مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

کمک به فرد مبتلا به سکته مغزی

کمک به فرد مبتلا به سکته مغزی فرض کنید در دفتری مشغول به کار هستید، ناگهان یکی از همکارانتان روی زمین می‌افتد. شما برای کمک به او می‌شتابید. می‌بینید که او گیج است و یک طرف بدنش فلج شده است. همکار دیگر می‌گوید که او قبلا دچار سردردهای شدید شده است. در این زمان بهترین اقدام کدام است؟

فردی که دچار این علائم باشد به احتمال زیاد دچار سکته یا حمله مغزی شده است.

یک حمله مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که یک رگ خونی که غذا و اکسیژن را به مغز می‌برد پاره شده یا این که به وسیله یک لخته خون مسدود ‌شده و قسمتی از مغز از دریافت خون مورد نیاز محروم می‌شود. نرسیدن اکسیژن به بافت مغز باعث می‌شود که سلول‌های آن نتواند کار خود را انجام دهند و در عرض چند دقیقه بمیرند.

علائم و نشانه‌های سکته مغزی

1 ـ ضعف، بی‌حسی یا فلج ناگهانی صورت،‌دست و پا

2 ـ ‌تاری دید با از دست رفتن بینایی بویژه اگر در یک چشم باشد.

3 ـ از دست دادن توانایی سخن گفتن

4 ـ سرگیجه یا عدم‌تعادل و بی‌ثبات شدن و سقوط

5 ـ‌ بی‌اختیاری در دفع ادرار یا مدفوع

6 ـ سردرد ناگهانی و غیرقابل توجیه

چه باید کرد؟

کمک‌های اولیه برای مصدومی که دچار سکته مغزی شده تنها محدود به مراقبت‌های نگهدارنده است.

ـ در صورت مشاهده یک یا چند مورد از علائم ذکر شده فورا با 115 تماس بگیرید.

ـ‌ تعداد تنفس و نبض بیمار را بررسی کنید. تعداد تنفس یک فرد بالغ در هر دقیقه 12 تا 20 بار و تعداد نبض باید بین 60 تا 100 بار باشد.

ـ‌ اگر بیمار نیمه هوشیار است او را به یک طرف بدنش ـ‌که بهتر است قسمت فلج شده در پایین باشد ـ بچرخانید. در این حالت بیمار می‌تواند با اندام‌هایی که حس دارند نیازهای خود را بازگو کند.

ـ ‌اگر یک چشم بیمار دچار ضعف بینایی شده آن را بلافاصله با به هم رساندن مژه‌ها و بستن پلک‌ها محافظت کنید تا در اثر عدم توانایی در پلک زدن از خشک شدن قرنیه چشم جلوگیری شود. خشکی قرنیه می‌تواند باعث نابینایی بیمار تا آخر عمر شود. بهتر است هر دو چشم را با هم به وسیله یک پارچه تمیز بپوشانید. چرا که حرکت چشم سالم ممکن است منجر به باز شدن چشم کم‌بینا شود.

ـ دندان‌های مصنوعی شکسته و هر نوع غذا یا ترشحات مخاطی را به کمک تکه‌پارچه‌ای از داخل دهان بیمار خارج کنید تا راه هوایی وی باز بماند.

ـ‌ هیچ نوع مایع یا غذایی به بیمار ندهید. چرا که ممکن است ناحیه گلو فلج شده باشد و بلع دچار اختلال باشد و ماده غذایی موجب مسدود شدن راه هوایی او شود.

ـ بهتر است که سر و شانه‌های بیمار کمی بالاتر از بدنش باشد تا کمتر به مغز فشار آید.

ـ در تمام این مراحل آرام باشید و به بیمار اطمینان و آرامش روانی دهید.

علائم و نشانه‌های حمله‌های گذرای مغزی اغلب با سکته مغزی اشتباه می‌شود. تفاوت اصلی بین حمله‌های گذرا با سکته مغزی آن است که این حملات زودگذر و از چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد و کارکرد عصبی مغز به حالت طبیعی برمی‌گردد. به هر حال این حمله را باید یک هشدار جدی برای بروز سکته مغزی تلقی کرد و حتما آن را به پزشک گزارش کرد.



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۸:۱۲ توسط:123 موضوع: نظرات (0)