مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران .

مرکز خرید روغن سوخته و تصفیه روغن سوخته در سراسر کشور ایران

رابطه بین بیماریهای قلبی و رژیم غذایی

مقایسه چربیهای رژیمی

رابطه بین بیماریهای قلبی و رژیم غذایی

چربی‌ها گروهی از ترکیبات شیمیایی حاوی اسیدهای چرب می‌باشند. انرژی در بدن عمدتاَ به صورت چربی ذخیره شده است. چربی‌ها در رژیم غذایی ضروری می‌باشند تا اسیدهای چرب ضروری را که ماده حیاتی بوده و بدن قادر به تولید آن‌ها نمی‌باشد تأمین کنند. چربی یک منبع بااهمیت انرژی بدن و کمک جذب ویتامین K, E, D, A و کار تونوئیدها می‌باشند هر دو محصولات غذایی مشتق شده و گیاهی و حیوانی شامل چربی‌اند و وقتی به طور مناسب خورده شوند برای رشد مناسب، بهبود و نگه‌داری سلامتی‌ حائز اهمیتند. همانند یک افزودنی غذا، چربی باعث هضم ، پایداری و کمک به احساس سیری می‌شود. به علاوه والدین باید آگاه باشند که چربی‌ها یک منبع ویژه با اهمیت از کالری و مواد مغذی برای نوزادان و کودکان (تا سن ۲ سال) که بیش‌ترین نیاز به انرژی را در واحد وزن بدن در رده سنی دارند، می‌باشند.

سه نوع اصلی از اسیدهای چرب وجود دارد: اشباع، تک‌اشباعی و چند غیراشباعی.

تعدادی از این غیراشباعی‌ها به فرم ترانس هستند، چربی‌های ترانس (اسیدهای چرب ترانس نیز نامیده می‌شوند) یک نوع ویژه از چربی‌ها می‌باشند که در اثر هیدروژناسیون روغن‌های مایع ایجاد می‌گردند. اگر چه مقدار کمی از چربی‌های ترانس به طور طبیعی مواد غذایی پایه حیوانی بافت ؟؟؟ در حالی که چربی‌های غیراشباع (تک و چند غیراشباعی) وقتی به میزان مناسب مصرف شوند مفید می‌باشند. چربی‌های اشباع و ترانس چنین نیستند.

چربی‌های اشباع و ترانس LDL (کلسترول بر خون) را افزایش می‌دهند بنابراین توصیه می‌گردد که غذاهایی را که هر دو اشباع و چربی ها ترانس کمتری دارند در رژیم غذایی انتخاب شوند نکته مهم دیگر که باید بدانید کلسترول می‌باشد. کلسترول یک ماده مومی که به طور طبیعی در بافت حیوانی یافت می‌شود می‌باشد. بدن انسان برای عملکرد مناسب به کلسترول نیاز دارد مانند تولید ویتامین D اسیدهای لازم برای هضم چربی و تعدادی هورمون‌ها).

با توجه به قابلیت تمامی بافت ها برای ساخت کلسترول مورد نیاز بدن بنابراین هیچ نیازی برای تأمین کلسترول از طریق غذا وجود ندارد. شواهد علمی گویای یک تمایل مثبت بین کلسترول مصرفی و مقدار کلسترول LDL می‌باشند و در نتیجه یک ریسک بیماری قلبی وجود خواهد داشت.

متداول‌ترین بیماری قلبی، بیماری‌های عروق کرونر قلب می‌باشد. بیماری‌های عروق کرونر وقتی که موادی مانند کلسترول در دیواره رگ‌های خونی سمت قلب تجمع یابند رخ می‌دهد و در نتیجه مانع جریان خون و اکسیژن به قلب می‌شوند. غذاها کلسترول بد یا LDL را وارد جریان خون می‌سازند. این نوع کلسترول بد نام برده می‌شود زیرا به دیواره رگ‌ها چسبیده و آن‌ها را مسدود می‌کند. غذاهای مشتق شده از مواد گیاهی از قبیل روغن‌های گیاهی دارای مقدار زیادی چربی‌های خوب یا غیراشباع شده می‌باشند. این مسأله باعث جریان کلسترول در خون و دفع آن از کبد می‌شود.

به منظور کاهش خطر بیماری‌های قلبی پزشکان توصیه می‌کنند:

· به طور منظم مقدار کلسترول خون را چک کنید.

· غذاهای دارای کلسترول کم و چربی‌های اشباعی کم‌مصرف کنید.

· وزن خود را به طور مناسب کنترل کنید.

· به طور منظم ورزش کنید.

· به توصیه های پزشکان عمل نمایید

چهار نکته مهم در انتخاب و مصرف روغن

۱- پخت و پز با روغن:

پخت و پز در درجه حرارت بالا می‌تواند به روغن آسیب برساند، اسید چرب امگا۳ بالا در روغن برای سرخ کردن کمتر مناسب است، حرارت نه تنها باعث تخریب اسیدهای چرب می‌شود. بلکه می‌تواند باعث تغییر آن به مواد مضر نیز گردد. روغن‌های هیدروژنه شده اغلب برای پخت و پز استفاده می‌شوند زیرا این روغن‌ها قبلاً به وسیله فرآیند شیمیایی به ترکیباتی که کمتر در اثر حرارت آسیب می‌بینند تغییر داده شدهاند. روغن‌هایی که اشباع و تک اشباع بالایی دارند بیش‌تر در برابر حرارت پایدارند مانند روغن بادام زمینی و زیتون و روغن‌های آسیب‌پذیر بهتر است در دمای اتاق مورد استفاده قرار گیرند مانند سالاد.

هیچ‌گاه روغن را تا نقطه دود حرارت ندهید. زیرا این مسأله نه تنها به محتویات اسید، چرب روغن آسیب می‌زند بلکه طعم آن‌ها را نیز تغییر می‌دهد.

بهترین روغن‌ها و چربی‌ها عبارتند از: کره، بادام زمینی، روغن آفتابگردان اولئیک بالا و روغن گلرنگ اولئیک بالا و روغن زیتون.

تا جایی که ممکن است خوردن غذاهای حاوی دانه های روغن را ارج بدانید بر روغن استخراج شده زیرا این غذاها شامل مواد مغذی حیاتی دیگری علاوه بر چربی‌های انرژی زا و اسیدهای چرب می‌باشند.

۲- نگهداری روغن:

اگر روغن به مقدار زیادی می‌خرید باید در بطری‌های تیره نگه‌داری شوند. شیشه‌های شفاف یا بطری‌های پلاستیکی اجازه می‌دهند نور نفوذ کرده و باعث اکسیداسیون اسیدهای چرب شود. اگر روغن در بطری‌های شفاف عرضه شده است با پوشش تیره آن را بپوشانید. درب بطری را بعد از هر بار مصرف کاملاً ببندید چرا که تماس با هوا بر کیفیت روغن اثر می‌گذارد. روغن را در مقادیر کم خریداری کرده و در یک یا دو ماه استفاده کنید.

هر چه روغن طبیعی‌تر باشد زودتر فاسد می‌شود. روغن را در جای تاریک و خنک نگه‌داری کنید.

۳- خواندن برچسب‌ها

از خریدن روغن‌هایی که فقط بر روی برچسب نوشته شده است روغن گیاهی خودداری کنید. یک مشتری باید به خوبی بداند از کدام روغن گیاهی در تولید محصول استفاده شده است. احتمالاً کارخانجات از روغن‌های ارزان و زیاد فرایند شده برای پر کردن بطری استفاده می‌کنید بر روی برچسب معمولاً انواع اسیدهای چرب روغن برای مثال چه مقدار امگا۳ (لینولتیک چه مقدار امگا (لینولئیک اسید) ارایه می‌شود. مشتری باید به طور صحیح بداند چه مقدار باقی مانده مواد شیمیایی را ممکن است مصرف کند.

در مورد عبارت گمراه‌کننده بدون کلسترول شما باید آگاه باشید زیرا اصولاً روغن‌های گیاهی فاقد کلسترول می‌باشند. هنگام خواندن برچسب فقط به مقدار کلسترول توجه نکنید بلکه همچنین مقدار روغن‌های اشباع را چک کنید. روغن نارگیل و پالم کرنل اسیدهای چرب اشباع بالایی دارند هر چند بدون کلسترول هستند. جایگزین چربی‌های اشباع در روغن ذرت، کانولا و روغن مایع مخلوط پیدا می‌شود.

۴- مصرف بهینه (اقتصادی):

به خاطر داشته باشید که روغن‌ها چربی های مایع می باشند. هر چند بهترین روغن‌ها در حدود ۱۲۰ کالری انرژی در یک قاشق غذاخوری دارند، روغن‌ها را بهینه مصرف کنید.

روغن را در قاشق ریخته و سپس بر روی سالاد پخت کنید. اگر روغن را به طور مستقیم از داخل بطری نریزید روغن کمتری مصرف خواهید کرد.



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۹:۱۳ توسط:123 موضوع: نظرات (0)