مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

ایدز و اچ آی وی - پیشگیری، تشخیص و کنترل ایدز

اهمیت بهداشتی HIV/AIDS

ایدز یا سندروم نقص ایمنی اکتسابی، بیماری ویروسی نوپدیدی است که در تمام نقاط جهان وجود دارد و یکی از مخاطرات شغلی حرفه های پزشکی و قشر جوان و فعال جامعه به حساب می‌آید و در بسیاری از کشورها ریشه در اعتیاد تزریقی، بیکاری، فقر . . . و فحشاء دارد.

سازمان جهانی بهداشت، تعداد موارد HIV/AIDS را که تا پایان سال 2005 در قید حیات بوده اند بالغ بر 42 میلیون مورد، برآورد کرده و متذکر شده است که در بعضی از مناطق جهان نسبت به سال گذشته در همین زمان، بیش از 50% بر میزان موارد، افزوده شده و با توجه به اینکه تعداد موارد جدید در سال 2005 را قریب 5 میلیون مورد، ذکر کرده اند در واقع همه روزه حدود 14 هزار مورد جدید عفونت ناشی از ویروس ایدز، در سطح جهان، حادث گردیده که 95 درصد آن در کشورهای در حال توسعه، رخ داده است به طوری که 2000 مورد در کودکان کمتر از 15 سال، 6000 مورد در بالغین 24-15 سال و 6000 مورد در افراد 49-25 ساله، حادث شده است.

در صورتیکه هیچ‌گونه بهبودی در وضعیت فعلی، حاصل نشود و یا درمان های افزاینده طول عمر، در این افراد، صورت نگیرد عده کثیری از آنان طی دهه آینده، تلف خواهند گردید و غائله به همین‌جا ختم نخواهد شد بلکه روزهای بدتری در پیش رو خواهد بود! چرا که ویروس، در حال گسترش است و موارد ایدز و مرگ های ناشی از آن در سطح جهان، رو به افزایش می‌باشد و در بعضی از مناطق جهان، بزرگترین علّت منفرد مرگ بالغین به حساب می‌آید و حتی عفونت ناشی از HIV بعنوان دوّمین علّت عفونی مهم منجر به مرگ، در سطح جهان، مطرح گردیده است و این در حالیست که اوّلین علّت را پنومونی ها تشکیل می‌دهند و این حقایق تلخ، حاکی از اهمیت موضوع به عنوان یکی از معضلات بهداشت عمومی و لزوم آموزش همه جانبه HIV/AIDS، پیشگیری رفتاری و حذف زمینه های بروز آن است.

شیوع عفونت ناشی از HIV در بسیاری از مناطقی که طی چندین سال گذشته وضعیت ثابتی داشته است در حال افزایش سریع می‌باشد. این افزایش در رابطه با عادات پرخطری نظیر تماس با معتادان تزریقی آلوده به HIV ، افراد روسپی و  یاران جنسی آنها و همجنس بازان بوده است. ضمناً بر اساس مطالعاتی که در ویتنام، چین، اندونزی و نپال صورت گرفته است مشخص شده است که افزایش سریع میزان عفونت HIV در معتادان تزریقی باعث انتشار بعدی ویروس در بین افراد غیرمعتادی که دچار عادات پرخطر جنسی بوده اند گردیده است

گسترش روزافزون HIV/AIDS در سطح جهان، عدم وجود واکسن و درمان شفابخش و بازپدیدی بسیاری از بیماری های عفونی دیگر در زمینه نقص ایمنی حاصله و مخاطرات آن برای نیروی های جوان و فعال جامعه و ازجمله کارکنان حرفه های پزشکی، اعم از پزشکان، پرستاران، کسانی که با خون و بسیاری از فراورده های خونی بیماران در تماس هستند و نیروهای خدماتی این مراکز، حاکی از اهمیت بهداشتی و لزوم آموزش و اقدامات پیشگیرنده به منظور جلوگیری از انتقال و اقدامات زیربنایی به منظور کنترل نهایی آن می‌باشد.

تنوع ویروس ایجاد کننده بیماری ایدز:

بشر در طول سال های گذشته هزینه ها و زمان بسیار زیادی را صرف مقابله با ایدز کرده و دنبال یافتن درمان و یا واکسنی برای پیشگیری از بیماری بوده است ولی هر چه تلاش می شود موفقیت زیادی نسیب دانشمندان نمی شود ؛ چرا؟

تحقیقات دانشمندان نشان داده که دو نوع رتروویروس که تفاوت های زیادی از نظر ساختمانی با هم دارند و به نام HIV1  و HIV2 شناخته می شوند و هر  کدام از اینها هم دارای زیرگروه های خودشان هستند به عنوان مثال HIV1 دارای سه گروه مجزا و بیشمار ساب تایپ می باشد و هر کدام از ساب تایپ هاش حدوداً 30 درصد با هم اختلاف ساختمانی دارند

در شکل زیر تعدادی از زیرگروه های ایدز و پراکندگی آن در دنیا دیده می شود

 

دوره نهفتگی

دوره کمون HIV/AIDS متغیّر است و هرچند فاصله زمانی بین ورود ویروس به بدن و مثبت شدن آزمایش ها در حدود 3-1 ماه است ولی فاصله بین عفونت ناشی از HIV و تشخیص AIDS (دوره کمون بیماری) از دو ماه تا 10 سال متغیّر بوده و در این مدت ممکن است فرد مبتلا هیچگونه علائمی نداشته باشد لازم به ذکر است که دوره کمون متوسط بیماری در دو طرف طیف سنّی، کوتاه تر از سایر سنین است.

سیر طبیعی

حدود 70-50 درصد مبتلایان به عفونت ناشی از HIV در عرض 6-3 هفته بعد از ورود ویروس به بدن، دچار عفونت حادّی تحت عنوان سندروم حاد HIV میشوند که از شدّت های مختلفی برخوردار است و بروز آن در سیر بعدی بیماری تاثیر دارد. علائم حاصله شامل : تب، گلودرد، تورّم عقده های لنفاوی، سردرد، درد مفاصل، درد عضلات، خستگی، کسالت، بی اشتهایی . . . و کاهش وزن می‌باشد که به مدّت 2-1 هفته باقی می‌ماند و سپس به تدریج برطرف شده و بیماری وارد مرحله نهفتگی بالینی میشود در این مرحله که ممکن است تا 10 سال طول بکشد فرد علائم بالینی ندارد ولی می تواند بیماری را به دیگران منتقل نماید. علائم مرحله اول بیماری غیر اختصاصی هستند بنابراین پزشک در صورت نداشتن شرح حال مناسب در تشخیص واقعی دچار اشتباه می شود. ولی خود شخص با توجه به گذشته خود می تواند پی به آلوده شدن خود توسط ویروس شود.

دوره بیماری ایدز

در آخرین مرحله بیماری که حامل ویروس ایدز بود به علت کاهش سلول های ایمنی در بدن خود نسبت به بیماری های فرصت طلب موجود در جامعه حساس شده و با ابتلا به این بیماری ها می تواند جان خود را از دست دهد

انتشار جغرافیایی

بیشترین تعداد مبتلایان به ویروس ایدز در قاره آفریقا قرار دارد و دومین قاره آلوده جهان آسیا هست که متأسفانه امروزه با رشد زیاد آمار مبتلایان مواجه شده است. بعد از آفریقا در آسیا گسترش زیادی دارد.

در شکل زیر رنگ سبز آفریقا و رنگ آبی آسیا را نشان می دهد

 

وضعیت بیماری در ایران:

اولین مورد ابتلا در ایران در سال 1366 و آنهم در یک کودک مبتلا به هموفیلی که از فراورده های خونی وارداتی استفاده می کرد دیده شد و تا سال 1385 این تعداد به بیش از 13000 نفر رسید که البته با توجه به کارشناسی انجام شده در سال های اخیر رشد ایدز در کشور ایران از افزایش نسبی برخوردار بوده است.

در سال های گذشته استفاده از سرنگ مشترک بین معتادین خصوصاً در زندان ها عامل اصلی افزایش تعداد مبتلایان در ایران بود ولی هم اکنون الگوی ابتلا در حال تغییر و انتقال جنسی موارد بیشتری از مبتلایان را نسبت به سال های گذشته به خود اختصاص داده است.

نحوه انتقال بیماری:

انسان، تنها مخزن شناخته شده ویروس عامل ایدز است. ویروس ایدز را در خون، ادرار، منی، ترشحات واژن، مایع مغزی نخاعی، اشک و بزاق انسان، یافته اند ولی یافت شدن آن در این مایعات، لزوماً به مفهوم انتقال از طریق آن ها نمی‌باشد و مطالعات اپیدمیولوژیک، نشان داده است که این ویروس از طریق تماس های اتفاقی در منزل و محیط کار، به دیگران منتقل نمی‌شود و حتی بوسه اگر هم تحت شرایطی باعث انتقال آن بشود راه باکفایتی به حساب نمی‌آید.

این ویروس از طریق تماس جنسی با جنس مخالف، همجنس بازان و کلاً تمامی انواع ارتباطات جنسی منتقل میشود و در 15-10% موارد از مرد مبتلا به شریک جنسی او انتقال می‌یابد و بطور کلّی مقاربت واژینال یا رکتال باعث انتقال ویروس، از مرد آلوده به زن سالم و بالعکس، می‌گردد و مواردی از انتقال از طریق تلقیح مصنوعی مَنی هم گزارش شده است.

  HIV از زن به مرد نیز منتقل میشود. البته احتمال انتقال از زن آلوده به مرد سالم 20 برابر کمتر از انتقال از مرد آلوده به زن سالم می‌باشد. ضمناً انتقال از فرد مونث به مونث، از طریق تماس اوروژنیتال(تماس جنسی از راه دهان) نیز گزارش شده است.

بنابراین میزان انتقال مقاربتی ویروس عامل ایدز، به عواملی نظیر نحوه تماس جنسی، میزان عفونتزایی شریک جنسی و عفونت همزمان دستگاه تناسلی، بستگی دارد. به طوری که با پیشرفت بیماری و کاهش تعداد لنفوسیت های CD4+ T بر احتمال انتقال ویروس، افزوده میشود زیرا با پیشرفت بیماری و کاهش سطح ایمنی بر تعداد ویروس در خون و منی، افزوده می‌گردد .

همانطور که در شکل زیر می بینید میزان ویروس HIV در مایعات مختلف بدن متفاوت می باشد بنابراین انتقال آن هم در مایعاتی که تعداد بیشتری ویروس دارند مثل خون و مایع منی که در یک سی سی از آنها به ترتیب 18000 و 11000 ویروس وجو دارد انتقال بیماری هم شدیدتر است.

 

پیشگیری و کنترل  :   الف ـ پیشگیری سطح اوّل به منظور حفظ سلامتی افراد سالم

1) دست اندرکاران بهداشت عمومی و مراقبین بهداشت مدارس باید بر این واقعیت تاکید کنند که دارا بودن شرکای جنسی متعدد و اعتیاد تزریقی، باعث افزایش خطر بروز عفونت ناشی از HIV میشود و باید دانش‌آموزان را به ترک یا کاهش عادات زمینه ساز انتقال HIV راهنمایی کنند

2) اجتناب از تماس جنسی به هر شکل ممکن با افرادی که دچار عفونت ناشی از HIV یا مشکوک به آن هستند. ضمناً باید به افراد جامعه، تعلیم داده شود که در یک زندگی زناشویی طولانی، مشروط بر اینکه هر دو زوج جنسی، مقید به تک همسری (Monogamy) و وفاداری به همسر باشند خطری از جانب ویروس HIV آنان را تهدید نخواهد کرد

3) به هنگام دست زدن، استفاده کردن و دفع سرسوزن و سایر وسایل نوک تیز، باید دقت کرد و کارکنان حرفه های پزشکی، بایستی به هنگام تماس با خون یا مایعاتی که خونی هستند از دستکش استفاده کنند و در صورتی که خون‌ آلوده با پوست بدن آنان تماس یابد باید بدون تاخیر با آب و صابون، شسته شود

ب ـ پیشگیری سطح دوّم به منظور بازگرداندن سلامتی افراد بیمار و جلوگیری از بروز عوارض

با سرکوب تکثیر ویروس عامل ایدز، می‌توان بر طول عمر مبتلایان به HIV و کیفیت زندگی آنان افزود و حتی از بروز عفونت های فرصت طلب نیز به نحو بارزی، کاست. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای صنعتی، درمان با داروهای ضدرتروویروس را براساس تعداد لنفوسیت های CD4+T کمتر از 200/ میلی متر مکعب و بار ویروسی (Viral load) شروع می‌نمایند

ایدز و سایر راه ها:

1- دندانپزشک و خطر آلودگی  : بزاق و خون دارای ویروس ایدز می باشد پس از این راه هم پزشک و هم بیماران در معرض خطر انتقال هستند می بایست بهداشت و استریلیزاسیون به نحو مطلوبی انجام شود

2- پشه مالاریا و HIV : تا کنون گزارش نشده کسی از راه گزش پشه مبتلا به ایدز شده باشد

3- گزیده شدن و HIV : اگر بیمار مبتلا کسی را گاز بگیرد سبب انتقال بیماری خواهد شد

4-  خالکوبی، سوراخ کردن بدن ، آرایشگاه  و HIV: همه این ها جزو راه های انتقال هستند ولی به آمار بسیار کمی را دارند

5- روابط عادی اجتماعی ( دست دادن، بوسیدن،اشتراک قاشق وچنگال، عطسه، استخرهای شنا و یا میز توالت) HIV : این روابط باعث انتقال بیماری نمی شود

6- لنز چشمی و HIV : لنز چشمی سبب انتقال بیماری می شود چون در اشک چشم ویروس وجود دارد

7- مایع تاولی و ایدز : مایع تاولی مثل خون دارای تعداد زیادی ویروس است

8- مدفوع ، استفراغ، عرق و  HIV : این مواد ویروس را منتقل نمی کنند

9- مایع آمنیوتیک، مایع مغزی نخاعی ، مایع سینوویال (مفصلی) : این مایعات دارای تعداد زیادی ویروس هستند بنابراین برای پزشکان و کارکنان پزشکی بسیار مضر هستند

روبان قرمز(نماد ایدز):

 

در سال1991  گروهی از هنرمندان ، با تأسیس گروه ایدز تجسمی" VISUAL AIDS" در شهر نیویورک روبان قرمز را به عنوان نشان گروه خود انتخاب کردند پاتریک او کانل ، بنیانگذار گروه ایدز تجسمی و 15 نفر دیگر  رنگ قرمز رنگی است که جلب توجه می کند و همچنین حسی پر شور را القا می کند. قرمز همچنین رنگ خون است و همین طور رنگ عشق این گروه هنرمندان در توضیح نماد خودشان موارد زیر را یادآور می شوند:

1 ) قرمز مانند عشق که سمبل شورو عشق ومدارا با بیماران است.
2) قرمز مانند خون که نمایانگر درد ورنج انسان ها از مرگ بیماران مبتلا به ایدز است .
3) قرمز مانند خشم ، خشمی که از ناتوانی در برابر این بیماری و نبودن امکان بهبود و درمان قطعی بیماران نشات می گیرد .
4) قرمزمانند علامت خطر که بی توجهی به آن به منزله نادیده گرفتن  یکی از بزرگترین معضلات جهانی است.

معرفی سایت های مفید در باره ایدز:
1. مرکز ایدز سازمان ملل  www.unaids.org
2. دانشکده پزشکی دانشگاه سانفرانسیسکو- کالیفرنیا http://hivinsite.ucsf.edu
3. آموزش همگانی ایدز www.iranhiv.com

آزمایش آلودگی به ویروس ایدز توسط خود فرد: کیت مخصوص آزمایش سریع ایدز که توسط خود شخص انجام می شود در مراکز دارویی با نام OraQuick موجود می باشد این وسیله یک بار مصرف در مدت زمان 20 دقیقه می تواند مثبت بودن فرد را گزارش دهد منتها باید توجه کرد که این آزمایش نیز مثل آزمایش خون در اوایل ابتلای فرد(2 تا 6 ماه اول) نتیجه را نشان نمی دهد.(نحوه استفاده از این تست را در شکل زیر می بینید)



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۹:۰۸ توسط:123 موضوع: نظرات (0)