مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

ساختمان دندان

ساختمان دندان  

 -دنـدان از دو قسمت مجزا تشکیل شده است. ( تاج وریشه). تاج دندان قسمتی از دندان است که در دهان دیده میشودو ریشه دندان قسمتی از آن است که درداخـل استخوان قرار دارد.تـاج و ریشه هر دو از سه لایه تشـکیل شده اند. پالپ در مرکز – عاج که دورتادور پالپ را احاطه کرده است- وسومین لایه یا خـارجـی ترین لایه که در قسمت تـاجـی (مینا) و در قسمت ریشه (سمنتـوم) نامیده می شو د .

مینا : سخت ترین عضو بدن بوده و تمام سطح خارجی تاج دندان را می پوشاند.مینای دندان از اجزاء بلوری شکلی به نام هیدروکسی آپاتیت تشکیل شده است که این اجزاء بلوری شکل منشورهای مینایی را می سازندو منشورهای مینایی در کنار هم مینا را تشکیل می دهند.از نظر شیمیایی، 96% مینارا مواد معدنی و 4%آن را مواد آلی وآب تشکیل می دهد.مینا دارای سطحی بسیار صاف و صیقلی بوده و به همین خاطر بسیار راحت شسته شده و مواد غذایی به سطح آن نمی چسبد.در ضمن مینا به خاطر سطح صاف و شفافی که دارد،زیبایی خاصی به چهرۀ انسان می دهد. مینا اگر با عاج سالم پشتیبانی نشود ، شکننده شده و آسیب پذیر می شود.ضخامت این لایه حداکثر 3میلی متر است.

عاج : بیشترین قسمت تاج دندان را تشکیل می دهد.عاج بافتی سخت است ،اما نه به سختی مینا.رنگ عاج زرد است و از استوانه های زیادی تشکیل شده است که در کنار هم قرار گرفته اند.این استوانه ها را توبول های عاجی گویند. رشته های عصبی از انتهای توبول های عاجی وارد شده و درون توبول های عاجی را مایعی پر کرده است. تغییر فشار اسمزی در داخل توبول ها با تحریکات سرمایی، گرمایی ،شیرینی و...باعث احساس درد می شود. از نظر شیمیایی، 70% عاج را مواد معدنی و 30% آن را مواد آلی و آب تشکیل می دهد.

پالپ : پالپ دندان که در اصطلاح عامیانه عصب دندان نیز نامیده می شود ،در مرکز دندان قرار دارد. قسمت تاجی آن را اتاقک پالپ و قسمت ریشه ای آن را کانال پالپ گویند. پالپ دندان از عروق خونی ، عروق لنفی ، بافت همبند و بافت عصبی تشکیل شده است. دیوارۀ خارجی پالپ توسط سلول هایی به نام ادونتوبلاست پوشیده شده ،که عاج اولیه و ثانویه را می سازند.

سمنتوم : ورقۀ سخت و استخوانی است که عاج را در قسمت ریشه می پوشاند. رشته های فیبروزه ای سمنتوم را به استــخوان آلویل متصل می کند و بدین ترتیب دندان در جای خود محکم می شود. این رشته های فیـبروزه لیگامان پـریودنتـال نامیـده می شوند.

لثه : نسج فیبـروزه ای است که استخـوان آلویل و طـوق دنـدان را می پوشاند و باعث می شود که فقط تاج دنـدان که توسط مینا پوشیده شده در دهان نمایان باشد



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۶:۵۴ توسط:123 موضوع: نظرات (0)