مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

آیا زنان و مردان مشابه هم پیر می شوند

زنان ومردان بطور متفاوتی سالخورده می شوند. زنان بیش از مردان عمر می کنند . بخشی از این مزیت زنان در ارتباط با امید به زندگی ، بیولوژیکی می باشد . برخلاف ضعیف تر بودن جنسیت به نظر می رسد زنان در همه سنین مخصوصا در اوائل کودکی بیش از مردان قابل انعطاف باشند. در زمان بزرگسالی نیز ممکن است زنان مزیت بیولوژیک را حداقل تا زمان منوپوز دارا باشند . مثلا هورمون  آنان را ازبیماریهای ایسکمیک قلــبی محافظت می کند .

بطور کلی امید به زندگی زنان در بدو تولد در کشور های کمتر توسعه یافته اندکی بالاتر از 50 سال و در بسیـــــاری از کشور های پیشرفته بیش از 80 سال است . در این کشورها این مزیت زنان بین 5 تا 8 سال تفاوت می کند . نتیجه اینکه سالمندان خیلی پیر ، در اکثر نقاط جهان زنان هستند . هر چند که عمر طولانی لزوما معرف زندگی سالمی نیست و زمینه های سلامتی و بیماری در زنان و مردان تفاوت آشکــــاری را نشان می دهد .

طولانی بودن عمر زنان ، آنان را در مقابل بیماری های مزمن که عمدتا با سنین بالا مرتبط هستند ، آسیب پذیر می سازد . مثلا می دانیم که احتمال بیشتری وجود دارد که زنان بیشتر از مردان از بیماریهایی مانند  :  پوکی استخوان ، دیابت ، فشار خون بالا ، بی اختیاری ادرار و آرتریت رنج ببرند . با کاهش تحرک ، بیماری های مزمن معلول کننده مانند آرتریت بر ظرفیت حفظ روابط اجتماعی و احتمالا در کیفیت زندگی تاثیر منفی می گذارد .

مردان احتمال زیادی دارد بیشتر از زنان به بیماری های قلبی و سکته دچار شوند ولی زنانی که به سن کهولت می رسند این بیماری علت عمده مرگ و معلولیت آنان را تشکیل می دهد  . این تصور عمومی که بیماری های قلبی و سکته منحصرا مسئله مردان است ، اهمیت آن را برای سلامتی زنان سالمند تحت الشعاع  قرارداده است . از طرف دیگر بعضی از تفاوتها بین زن و مرد منشا بیولوژیکی دارد . بیشتــر آنها مربوط به نقش و مسئولیت هایی است که زنان از نظر اجتماعی به عهده داشته اند . از نظر تاریخی عمر زنان همیشه بیشتر از مردان نبوده است . در اروپا و آمریکای شمالی  این فاصله از هنگامی شروع  به افزایش کرد که توسعه اقتصادی و تغییرات اجتماعی بعضی از نقش های پر خطر برای سلامتی را ازدوش آنان برداشت و با کنترل بیشتر روی بعد خانوار و بهبود در شرایط زندگی و بهداشت ، مرگ زنان در نتیجه زایمانها کاهش یافت .

همزمان تقسیم کار بین زن و مرد ، به این معنی بود که با گسترش صنعتی شدن در بیشتر کشورها مردان مخاطرات شغلی بیشتری به عهده گرفتند و در نتیجه مرگ و میر مردان بنا به علل حرفه ای از نظر تاریخی همیشه بیشتر از زنان بوده است . مردان همیشه از نظر شیوه زندگی با خطرات بیشتری مواجه هستند ، مردان گرایش بیشتری به سیگار و الکل داشته که این امر باعث مرگ ومیر در مردان گردیده است . اما از طرف دیگر فقر، انزوا و تنهایی در زنان سالخورده بیش از مردان سالخورده است . مسئله تبعیض جنسی  از عواملی است که مشکلات مطرح شده در زنان را ایجاد می کند . درآمد زنان هنوز در همه کشورها کمتر از مردان است و غالبا در مشاغلی با درآمد کمتر مشغول به کار می شوند .

در کشورهای صنعتی هنوز هم مستمری و تامین اجتماعی زنان سالخورده کمتر از مردان است ، زیرا زنان غالبا بیشتر از مردان شغل و حرفه خود را بدلیل مراقبت از کودکان و سایر اعضای خانواده رها می کنند . 

بدلیل اینکه زنان بیشتر از مردان عمر می کنند احتمال بیشتری وجود دارد  که بیوه شوند و این روند با این واقعیت که اکثر زنان با مردانی مسن تر از خود ازدواج می کنند ، پیچیــده تر می شود و در حقیقت بیشتر زنان می توانند انتظار بیوه شدن را در سالهای آخر زندگی خود داشته باشند و این  عوامل باعث انزوا و تنهایی زنان سالخورده شده است.



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۲:۴۱ توسط:123 موضوع: نظرات (0)