مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

نجات فرد غرق شده

زمانی که او را به کنار ساحل آوردند، برای کمک به تنفس مصدوم چه می‌کنید؟ آب اضافی که وارد ریه و شکم بیمار شده را چه باید کرد؟

فرد غرق شده را باید سریعا از آب خارج و احیا را شروع کرد. بیمار نیاز‌ به بی‌حرکت‌سازی گردن حتی در صورت افت هوشیاری ندارد، مگر این‌که شواهدی از آسیب گردنی دیده شود . شرایطی که مولد آسیب گردنی است شامل شیرجه در آب کم‌عمق، سقوط از سرسره، مسمومیت ناشی از داروها بویژه الکل ‌یا نشانه‌هایی از آسیب روی گردن می‌شود.اولین گام جهت احیای بیمار، دادن هوا یا اکسیژن به بیمار است. تنفس دهان به دهان و دهان به بینی از روش‌های مرسوم است. شروع تنفس را باید در خشکی‌ یا آب کم‌عمق انجام داد.اگر راه هوایی مصدوم باز شده و اقدام به تنفس مصنوعی برایش شروع شد، با این حال به هوش نیامد، نیازمند ماساژ قلبی بوده و سریعا باید اقدامات احیا‌ مانند دیگر افراد دچار توقف قلبی ـ تنفسی شروع شود. اگر بیمار نه ضربان قلب و نه تنفس دارد، باید امدادگر ابتدا یک سیکل کامل از تنفس و ماساژ را به مصدوم بدهد، سپس به اطلاع‌رسانی به اورژانس اقدام ‌کند. در دیگر موارد احیا مانند سکته‌های قلبی، باید ابتدا 115 را خبردار کرد، سپس به سراغ بیمار آمد و احیا را شروع کرد. تلاش برای خارج کردن آب لازم نیست. اغلب بیماران به دنبال تماس قطره‌ای از آب به حنجره آنها دچار اسپاسم و بسته شدن ناگهانی در حنجره و تارهای صوتی می‌ شوند که همین مکانیسم دفاعی از ورود آب به راه‌های هوایی جلوگیری می‌کند. آن عده‌ای هم که آب وارد ریه‌شان می‌شود، سریعا جذب گردیده و باعث انسداد ‌ مسیرهای هوایی نمی‌شود. خارج کردن آب از معده اقدام خطرناکی است و می‌تواند با عوارض فراوانی برای غریق همراه باشد. آب خروجی از معده می‌تواند وارد راه‌های هوایی شود و حال بیمار را بدتر کند؛ بنابراین فشردن معده برای خروج آب به دلیل خطرات نباید انجام شود.بسیاری ازمصدومان به دستگاه‌های شوک اتوماتیک نیازمند هستند که اگر در دسترس باشد، بسیار مفید است.

اگر بیمار در حین دریافت تنفس یا ماساژ دچار استفراغ شد، سریعا باید وی را به یک طرف گرداند تا از ورود محتویات معده به درون راه‌های هوایی جلوگیری شود. اگر چیزی در دهان بیمار دیده شد، باید به کمک انگشت یا پارچه‌ای اقدام به خروج آن کرد.بهتر است تمامی مصدومان غرق‌شدگی را با احتمال بروز کمی اکسیژن، به اورژانس رساند. گاهی بسیاری از عوارض در محل حادثه نمایان نبوده و کم‌کم بروز می‌کنند. در بیمارستان، بیماران از نظر بروز عوارض بعدی مورد بررسی و معاینه مکرر قرار می‌گیرند.

دکتر بهروز هاشمی

متخصص طب اورژانس



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۸:۲۲ توسط:123 موضوع: نظرات (0)