مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

الگوی صحیح خواب در ماه مبارک رمضان

خواب نقش مهمی در سلامت جسمی و روانی انسان دارد لذا رعایت الگوی مناسب خواب به ویژه در ماه مبارک رمضان ضروری است. بعضی از افراد تصور می کنند با بیدار شدن در سحر ماه رمضان الگوی خواب آن ها به هم خورده، کیفیت خواب و فعالیت های روزمره آن ها دچار اختلال می شود. برای روشن شدن این موضوع و این که سالم ترین الگوی خواب در ماه مبارک رمضان چیست و مدت زمان خواب افراد روزه دار چقدر باید باشد، پای صحبت های دکتر محمدرضا عزالدینی متخصص مغز و اعصاب در کلینیک تخصصی بیماری های مغز و اعصاب نشستیم.وی درباره نیاز انسان به خواب در ماه رمضان گفت: یک فرد بزرگسال به ۵/۶تا ۷ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد. حال فرد روزه دار که برای سحر ماه مبارک رمضان، ساعاتی را بیدار مانده است می تواند این کمبود خواب خود را در طول روز جبران کند.

این نوروژلیست درباره زمان خوابیدن در ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: بهتر است که برای داشتن یک خواب با کیفیت در شب های ماه رمضان، بهداشت خواب رعایت شود.بنابراین افراد باید شب ها کمی زودتر بخوابند تا بتوانند در هنگام سحر شاداب و سرحال باشند. روزه داران باید از خوردن غذاهای چرب و پرادویه پرهیز کنند. شام سبک بخورند و در ساعات قبل از خواب از تماشای تلویزیون نیز خودداری کنند. تا حد امکان روزه داران صبح ها یک ساعت دیرتر از خواب بیدار شوند و اگر زمان خواب شبانه روزی آن ها کم است می توانند با خوابیدن در بعدازظهر، کمبود خواب خود را جبران کنند.وی اضافه کرد: خواب ، کم شدن فیزیولوژیکی میزان هشیاری و آگاهی فرد در محیط است به طوری که فعالیت بدن و ذهن در طول مدت خواب کم شده و خستگی بدن پس از یک خواب با کیفیت رفع می شود.دکتر عزالدینی با تاکید بر این که خواب اثر فیزیولوژیکی روی بدن دارد گفت: سیستم هورمونی انسان دارای تغییرات زیستی شبانه روزی است. برای نمونه، ترشح هورمون ملاتونین در شب بیشتر از روز است و این هورمون در نیمه شب بیشتر ترشح می شود. هم چنین هورمون رشد نیز که دارای تغییرات شبانه روزی است در انسان و در حیوانات در شب ترشح می شود بنابراین کاهش میزان خواب در درازمدت ، اثر سوئی در میزان رشد و نمو کودکان و عملکرد بافت های عضلانی آن ها به همراه خواهد داشت.وی ادامه داد: هنگامی که یک فرد می خوابد در ابتدا وارد مرحله اول خواب یعنی خواب سبک می شود سپس مرحله دوم خواب که خواب کمی عمیق است و پس از آن وارد مرحله سوم خواب یعنی خواب کاملا عمیق می شود. استراحت جسم در مرحله خواب کمی عمیق صورت می گیرد و مرحله دیگر خواب، مرحله REM است که در واقع در این مرحله روان انسان استراحت می کند. مرحله خواب سبک حالت گذرا از حالت بیداری به حالت خواب است و مرحله دوم شروع خواب واقعی است، مرحله سوم عمیق ترین و آرام بخش ترین مراحل خواب است و مرحله REM روان انسان آسوده می شود. ممکن است این مراحل ۳ تا ۵ بار در هر دوره خواب اتفاق بیفتد.دکتر عزالدینی با اشاره به این که میزان نیاز افراد مختلف در سنین مختلف متفاوت است گفت: یک نوزاد در شبانه روز حدود ۱۶ ساعت می خوابد و همزمان با رشد وی از ساعت خوابش در طول شبانه روز کاسته می شود به طوری که در دوره بزرگسالی به حدود ۵/۶ تا ۷ ساعت خواب نیاز دارد. اما وقتی فرد وارد مرحله میانسالی می شود خواب وی نیز کمتر می شود.این متخصص خواب ادامه داد: معمولا خواب های آشفته ای که افراد می بینند در مرحله اول و یا همان خواب سبک است و خواب هایی که در هنگام صبح دیده می شود خواب هایی است که به یاد می ماند.

وی با اشاره به افرادی که خواب با کیفیت ندارند اظهار داشت: این افراد به بیماری های خواب مبتلا هستند و یا این که بهداشت خواب را رعایت نمی کنند. بعضی از این افراد نیز در هنگام خواب بیماری قطع تنفسی پیدا می کنند و ناخودآگاه از خواب بیدار می شوند اما افرادی هم هستند که نظم خواب آن ها از کنترل طبیعی خارج شده و یا در خواب دچار تشنج می شوند و یا این که برخی دیگر دچار شب ادراری هستند. همه این افراد با مصرف یک دوره داروی مربوط به بیماری خود و یا رعایت بهداشت خواب بهبود پیدا می کنند. از طرف دیگر کسانی که شب غذاهای سنگین می خورند و نوشیدنی هایی می نوشند که در کم کردن ساعت خواب موثر است و ساعات پایانی شب به تماشای تلویزیون می پردازند این افراد بهداشت خواب را رعایت نمی کنند.

وی اضافه کرد: فیزیولوژی بدن انسان طوری تنظیم شده که با تاریک شدن هوا بخوابد و با روشن شدن هوا هم بیدار شود اما متاسفانه اکثر مردم ضمن این که بهداشت خواب را رعایت نمی کنند، با پشت پا زدن به مقتضیات بیولوژیکی، فیزیولوژیکی و روانی خود، در عملکرد طبیعی بدن در هنگام خواب اختلال ایجاد می 



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۴:۴۵ توسط:123 موضوع: نظرات (0)