مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

افت قند خون

افت قند خون سه علامت مشخص که بر اساس آن افت قند خون محرز می‌شود به عنوان سه‌گانه ویپل شناخته می‌شود و شامل:

1 ـ آزمایش قند خون که کمتر از 55 میلی‌گرم در دسی لیتر نشان دهد.

2ـ علائم و نشانه‌های مربوط به افت قند خون مثل تپش قلب، ضعف و بی‌حالی، اضطراب، تعریق و افت سطح هوشیاری

3 ـ بر طرف شدن علائم و بهبود حال عمومی بیمار با تزریق سرم قندی یا خوردن مواد قندی

از آنجا که در بیماران دیابتی گاهی به دلیل طولانی شدن دیابت علائم و نشانه‌های افت قند خون دیگر بروز نمی‌کنند، وجود علامت اول و سوم را می‌توان دلیل بر افت قند دانست، ولی در غیر دیابتی‌ها حتما باید سه‌گانه ویپل جمع شود تا تشخیص افت قند را بدهیم. علائم و نشانه‌های افت قند به 2 دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول علائم مربوط به کمبود قند در مغز که شامل رفتارهای نامربوط، گیجی، ضعف مفرط، از دست رفتن هوشیاری، تشنج و در صورتی که افت قند طولانی شود مرگ است و دسته دوم علائم که مربوط به تحریک دستگاه سمپاتیک و غده فوق ‌کلیه در اثر افت قند است و در اثر ترشح « اپی نفرین» ظهور می‌کند. این علائم شامل تپش قلب، لرزش دست، اضطراب شدید و تعریق هستند.

اما سر دسته بیماری‌هایی که باعث افت قند می‌شوند، توموری به نام انسولینوماست که در غده پانکراس یا لوزالمعده ایجاد می‌شود و اگرچه معمولا ماهیت بدخیم ندارد و به اندام‌های مجاور دست‌اندازی نمی‌کند، ولی با ترشح انسولین باعث افت شدید قند خون می‌شود. یکی از علائم مهم انسولینوما این است که بیمار در شروع بیماری دیر از خواب بر می‌خیزد. در واقع در ساعات صبحگاه که زمان زیادی از آخرین غذای بیمار گذشته است، به دلیل کم شدن قند خون، افت شدید فعالیت مغزی ایجاد شده و بیمار به سختی از خواب بیدار می‌شود و گیج است. در این بیماران اگر زود به تشخیص نرسیم، گاهی فرد دچار تشنج می‌شود و به اشتباه دلایل دیگر تشنج مورد بررسی قرار می‌گیرد و بیماری‌های مختلفی مطرح می‌شوند.

اگر چه انواعی از تومورهای دیگر هم می‌توانند با ترشح موادی باعث افت قند شوند، ولی این تومورها بسیار نادر هستند. برای تشخیص انسولینوما می‌توان با استفاده از سی‌تی‌اسکن و ام‏آرآی ‌تومور را در پانکراس مشخص کرد. در سال‌های اخیر با استفاده از آندوسکوپ می‌توان به داخل دوازدهه وارد شد و از کنار پانکراس با پروب سونوگرافی که به آندوسکوپ وصل شده است تومور را با دقت بیشتری مشخص کرد. اگر انسولینوما تشخیص داده شود با جراحی به خوبی می‌توان تومور را در آورد و بیمار کاملا خوب خواهد شد.



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۸:۲۴ توسط:123 موضوع: نظرات (0)