

ترشح از نوک پستان

تغییر در حس پوست پوشاننده پستان (پوست ممکن است فلس مانند یا دچار فرورفتگی و چروکیدگی شود)

برخی از این نشانه ها می تواند به دلیل مشکلات دیگری ایجاد شوند. تنها یک پزشک می تواند قطعا در این مورد نظر دهد. اگر شما هر کدام از این نشانه ها را دارید فو.را با پزشکتان صحبت کنید.

عوامل خطر سرطان پستان

بیشتر دانشمندان موافقند که موارد زیر بر خطر سرطان پستان اثر می گذارد. برخی ممکن است با شما تناسب داشته باشد و برخی نه.

سن

جنس

قد

وزن

سبزیجات

الکل

سن اولین قاعدگی

سن اولین زایمان

سن یائسگی

تعداد زایمانها

تغذیه با شیر مادر

مصرف قرهای پیشگیری از بارداری

استفاده از هورمونهای پس از یائسگی

قومیت یهود

سابقه خانوادگی

بیماری خوش خیم پستان

سن و سرطان پستان

خطر ایجاد سرطان پستان با افزایش سن افزایش می یابد. این میزان عمدتا در سن زیر 40 سال کم است، پس از 40 سالگی شروع به افزایش می کند و در سنین بالای 70 سال بیشترین میزان را دارد.

جنسیت و سرطان پستان

گرچه سرطان پستان می تواند در مردان نیز ایجاد شود، حدود 99 درصد موارد در کشور آمریکا در زنان تشخیص داده می شود.

قد و سرطان پستان

زنان قد بلند خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند. دانشمندان در مورد دلیل آن مطمئن نیستند. یک دلیل آن می تواند این باشد که افراد قد بلند سلولهای بیشتری در بدن خود دارند که تعداد سلولهایی را که قابلیت سرطانی شدن را دارند افزایش می دهد. دلیل مطرح دیگر این است که افراد بلند قد در زمان کودکی سریعتر رشد می کنند و رشد سریعتر منجر به تغییر در ساختار ژنتیکی سلولهای بدن می شود و در نهایت باعث می شود آنها سرطانی شوند.

زنان و مردان قد بلند خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان روده نیز دارند.

وزن و سرطان پستان

زنانی که در وزن طبیعی باقی می مانند خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند، به ویژه اگر در دوره پس از یائسگی قرار داشته باشند. این بدین دلیل است که وزن کمتر سطح استروژن را در بدن شما کاهش می دهد. استروژن یک هورمون مربوط به دستگاه تناسلی زنان است که در زنانی که در دوره پیش از یائسگی خود قرار دارند در طی چرخه قاعدگی ترشح می شود. اما این هورمون پس از یائسگی توسط سلولهای چربی نیز آزاد می شود. سطوح بالای هورمون استروژن پس از یائسگی می تواند باعث شود سلولهای پستان، سرطانی شوند.

سبزیجات و سرطان پستان

زنانی که حداقل 3 سهم از سبزیجات در هر روز مصرف می نمایند خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند. سبزیجات حاوی ویتامین آ  احیا کننده است. سطح پایین ویتامین آ با سرطان پستان مربوط است.

یک سهم از سبزیجات معادل

  • یک فنجان سبزیجات سبز برگ خام مانند کاهو یا اسفناج
  • نصف فنجان از سایر سبزیجات خام یا پخته
  • نصف فنجان لوبیا یا نخود پخته

است.

 

سن اولین قاعدگی و سرطان پستان

زنانی که در سن پایین تری قاعده می شوند، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند. دلیل این امر آن است که قاعدگی زود هنگام بدن زن را در معرض مقادیر بیشتر استروژن در طول دوره زندگی قرار می دهد.

سن اولین زایمان و سرطان پستان

زنانی که اولین فرزند خود ار در سنین بالا به دنیا می آورند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان قرار دارند. دلیل این مسئله آن است که به نظر می رسد حاملگی بافت پستان را تغییر می دهد و احتمال سرطانی شدن آن را کم می کند.

سن یائسگی و سرطان پستان

زنانی که در سنین بالاتری نسبت به دیگر زنان یائسه می شوند (زمانی که قاعدگی های منظم به طور کامل متوقف می شود) خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند. علت این است که یائسگی دیر رس بدن زن را در معرض مقادیر بیشتر استروژن در طول دوره زندگی قرار می دهد.

زنانی که یائسگی دیر رس دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان رحم نیز هستند.

تعداد زایمانها و سرطان پستان

زنانی که کمتر از 2 فرزند دارند، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند.. علت این امر آن است که حاملگی بافت پستان را تغییر می دهد و احتمال سرطانی شدن آن را کم می کند. هر چه تعداد بارداریهای زنی کمتر باشد میزان تغییرات حفاظت کننده در پستان کمتر است. زنانی که  کمتر از 2 فرزند دارند، خطر بیشتری برای سرطان تخمدان دارند و زنانی که دو یا بیشتر از 2 مورد زایمان داشته اند، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم دارند.

تغذیه با شیر مادر و سرطان پستان

زنانی که حداقل به مدت یکسال در تمام حاملگی های خود نوزادشان را با شیر مادر تغذیه کرده باشند در خطر کمتری برای سرطان پستان قرار دارند.

زنانی که نوزاد خود را  با شیر مادر تغذیه می کنند در خطر کمتری برای سرطان تخمدان نیز قرار دارند.

قرصهای پیشگیری از بارداری و سرطان پستان

زنان در هنگام استفاده از قرصهای پیشگیری از بارداری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان قرار می گیرند. ارتباط بین این قرصها و سرطان پستان در بسیاری مطالعات نشان داده شده است ولی دانشمندان علت آن را نمی دانند. قرصهای پیشگیری از بارداری می توانند اثرات مثبت و منفی بر سلامتی زنان بگذارند. این قرصها در صورتی که حداقل به مدت 5 سال استفاده شوند می توانند خطر سرطان روده بزرگ، رحم و تخمدان را کم کنند. اما در هنگام استفاده از آنها احتمال ابتلا به سرطان پستان، بیماری قلبی و حمله مغزی افزایش می یابد. در برخی زنان نیز عوارضی مانند تهوع و استفراغ ایجاد می کنند.

هشدار: سیگار کشیدن و استفاده از قرصهای جلوگیری از بارداری می توانند یک ترکیب کشنده باشند. این دو همزمان با یکدیگر می توانند خطر حمله قلبی و مغزی را به میزان زیادی افزایش دهند. تمام زنان سیگاری و قلیانی بایستی در اسرع وقت آن را ترک نمایند.

هورمونهای پس از یائسگی و سرطان پستان

هورمونهای پس از یائسگی داروهایی هستند که به کم شدن علائم یائسگی مانند گر گرفتگی و خشکی مهبل کمک می کنند. آنها شامل هورمونهایی هستند که شبیه هورمونهای دستگاه تناسلی زنان (استروژن و پروژسترون) هستند که ساخت مقادیر زیاد آنها در بدن پس از یائسگی متوقف می گردد.

زنانی که هورمونهای پس از یائسگی را به مدت حداقل 5 سال استفاده کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان هستند. علت آن این است که این هورمونها سطح هورمون استروژن را در بدن زن بالا می برند. سطوح بالای استروژن پس از یائسگی می تواند باعث شود سلولهای پستان، سرطانی شوند.

هورمونهای پس از یائسگی  می توانند اثرات مثبت و منفی بر سلامتی زنان بگذارند. این داروها می توانند خطر سرطان روده بزرگ و پوکی استخوان را کم می کنند. اما می توانند خطر سرطان پستان و رحم را زیاد کنند. ضمنا زمانی تصور می شد که این داروها می توانند خطر بیماری قلبی را کم کنند اما امروزه این موضوع که آنها چگونه بر خطر این بیماری اثر می گذارند آشکار نیست.

بیماریهای خوش خیم پستان و سرطان پستان

بیماریهای خوش خیم پستان گروه بزرگی از وضعیتهای غیر سرطانی پستان شامل کیستها، فیبروآدنومها و هیپر پلازی ها هستند. از بین تمام موارد بیماریهای خوش خیم پستان تنها هیپر پلازی ها با سرطان پستان مرتبط هستند. علت آن این است که سلولهای اضافی در مجاری می توانند به میزان بیشتری غیر طبیعی شوند. اما در کل هیپر پلازی ها به ندرت سرطانی می شوند.

سابقه خانوادگی و سرطان پستان

زنانی که مادر یا خواهری مبتلا به سرطان پستان دارند در معرض خطر بیشتری هستند به ویژه آنکه تشخیص آن در زمان جوانی گذاشته شده باشد. علت این است که تعداد محدودی از سرطانهای پستان با تغییرات ساختمان ژنتیکی سلول مربوط هستند که می تواند در بین نسلها به صورت ارثی منتقل شود.




برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۱:۵۵ توسط:123 موضوع: نظرات (0)