مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم به وسیله ویروسی به نام ویروس پاپیلوم انسانی ایجاد می شود. این ویروس باعث می شود سلولهای دهانه رحم به شکلی خارج از کنترل رشد کنند و سرطانی شوند. دهانه رحم بخشی از دستگاه تناسلی زنانه است و حدود 5/2 سانتی متر قطر داشته و رحم را به مهبل متصل می کند. اسپرم از طریق دهانه رحم عبور کرده و تخمک زن را بارور می کند.

 

سرطان دهانه رحم چقدر شایع است؟

هر ساله برای حدود 13 هزار زن آمریکایی تشخیص سرطان دهانه رحم گذاشته می شود.

 

چه کسی در خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم است؟

تمام زنانی که روابط جنسی دارند می توانند به سرطان دهانه رحم دچار شوند. اما در صورت غربالگری بسیاری افراد پیش از ابتلا به سرطان شناسایی می شوند.

 

چگونه می توان از سرطان دهانه رحم پیشگیری کرد؟

کنار گذاشتن سیگار و قلیان

انجام پاپ اسمیر هر یک تا سه سال

محدود نمودن تعداد افراد دارای روابط جنسی با فرد

استفاده از کاندوم یا دیافراگم در هنگام روابط جنسی

 

چه کسی باید برای سرطان دهانه رحم غربالگری شود؟

با آغاز 18 سالگی و یا در شروع روابط جنسی، تمامی زنان باید مرتباً برای سرطان دهانه رحم غربالگری شوند. به آزمایش مربوط به غربالگری پاپ اسمیر گفته می شود.

بیشتر زنان بایستی هر 1 تا 3 سال آزمایش شوند. انجام پاپ اسمیر مرتب تنها راه مطمئن برای کاهش خطر سرطان دهانه رحم است. این آزمایش می تواند سلولهای غیر طبیعی را که بعدا می تواند به سلولهای سرطانی تغییر شکل دهند پیدا کند.

نشانه های سرطان دهانه رحم چیست؟

نشانه های سرطان دهانه رحم شامل موارد زیر است:

خونریزی غیر طبیعی از مهبل

درد در هنگام رابطه جنسی

خونریزی بعد از روابط جنسی

 

برخی از این نشانه ها می تواند به وسیله سایر مشکلات نیز ایجاد می شود. تنها یک پزشک می تواند مطمئن شود. فورا یک پزشک را ببینید.

 

عوامل خطر

بیشتر دانشمندان موافقند که موارد زیر بر خطر سرطان دهانه رحم اثر می گذارد. برخی ممکن است با شما تناسب داشته باشد و برخی نه.

سن

سیگار کشیدن

روابط جنسی زود هنگام

تعداد افراد دارای روابط جنسی با فرد

بیماریهای منتقله از راه جنسی

کاندوم و دیافراگم

تعداد زایمانها

آزمایش پاپ اسمیر

 

سن و سرطان دهانه رحم

خطر سرطان دهانه رحم با افزایش سن زیاد می شود. اما غربالگری با پاپ اسمیر باعث می شود میزان افزایش این سرطان بعد از سن 40 سالگی متوقف شود و به یک مقدار ثابتی برسد. در کشور آمریکا میانگین سنی برای سرطان دهانه رحم 47 سالگی شناخته شده است.

 

سیگار و قلیان و سرطان دهانه رحم

زنانی که سیگار یا قلیان می کشند خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم دارند. سیگار حاوی مواد شیمیایی است که به ساختمان ژنتیکی سلول آسیب می زند. این ساختمان آسیب دیده باعث می شود سلولها سرطانی شوند. اما پس از ترک سیگار، سلولها جدید جایگزین سلولهای آسیب دیده می شوند. افراد سیگاری خطر بیشتری نیز برای ابتلا به سرطانهای ریه، مثانه، کلیه، لوزالمعده، لب، دهان، زبان، حنجره، گلو و مری دارند.

افراد سیگاری خطر بیشتری برای بیماریهای دیگری مانند بیماری قلبی، دیابت، سکته مغزی، از دست دادن توده استخوانی (پوکی استخوان)، آمفیزم و برونشیت دارند.

فعالیت جنسی زود هنگام

زنانی که برای اولین بار در سنین پایین فعالیت جنسی را آغاز می نمایند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند. دانشمندان در مورد دلیل آن مطمئن نیستند. یکی از دلایل می تواند این باشد که ویروس پاپیلوم انسانی، دهانه رحم زنان جوان را آسان تر آلوده می کند. بیماری ناشی از این ویروس یک بیماری منتقله از راه جنسی است است و برخی انواع این ویروس می توانند باعث شوند سلولهای دهانه رحم سرطانی شوند.

 

تعداد افراد دارای روابط جنسی با فرد

زنانی که تعداد شرکای جنسی خود را محدود می نمایند در معرض خطر کمتری برای سرطان دهانه رحم هستند. کمتر بودن تعداد شرکای جنسی به معنای کمتر شدن احتمال آلودگی به ویروس پاپیلوم انسانی است.

زنانی که تعداد شرکای جنسی خود را محدود می نمایند در خطر کمتری برای ابتلا به بیماریهای منتقله از راه جنسی و عفونتهای لگن نیز هستند.

 

عفونتهای منتقله از راه جنسی و سرطان دهانه رحم

هر ساله در کشور آمریکا برای میلیونها آمریکایی تشخیص بیماری منتقله از راه جنسی داده می شود. شایعترین این موارد شامل کلامیدیا، سوزاک، تبخال تناسلی و ویروس پاپیلوم انسانی است. زنانی که دچار یک بیماری منتقله از راه جنسی به ویژه ویروس پاپیلوم انسانی هستند خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم دارند. برخی اقسام این ویروس می توانند باعث شوند که سلولهای دهانه رحم سرطانی شوند. انواع دیگر بیماریهای منتقله از راه جنسی خطر سایر مشکلات سلامتی مانند نازایی و عفونتهای لگنی را افزایش می دهند

هشدار: اگر شما به بیماری منتقله از راه جنسی مبتلا هستید، فورا با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است صحبت درباره این بیماری برای شما مشکل باشد اما درمان آن بسیار اهمیت دارد. بسیاری موارد بیماریهای منتقله از راه جنسی در صورتی که زود پیدا شوند قابل درمان هستند.

 

کاندوم، دیافراگم و سرطان دهانه رحم

زنانی که از کاندومهای لاتکس یا دیافراگم در هنگام فعالیت جنسی استفاده می کنند، خطر کمتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم دارند. این روشهای پیشگیری از بارداری به عنوان مانعی برای ویروس پاپیلوم انسانی عمل میکند. این زنان از طرف دیگر خطر کمتری برای ابتلا به سایر بیماریهای منتقله از راه جنسی و سایر مشکلات سلامتی مانند نازایی و عفونتهای لگنی دارند.

 

تعداد زایمانها و سرطان دهانه رحم

زنانی که دو یا بیشتر از 2 مورد زایمان داشته اند، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم دارند. دانشمندان در مورد دلیل آن اطمینان ندارند. اما زنانی که کمتر از دو فرزند دارند خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان و تخمدان دارند.

آزمایش پاپ و سرطان دهانه رحم

زنانی که آزمایش پاپ را به طور منظم انجام می دهند خطر کمتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم دارند. این آزمایش سلولهایی در دهانه رحم را که می توانند به سلولهای سرطانی تغییر شکل دهند شناسایی می کند. اگر این آزمایش، سلولهای ناهنجار را زود شناسایی نماید، آن زن می تواند پیش از بروز سرطان درمان شود.




برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۱:۵۵ توسط:123 موضوع: نظرات (0)