مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

غذایی کامل به نام تخم‌مرغ

غذایی کامل به نام تخم‌مرغ

غذایی کامل به نام تخم‌مرغ

از بین غذاهایی که می‌خوریم، اگر بخواهیم چند غذای کامل را نام ببریم، تخم‌مرغ حتما یکی از آنها خواهد بود. هر عدد تخم‌مرغ چیزی حدود 80 کیلوکالری انرژی دارد. این ماده غذایی ارزشمند از نظر وجود ویتامین‌ها بخصوص ویتامین‌های گروه B و ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین D، ویتامین A و ویتامین K غنی می‌باشد. مقدار آهن موجود در یک عدد تخم‌مرغ 25 تا 30 میلی‌گرم است که قابلیت جذب بسیار بالایی نیز دارد. در ضمن چیزی حدود 104 میلی‌گرم فسفر در هر تخم‌مرغ وجود دارد.

تخم‌مرغ و کلسترول خون

حتما شما هم گاهی در مورد استفاده از تخم‌مرغ و خطر افزایش کلسترول خون دچار نگرانی شده‌اید یا با افرادی برخورد کرده‌اید که تصور می‌کنند چون زرده تخم‌مرغ کلسترول زیادی دارد، ممکن است برای سلامتی‌شان مضر باشد و در نتیجه تخم‌مرغ را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند. خوب است بدانید که در زرده تخم‌مرغ علاوه بر کلسترول، چربی‌های غیراشباع بسیار مفیدی ازجمله امگا 3 نیز وجود دارد که مصرف آنها به سلامتی قلب و عروق بسیار کمک می‌کند. وجود این چربی‌های غیراشباع، در کنار کلسترول، از جذب بیش از حد کلسترول جلوگیری می‌کند. البته در مورد افرادی که کلسترول خونشان بالاست، مصرف زیاد تخم‌مرغ توصیه نمی‌شود و بهتر است در هفته بیش از 3 عدد تخم‌مرغ مصرف نکنند. این نکته مهم را فراموش نکنید که کلسترول موجود در غذاهای حیوانی مثل انواع گوشت قرمز و چربی‌های حیوانی که در غذاهایی مثل چلوکباب و همبرگر وجود دارند، بسیار بیشتر از کلسترول موجود در زرده تخم‌مرغ است. بنابراین بهتر است به جای حذف تخم‌مرغ از سبد غذایی خود، مصرف این غذاها را محدود کنید. همچنین استفاده از سبزیجات در کنار تخم‌مرغ، جذب کلسترول آن را کاهش می‌دهد.

تفاوت زرده کمرنگ و زرده پررنگ

بسیاری از افراد بر این باورند که تخم‌مرغ‌هایی که زرده پررنگ‌تری دارند، مقوی‌تر هستند یا آنهایی که پوسته تیره‌رنگی دارند، خاصیتشان بیشتر است، اما این باور تا چه اندازه درست است؟

طبق نظر متخصصان تغذیه و همچنین پرورش‌دهندگان مرغ، رنگ پوسته تخم‌مرغ به نژاد مرغ بستگی دارد و ارتباطی با مقوی‌تر بودن یا بهتر بودن تخم‌مرغ ندارد و تخم‌مرغ‌های با پوست تیره از نظر مواد غذایی مشابه تخم‌مرغ‌های با پوسته سفید هستند. رنگ زرده تخم‌مرغ نیز علاوه بر نژاد مرغ به تغذیه مرغ نیز بسیار بستگی دارد. متخصصان تغذیه معتقدند رنگ زرده به علت رنگدانه‌های موجود در آن است. این رنگدانه‌ها از غذایی که مرغ می‌خورد، وارد بدنش می‌شود. هر چقدر رنگدانه‌های غذای مرغ بیشتر باشد، رنگ زرده تخم‌مرغ پررنگ‌تر می‌شود. این رنگدانه‌ها بخصوص حاوی ماده‌ای به نام بتاکاروتن هستند که این بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود.

با این وجود، این مقدار ویتامین A، آنقدر هم زیاد نیست که توصیه شود حتما از تخم‌مرغ‌های با زرده پررنگ استفاده کنید و تفاوت چندانی بین این تخم‌مرغ‌ها با سایر تخم‌مرغ‌ها وجود ندارد. برخی دیگر از مردم هم فکر می‌کنند هرچه زرده تخم‌مرغ پررنگ‌تر باشد، مقدار چربی و کلسترول آن نیز بیشتر است، حتما متوجه شدید که این فکر نیز درست نیست و رنگ زرده تخم‌مرغ با میزان چربی و کلسترول آن ارتباطی ندارد و رنگ آن بیشتر به علت وجود رنگدانه‌هاست.

چند تخم‌مرغ در هفته؟

سفیده تخم‌مرغ، قسمت پروتئینی تخم‌مرغ را می‌سازد و بخش زیادی از این پروتئین، آلبومین نامیده می‌شود. این پروتئین یکی از بهترین پروتئین‌هاست و بیشترین مقدار جذب را در بین پروتئین‌های غذایی دارد و در نتیجه برای کودکان، نوجوانان و ورزشکاران که میزان نیازشان به پروتئین بیش از دیگران است، غذای بسیار مفیدی است، اما براساس همین واقعیت بسیاری از ورزشکاران یا نوجوانان تصور می‌کنند چون بدن آنها به پروتئین نیاز بیشتری دارد، در مصرف تخم‌مرغ زیاده‌روی می‌‌کنند و گاهی حتی 4 تا 5 عدد تخم‌مرغ در روز استفاده می‌کنند.

بهتر است بدانید مصرف زیاد تخم‌مرغ، اصلا درست نیست و با این کار ممکن است به کلیه‌ها و کبد آسیب وارد شود. بهتر است نوجوانان و بزرگسالانی که از نظر چربی خون و همچنین از نظر کلیوی مشکلی ندارند، در هفته بین 3 تا 4 عدد تخم‌مرغ را استفاده کنند.

تخم‌مرغ خام یا تخم‌مرغ پخته

برخی بر این عقیده هستند که مصرف تخم‌مرغ به‌صورت خام و بخصوص مصرف زرده آن به شکل نپخته مقوی‌تر است. در مورد این مطلب باید گفت زرده تخم‌مرغ حاوی ویتامینی به نام بیوتین است و در سفیده تخم‌مرغ پروتئینی به نام آویدین وجود دارد، این پروتئین بسیار تمایل دارد که به ویتامین بیوتین بچسبد و اجازه ندهد این ویتامین جذب شود، وقتی که این پروتئین پخته شود، دیگر به ویتامین بیوتین متصل نمی‌شود. به همین علت مصرف سفیده تخم‌مرغ به شکل خام می‌تواند موجب کمبود ویتامین بیوتین در بدن شود. همچنین در استفاده از تخم‌مرغ خام، احتمال ابتلا به عفونت سالمونلا وجود دارد. علاوه بر این سفیده تخم‌مرغ بخصوص به شکل خام، یکی از موادی است که ایجاد حساسیت می‌کند و ممکن است عوارض پوستی یا چشمی را سبب شود. این مساله در کودکان شایع‌تر است، به همین علت توصیه می‌شود به کودکان تا قبل از یک سالگی سفیده تخم‌مرغ داده نشود. مصرف زرده هم به شکل خام، تفاوتی در میزان خاصیت آن به وجود نمی‌آورد. پس بهتر است تخم‌مرغ را به شکل خام مصرف نکنید. بهترین روش استفاده از تخم‌مرغ، آب‌پز کردن آن است، اما اگر دوست دارید تخم‌مرغ را به شکل نیمرو استفاده کنید، سعی کنید سفیده و زرده آن را با هم مخلوط نکنید، چراکه با این کار پروتئین آویدین موجود در سفیده با ویتامین بیوتین که در زرده وجود دارد، ترکیب می‌شود و از جذب بیوتین جلوگیری می‌کند. پس وقتی تخم‌مرغ را نیمرو می‌کنید اول صبر کنید تا قسمت سفیده آن بسته و پخته شود و بعد زرده را باز کنید.

تخم‌مرغ‌هایی که دو زرده دارند

شاید شما هم این موضوع را شنیده‌اید که تخم‌مرغی که دو زرده دارد خاصیت بیشتری هم دارد، اما این فقط یک تصور اشتباه است. بعضی از پرورش‌دهندگان مرغ معتقدند وقتی مرغ در شرایط استرس قرار می‌گیرد، تخم‌مرغ دوزرده تولید می‌کند، اما واقعیت این است که دو زرده بودن تخم‌مرغ به ژنتیک مرغ بستگی دارد و ارتباطی با استرس یا شرایط نگهداری مرغ ندارد.

شستن یا نشستن تخم‌مرغ

غذایی کامل به نام تخم‌مرغبعضی معتقدند بهتر است تخم‌مرغ را قبل از قرار دادن در یخچال بشوییم، ولی بعضی دیگر اصرار دارند که نیازی به شستن تخم‌مرغ نیست.

حقیقت این است که متخصصان معتقدند لایه بیرونی و محافظ تخم‌مرغ یک لایه محلول در آب است و وقتی آن را می‌شوییم این لایه از بین می‌رود و احتمال ورود میکروب‌ها را از منافذ پوسته به درون تخم‌مرغ افزایش می‌دهد. پس بهتر است تخم‌مرغ‌ها را قبل از انبار کردن نشویید، اما هنگام استفاده از تخم‌مرغ یا زمانی که نمی‌خواهید آن را بیش از چند ساعت در یخچال نگهدارید، شستن تخم‌مرغ مشکلی ندارد



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۸:۵۳ توسط:123 موضوع: نظرات (0)