مهمتر از همه اينكه، متخصصين مي گويند، بهتر است يك ساعت خاص را براي تمرين كردن خود اتتخاب كرده و آن را ادامه دهيد تا ورزش كردن برايتان به شكل عادت درآيد.
ساعت بدن
ريتم شبانه روزي بدن شما تعيين مي كند كه چه نوع آدمي باشيد، مثل خروس سحرخيز باشيد يا مثل جغد شب ها بيدار بمانيد و كار چنداني هم از دستتان براي تغيير آن برنمي آيد.
ريتم شبانه روزي با چرخش 24 ساعته زمين كنترل مي شود. اين ريتم ها بر عملكردهاي بدن مثل فشارخون، دماي بدن، سطح هورمون ها، و ضربان قلب تاثيرگذار است كه همه اينها براي آمادگي شما براي انجام تمرينات مهم هستند.
استفاده از ساعت بدنتان براي تعيين ساعت تمرينات مي تواند ايده خوبي باشد. اما مسائل ديگري مثل خانواده و برنامه هاي كاري هم هستند كه در اين زمينه نقش دارند.
ورزش اول صبح
تحقيقات نشان مي دهد كه براي ايجاد يك عادت ورزشي ثابت و پايدار، بهتر است افراد اول صبح ورزش كنند. دليل آن اين است كه در اين ساعت مي توانند قبل از اينكه فشارهاي زماني و ساير برنامه ها در ورزش كردن آنها اختلال ايجاد كند، تمريناتشان را انجام مي دهند. توصيه مهم براي ورزش در اول صبح اين است كه چون دماي بدن در اين ساعت از روز پايين است، بايد زمان بيشتري را به گرم كردن بدن اختصاص دهيد.
وقتي پاي بي خوابي به ميان مي آيد
متاسفانه وقتي شب گذشته بيخوابي كشيده باشيد، بيدار شدن از خواب در اول صبح كار چندان ساده اي نخواهد بود. داشتن عادات خوب و منظم براي خواب، به شما براي مقابله با بيخوابي كمك مي كند. بدن بايد براي خوابيدن آماده شود. ضربان قلب و دماي بدن بايد به حالت استراحت درآيند. اين مسئله كمك مي كند تا بدن به خواب عادت كند. ورزش كردن يا غذا خوردن ديرهنگام ميل بدن شما را به خواب كاهش ميدهد. چون هر دو اين اعمال باعث بالا بردن ضربان قلب و دماي بدن مي شوند كه براي خوابيدن به هيچ عنوان مناسب نيست.
وقتي ديرتر بهتر است
براي خيلي از افراد كه عادت به زود بيدار شدن ندارند، ورزش كردن اول صبح چندان هم مناسب نيست. بهترين زمان براي ورزش كردن اين افراد عصرها بعد از اتمام كار است. در اين زمان كمتر مجبور مي شوند با بدنشان بجنگند.
براي خيلي از افراد هم ساعت ناهار بهترين زمان براي ورزش است، به ويژه اگر همكارانتان هم با شما همراهي كنند. اما توجه داشته باشيد كه تمريناتتان را قبل از غذا خوردن انجام دهيد نه بعد از آن. ورزش كردن بلافاصله بعد از خوردن غذا صحيح نيست. چون خوني كه بايد به عضلات شما حين ورزش برسد، به دستگاه گوارش مي رود. براي ورزش كردن بايد حداقل 90 دقيقه بعد از خوردن غذاي سنگين صبر كرد.
بهترين ساعت ورزش را براي خودتان پيدا كنيد
لازم نيست حتماً تخصص چنداني درمورد ريتم شبانه روزي بدنتان داشته باشيد تا بتوانيد بهترين زمان را براي ورزش كردن خود انتخاب كنيد. مي توانيد ساعات مختلف روز را امتحان كنيد. چند هفته اول صبح ورزش كنيد، بعد ظهر را امتحان كنيد و بعد عصر را. ببينيد كه در كداميك از اين ساعات لذت بيشتري از ورزش مي بريد و كدام برايتان راحت تر است. نوع ورزش و كارهاي روزانه تان را هم در نظر داشته باشيد. ساعتي را انتخاب كنيد كه بتوانيد آن را ادامه دهيد تا ورزش كردن برايتان به شكل عادت درآيد.
خلق عادت ورزش كردن
يك روز به يك جايي مي رسيد كه ورزش روزانه برايتان مثل نفس كشيدن عادي ميشود. در آن زمان است كه نياز به تغيير و تنوع پيدا مي كنيد.
براي حفظ فعاليت فيزيكي، برخي از افراد هر از چند گاهي نوع تمرينات خود و ساعت انجام آن را تغيير مي دهند. تغيير و تنوع باعث مي شود لذت بيشتري از ورزش ببريد و علاقه و انگيزه بيشتري براي ادامه آن پيدا كنيد.
اما اگر هنوز به ورزش عادت نكرده ايد و از آن غفلت ميكنيد، تنظيم يك ساعت خاص براي انجام تمرينات به شما كمك مي كند كه ورزش را نيز جزء عادات زندگي خود درآوريد.
معمولاً زمانيكه كارها گره مي خورند، افراد تيم درصدد آن بر مي آيند كه مقصر اصلي را پيدا كرده و به سرزنش او بپردازند. شما به عنوان يكي از اعضاي تيم مي توانيد دو عكس العمل متفاوت از خود نشان دهيد و اين دور تسلسل را متوقف نماييد. ابتدا بايد از كاربرد واژگان و عبارات تحقير آميز و سرزنش كننده به شدت خودداري كنيد. به جاي اينكه دنبال پيدا كردن مقصر باشيد و همواره انگشت تحقير خود را به سوي همكارانتان نشانه برويد، به دنبال يافتن راه هاي براي از ميان برداشتن مشكل باشيد. به اين موضوع فكر كنيد كه با انجام چه تغييراتي مي توانيد از وقوع مجدد مشكلات مشابه جلوگيري بعمل آوريد. علاوه بر اين اگر احساس كرديد كه اعضاي ديگر تيم در حال تحقير فرد مورد نظر هستند، مداخله كرده و سعي كنيد موضوع بحث را به سمت يافتن راه حلي سازنده سوق دهيد. به عنوان مثال مي توانيد از عباراتي شبيه به اين مورد استفاده كنيد: "شايد با تلاش براي جلوگيري از وقوع مجدد اين مشكل، حداقل بتوانيم در وقتمان صرفه جويي كنيم، خوب چه كاري بايد انجام دهيم كه اين اتفاق مجدداً تكرار نشود؟"
تمركز بر روي حال و آينده
اين امر هم به نوعي با مورد قبلي در ارتباط است. سعي كنيد در گذشته زندگي نكنيد. البته از تجربياتي كه در گذشته بدست آورده ايد استفاده كنيد (هم موفقيت ها و هم شكست هاي تيمي) تا به كل گروه كمك كنيد كه مسير درست حركت را پيدا كرده و از طريق آن به موفقيت دست پيدا كند. شما نمي توانيد گذشته را عوض كنيد، فقط مي توانيد از آن درس بگيريد و در آينده از تجربياتي كه داريد به نحو احسنت استفاده نماييد.
كنار گذاشتن حرف هاي پشت پرده
صحبت كردن در مورد يكي از اعضاي گروه، به صورت پنهاني با يكي ديگر از افراد گروه كار درستي نيست به ويژه اگر در حين مكالمه طرفين به سرزنش همكار خود بپردازند. شايد گاهي اوقات از همكاران خود دلگير شويد و بخواهيد با كسي درد دل كنيد. در اين حالت بهتر است حرف هاي خود را با كسي در ميان بگذاريد كه جزئي از تيم كاري شما نباشد.
حس مسئوليت پذيري فردي
مسئوليت كارهايي را كه انجام مي دهيد و نتايجي كه ممكن است متعاقب آنها پديد آيد را به عهده بگيريد؛ اما در نظر داشته باشيد كه شما مسئول طرز برخورد هم تيمي هاي خود نيستيد. اگر بخواهيد مسئوليت كارهاي ديگران را هم به عهده بگيريد، ممكن است كارهاي آنها توجيه ناپذير باشند و با اين كار خودتان را نيز به دردسر بيندازيد؛ حتي ممكن است به اين نتيجه برسيد كه بايد برخي از خصوصيات ويژه ي همكارتان را تغيير دهيد كه البته اين كار چندان عملي نخواهد بود.
نهايتاً بايد بگويم كه بهتر است بيشتر بر روي وظايفي كه داريد متمركز شده و به كارهاي خودتان فكر كنيد. وقت خودتان را با گوشزد كردن كارهايي كه ديگران بايد انجام دهند، تلف نكنيد. به اين موضوع فكر كنيد كه خودتان چه كاري مي توانيد انجام دهيد و چگونه مي توانيد موثر تر ظاهر شويد. بعد هم تصميم بگيريد كه آن كار را انجام دهيد. به عنوان مثال اگر ايده اي در ذهن داريد كه احساس مي كنيد مي تواند در پيشبرد و موفقيت كارها مفيد واقع شود، آن را به عنوان يك پيشنهاد ارائه دهيد. البته زمانيكه پيشنهاد خود را در جمع اظهار نموديد، نبايد انتظار داشته باشيد كه شخص ديگري آن را انجام دهد، خودتان مسئوليت انجام آن را به عهده بگيريد، به هر حال ايده ي ابتدايي مال خودتان بوده!
)كسب اطلاعات 2)كنترل تعامل 3)ايجاد علاقه و كنجكاوي 4)تشخيص مشكلات طرف مقابل 5)ابراز علاقه به طرف مقابل 6)تعيين نگرشها،عقايدواحساسات طرف مقابل 7)به حداكثر رساندن فعاليت طرف مقابل 8)سنجش ميزان دانش پاسخ دهندگان 9)تشويق تفكر انتقادي و ارزيابي 10)تشويق اعضاي گروه به اظهار نظر در مورد پاسخ هاي ديگران 11)جلب توجه اعضاي گروه از طريق پرسش هاي غير مترقبه.(اون هارجي ص113، 1994)
البته بايد گفت از پاسخ ها مشخص مي شود كه آيا به اهداف خود دست يافته ايم يا خير.بنابراين مفيد بودن پرسش به مفيد بودن پاسخ آن بر مي گررد.
انواع پرسش:
پرسش ها با توجه به زمان،مكان و نحوه ي به كارگيري طبقه بندي مي شوند،به عبارتي نوع پرسش ها در مشاوره،طبابت،مصاحبه،بازاريابي متفاوت است. حال به بررسي بعضي از اين دسته ها مي پردازيم:
1)پرسش هاي هدايت كننده:با مطرح نمودن اينگونه سئوالات،از شخص مقابل انظار پاسخي خاص و معيني داريم.به بيان ديگر اين پرسش ها،پاسخ دهنده را به سوي پاسخ مورد نظر هدايت مي كنند.از كاربرد هاي اين نوع پرسش مي توان به موارد ذيل اشاره نمود:
الف)شروع تعامل:اين دسته از پرسش هاي هدايت كننده براي شروع گفتگوهاي اجتماعي كاربرد دارند و از ويژگي هاي آن مي توان به داشتن پاسخي معين و معمولا صحيح اشاره نمود.مثلا"چه روز سردي است؟"
ب)تحت فشار قرار دادن شخص مقابل:اينگونه از پرسش ها بدون توجه به احساسات و افكار پاسخ دهنده با تحت فشار قرار دادن او،فقط داراي يك جواب است.مثلا"طرفدار كمونيست كه نيستيد؟"
ج)پرسش هاي جهت دار:اينگونه پرسش ها به نحوه ي بيان بسيار تاكيد مي كنند. هدف استفاده از اينگونه سئوالات ،تغيير جواب با بهره گيري از بازي لغات است.مانند پژهشي كه در مورد داروهاي ضد درد انجام شد.در اين تحقيق از آزمودنيها در دو گروه سئوالات زير مورد پرسش قرار گرفت.
(Aآيا اغلب سر درد داريد ودر اين صورت هر چند مدت يكبار؟
(Bآيا گاهي سر درد داريد،در اين صورت هر چند مدت يكبار؟
براي سئوال Aكه با "اغلب" مورد بيان قرار گرفته بود،عدد 2/2 در هفته گزارش شد و براي سئوال B كه با "گاهي" بيان شده بود،عدد بدست آمده 7/0 در هفته بود.
با نظر به مطالب فوق نتيجه مي گيريم:استفاده درست از كلمات در پرسش ها باعث كسب پاسخ مورد نظرمان مي شود.(لافتوس،1975)
2)پرسش هاي مركب:اينگونه از سوالات از تركيب چند سئوال تشكيل مي شوند.اين پرسش ها وقتي مفيد هستند كه علي رغم كمبودوقت،بايد از طرف مقابل جوابي بگيريم.اما اغلب پرسش هاي مركب باعث گيجي و سردرگمي پاسخ دهنده مي شود؛چراكه او نمي داند،اول به كدام يك پاسخ دهد.
مثلا:"امروز وقت آزاد داريد؟بريم سينما؟اصلا فيلم دوست داريد؟"
3)پرسش هاي تسجيلي:در اين گروه از پرسش ها از طرف مقابل انتظار پاسخ نميرود،زيرا خود سخنگو به آن ها پاسخ خواهد داد.هدف از بيان اين نوع پرسش جلب توجه و جذب مخاطب و همچنين يادآوري اطلاعات توسط آنان مي باشد.مانند"كيست كه خدا را نشناسد؟"
4)پرسش هاي غير كلامي:سئوالات غيركلامي از طريق حالات و حركات چهره و بدن مطرح مي شوند.كاربرد اين پرسش زماني است كه به علت كمبود وقت يا دلايل ديگر،نياز است صحبت هاي شخص مقابل قطع نشود.مانند بالا بردن ابروها و بيان كلمه ي "اهوم" كه شخص مقابل را به ادامه ي تعامل ترغيب مي كند.(كريس كول،1995)
نتيجه گيري:
آگر درصدد به دست آوردن اطلاعات،عقايد و حتي حقايقي هستيد،بايد سئوالات خود را با لحني غيرمغرضانه
مطرح كنيد تا در طرف مقابل حساسيت ايجاد نكند.طرف تعامل تنها زماني مايل است و مي تواند اطلاعات مورد نيازتان را ارائه نمايد كه به اندازه كافي احساس آرامش كند.پس بايد اينطور بيان نمود طرح پرسش بجا و مناسب يك هنر است،هنري كه با علم و تجربه حاصل مي شود.
در طرحهاي عمراني و كارگاه هاي ساختماني
(3 و 4 بهمن ماه 1387)
به همراه نمابش فيلم هاي آموزشي مرتبط با HSE و كار گروهي
به شركت كنندگان در سمينار گواهينامه معتبر دانشگاه صنعتي امير كبير اعطا خواهد شد
محتواي سمينار:
تشريح مفاهيم و اصول ايمني، بهداشت و محيط زيست (HSE)
HSE در چرخه عمر پروژه هاي عمراني
تشريح و شناسايي مخاطرات HSE درطرحهاي عمراني و كارگاه هاي ساختماني
ارزيابي ريسك و روشهاي كنترل ريسك مخاطرات
واكنش در شرايط اضطراري در كارگاه ها
نحوه بررسي حوادث ساختماني
مسئوليتهاي حقوقي و قراردادي پيمانكاران درخصوص ايمني و بهداشت در كارگاهها
مديريت مسايل HSE با بهره گيري از سيستمها و الگوهاي مديريتي
هزينه ثبت نام: 150 هزار تومان
ظرفيت ثبت نام: 20 نقر
نحوه ثبت نام: (با دپارتمان آموزش سايت مرجع متخصصين ايران تماس بگيريد: 88870715 الي 16 )
مخاطبين سمينار:
· مديران و سرپرستان كارگاه ها
· مسئولين ،كارشناسان و تكنسين هاي دفاتر فني
· مهندسان ناظركارگاه ها
· كليه مهندسان شاغل در شركتهاي پيمانكاري و مهندسي مشاور
· وكليه دانشجويان رشته هاي مهندسي عمران – معماري و تاسيسات
1- كاركنان خود را ناگزير از تغيير بدانند؛ به ديگر سخن، كاركنان انگيزه تغيير در خود و رفتارشان را داشته باشند.
2- كاركنان از وظيفه محوله و كاري كه بايد انجام دهند آگاه باشند. فقدان آگاهي يا كمبود آگاهي نسبت به وظيفه و شيوه انجام دادن آن، مانعي براي گرايش به تغيير در رفتارهاي موجود است.
3- كاركنان بايد هر كدام در جايگاه شغلي متناسب با قابليت هاي شخصي و توانمندي هاي عملياتي قرار گرفته باشند. كاركناني كه ارتباطي بين علايق و تحصيلات و نيز آينده شغلي خود و دوره آموزشي طراحي شده نمي يابند غالباً در دوره هاي آموزشي شركت نمي كنند، و در صورت شركت انگيزه اي براي يادگيري نشان نمي دهند.
4- تغيير در رفتار نيازمند پاداش و ارائه انواع تقويت كننده هاي مثبت است. «تغيير» نتيجه يك فرايند است؛ اگر كاركنان از نتيجه تغيير متنفع نگردند و آثار آن را در رشد شخصي و پيشرفت شغلي خود احساس نكنند براي «تغيير رفتار» برانگيخته نمي شوند. فرض بر آن است كه دوره هاي آموزشي بايد توان آن را داشته باشند كه ضرورت تغيير و نياز به تغيير را به كاركنان نشان دهند. همچنين، در چارچوب دوره هاي آموزشي است كه كاركنان بايد از وظايفي كه دارند و شيوه هايي كه براي برآوردن انتظارات شغلي وجود دارد آگاه گردند. ايجاد شرايط كاري مناسب به عهده مدير و سرپرست است و بنا به تناسب وظيفه و حساسيت آن، كاركنان بايد تقويت گردند و از پاداش هاي شايسته بهره مند گردند.
محققان، پنج نوع فضاي سازماني يا جو رواني در محيط كار را براي ترغيب يا ممانعت از پديدآيي تغيير در رفتار كاركنان در سازمان ها شناسايي كرده اند. به زعم پژوهشگران حوزه آموزش، فضاي سازمان مورد نظر عبارتند از:
فضاي مانع تراش، فضاي رغبت زدا، فضاي خنثي، فضاي ترغيب كننده و فضاي درخواست كننده.
1- فضاي مانع تراش
در اين فضاها، مدير يا سرپرست از كاربست آنچه كاركنان در دوره هاي آموزشي آموخته اند هراس دارد. اين نوع هراس به احتمال زياد، هراس مدير يا سرپرست از « مدير يا مديران فرادست » اوست. افزون بر اين، هراس مدير يا سرپرست از كار بست آموخته هاي كاركنان امكان دارد ناشي از احتمال تغيير در سبك رهبري او باشد.
2-فضاي رغبت زدا
در چنين فضاهاي سازماني، مدير يا سرپرست هرگز نمي گويد: « شما قادر به كاربرد آموخته هايتان نيستيد » بلكه او به روشني در عملكردش نشان مي دهد كه اگر تغيير در رفتار كاركنان رخ دهد، ناخرسند خواهد شد، يعني او علاقه اي به تغيير رفتار كاركنان ندارد. افزون بر اين، در فضاي رغبت زدا، مدير آموخته هاي كاركنان را از دوره هاي آموزشي، الگوي عمل قرار نمي دهد؛كه همين امر محيط منجمد كننده اي را پديد مي آورد.
3- فضاي خنثي
در چنين فضايي مدير، شركت كاركنان در دوره آموزشي را مورد مسامحه قرار مي دهد. مديراني از اين دست به كار معمول سازماني مي پردازند. آنچه اين مديران مي خواهند، انجام وظايف محوله است. اگر نتيجه تغيير رفتار مانعي براي انجام امور محوله ايجاد نكند، مدير واكنشي نشان نمي دهد؛ در غير اين صورت، مدير نقش مانع تراش و رغبت زدا را ايفا خواهد كرد.
4-فضاي ترغيب كننده
در فضاي ترغيب كننده، مدير، كاركنان را براي يادگيري و كاربست يادگيري هايشان، در انجام دادن وظايف شغلي تشويق كرده و حمايت مي كند. در چنين فضايي، مدير مي گويد: « علاقه مندم بدانم چه يادگرفته ايد و چگونه مي توانم به انتقال آموختهها براي انجام وظايف شغلي كمك كنم. » مديراني از اين دست، پيش از برگزاري دوره هاي آموزشي، با كاركنان جلسات بحثي برگزار مي كنند و پس از پايان دوره آموزشي هم با كاركنان دست به هم انديشي مي زنند تا يافته هاو فراگرفته هاي حاصل از دوره هاي آموزش را در عمل به كار ببندند.
5-فضاي درخواست كننده
در چنين فضايي، مدير از فراگرفته هاي كاركنان آگاهي دارد و اطمينان مي دهد كه زمينه كاربست آموخته هاي آنان را در انجام وظايف شغلي به كار بگيرد. از اين رو، مدير اعلام آمادگي مي كند كه براي اطمينان خاطر كاركنان، از اين نظر كه آموخته هايشان به كار بسته خواهد شد، با آنان قراردادي تنظيم مي كند. قرارداد كاربست آموخته هاي كاركنان معمولاً در خاتمه دوره آموزشي بسته مي شود.انتظار مي رود، مديران و سرپرستان پس از مطالعه نوشته حاضر، رفتارهاي سازماني خود را با توجه به نكات ارائه شده بسنجند و درباره نتايج سنجش رفتار خود، داوري كنند. در صورتي كه مدير، رفتار و فضاي سازماني از نوع سه نوع فضاي- مانع تراش، رغبت زدا، و خنثي داشته باشد، الزاماً بايد دست كم به خاطر تعهد به موفقيت سازمان به ايجاد تغيير در فضاي سازماني بكوشد.
دكتر محرم آقازاده
در نگارش ، علاوه بر دقت در وضوح وروشني مطالب ، نظم و محل سطور ، ريزي و درشتي حروف براي چاپ مطالب ، تعيين شماره هاي اصلي و فرعي واستفاده صحيح از پاراگراف ، نقطه ، دونقطه ، سه نقطه ، ويرگول (كاما)، پوان ويرگول (سمي كالن ) ، علامت سوال ، علامت تعجب ، پرانتز و غيره ، عواملي است كه براي نوشتن و طبقه بندي و جدا كردن موضوعها از يكديگر بايد مورد استفاده قرار گيرد.
تعريف نشانه گذاري : نشان ها به علايمي گفته مي شود كه به پيام گيرنده (خواننده)كمك مي كند تا آنچه كه پيام دهنده منظور نظر داشته به راحتي در يافت نمايد. به كار بردن علايم ونشان ها در نوشتن ، به منظور جلوگيري از لغزش در خواندن ودرك مفاهيم به طور كامل ، نشان گذاري ناميده مي شود.
جدول نشانه گذاري
رديف
نشانه
نام
موارد استفاده
مثال
1-
.
نقطه
1- در پايان همه ي جمله ها به جز جمله هاي پرسشي وتعجبي
2- پس از هر حرفي كه بصورت نشانه ي اختصار به كار رفته باشد .
- سبزي وميوه را به مدت 5 دقيقه در آب شناور نماييد.
- ابن سينا متولد سال 428 ه . ش
2-
،
ويرگول
1- ميان عبارت هاي غير مستقل كه در مجموع جمله ي كاملي را تشكيل مي دهند .
2- پس از منادا
3- هرجا كلمه يا عبارتي به عنوان توضيح ، در ضمن جمله يا عبارتي ديگر آورده شود .
4- بين دو كلمه كه ممكن است خواننده آن ها را باكسره ي اضافه بخواند .
5- به جاي مكث كوتاه در جمله
- در صورت آلوده بودن دست ها ، غذا نيز آلوده مي شود .
- خدايا ، مرا ببخش .
- در هنگام ذبح ممكن است ، به دليل تماس با پوست ومحتويات شكمي ، دست ولباس كارگران وابزار كار آلوده شود.
- اگر به هر دليلي شما يا اعضا خانواده تان مبتلا به اسهال يا استفراغ ، شديد حتماً به پزشك مراجعه نماييد.
- جبران آب واملاح از دست رفته ، در بيماران مبتلا به اسهال بسيار اهميت دارد .
3-
:
دونقطه
1- قبل از نقل قول .
2- هنگام بر شمردن اجزاي يك چيز
3- قبل از تفصيل حكمي كه به اجمال اشاره شده است .
4- جلوي كلماتي كه مي خواهيم آن ها را معني كنيم .
- صاحب نظران آموزشي مي گويند : شرط درست نوشتن ، درست فهميدن است .
- ده قانون طلايي سازمان جهاني بهداشت براي تهيه مواد غذايي ايمن وبهداشتي :
- نظر خوانندگان محترم را به چند نكته جلب مي كنم : دقت ، پشتكار وحوصله
- زمره : گروه ، جماعت ،دسته
4-
؟
علامت سوال
1- در پايان جمله هاي پرسشي .
2- براي نشان دادن مفهوم ترديد يا استهزا.
3- بعد از هركلمه يا عبارتي كه جاي جمله استفهامي مستقيم رابگيرد .
- چگونه از بيماري سل پيشگيري كنيم .
- حساسيت ، معمولاًً خود به خود (؟) برطرف مي شود.
- كدام روش پيشگيري از بارداري را مي پسنديد ؟قرص يا آمپول ؟
5-
!
علامت تعجب يا خطاب
1- در پايان جمله ي تعجبي ، تاكيدي ، عاطفي .
2- پس از اصوات
- عجب روزگاري است !
- هان !اي دل عبرت بين
6-
(( ))
گيومه
1- سخني كه به طور مستقيم از جايي يا كسي نقل مي شود : واستفاده از پيامها و شعارهاي بهداشتي در رسانه هاي آموزشي
2- اسامي و عناوين و اصطلاحات علمي يا فني ( فقط بار اول ).
پيامبر فرمودند((: طلب دانش بر هر مسلماني واجب است ))
7-
نقطه ويرگول
1- براي جدا كردن جمله هايي كه از جهت ساختمان ومفهوم مستقل به نظر مي رسند ولي در يك عبارت طولاني ، با يكديگر بستگي معنايي دارند .
2- در بيان توضيح ومثال پيش از كلمه هاي ( مثلاً)، (فرضاً) ، (يعني ) و. ..
- غذا براي تامين سلامت انسان ضروري است ; اما همين ماده ضروري مي تواند باعث انتقال انواع بيماريها گردد.
- هنگام نگارش بايد خوب ديد ; يعني ،دقت داشت وهوشيار بود .
8-
-
خط فاصله
1- در مكالمه ي بين اشخاص داستان ها يا نمايش نامه ها يا ذكر مكالمات تلفني ، در ابتداي جمله واز سر سطر به جاي نام گوينده .
2- هنگامي كه دو كلمه بر روي هم دو جنبه ي مختلف از يك منظور را نشان دهند .
3- به معني (تا) و ( به ) براي بيان فواصل زماني و مكاني
4- براي جدا كردن عبارت معترضه .
5- هرگاه كلمه اي در آخر سطر نگنجد ، با قراردادن يك خط فاصله بقيه ي آن را درسطر بعدمي نويسيم .
6- اگر بخواهيم دوعدد را بهم مرتبط كنيم.
- مباحث اجتماعي – رواني گاه بسيار به هم پيوند مي خورند .
- اتوبوس اهواز – شيراز حركت كرد.
- حضرت علي – عليه السلام – فرمود...
- 21- 19 سالگي
9-
...
سه نقطه
1- براي نشان دادن جملات وكلمات حذف شده
2- سخن ناتمام .
10-
] [
قلاب
1- مطالبي كه جز ءاصل كلام نباشد.
2- در تصحيح متون كلمات الحاقي يا توضيحات احتمالي در قلاب گذاشته مي شود .
11-
( )
كمانك (پرانتز )
1- معني ومعادل يك كلمه .
2- توضيح بيشتر .
3- ذكر تاريخ ، شهرت ، تخلص ، نام سابق و...
12-
/
مميز ( خط مورب )
1- براي جدا كردن روز ، ماه ، سال .
13-
*
ستاره
1- براي توضيح يك كلمه در پاورقي
2- در آغاز يك سطر به نشانه ي شروع مطلب جديد .
14-
→
پيكان
براي نشان دادن نتيجه ي تركيب چند جز ء يا تجزيه ي يك كلمه .
15-
ًً
ايضاً
علامت جملات وكلمات مشابه .
16-
{ }
آكلاد (دو ابرو )
براي نشان دادن انشعاب .
17-
=
تساوي
براي نشان دادن تساوي ميان دو مطلب .
نكات مهم كه رعايت آنها در طرز صحيح نوشتن لازم مي باشد :
الف) پاراگراف .در هر بحث چندين پاراگراف وجود دارد ويك پاراگراف شامل چندين جمله است ووقتي راجع به يك مساله بحث مي شود، خودبخود شامل قسمتهاي كوچك در يك پاراگراف مي شود ، به نحوي كه مطا لب تازه تر در پاراگراف جديد قرارگيرد.
ب) زير نوشت يا پاورقي (زير نويس ).وقتي مطلبي به متن ارتباط دارداما جزو مطلب اطلي نيست ، دراين مواقع توضيحات اضافي درزير نوشت ، نوشته مي شود .يا محقق از نظر اخلاقي موظف است هر فكر يا ايده يا جمله اي كه از كسي يا كتابي استفاده كرده با ظرافت ، نام صاحب آن ايده يا ماخذ را در زير صفحه معرفي كند.يا وقتي يك كتاب يا رساله اي مي نويسيم ، بهتر است جهت آشنايي خوانندگان ، كلمات واصطلاحات خارجي آنها را با حروف لاتين در زير صفحه بنويسيم .
انواع پوسترها :
1- تك نظري
2- چند نظري
1- پوسترهاي تك نظري : گيرنده پيام در يك لحظه قاد ر به در يافت پيام بوده در حالي كه در پوسترها ي چند نظري گيرنده پيام جهت دريافت پيام نياز به قد ري صرف وقت دارد .
نكات مهم در بهره گيري از پو سترها: به منظور بهره گيري بهينه از پوسترها :
n محل نصب پوستر براحتي قابل مشاهده باشد .
n در محل نسبتا خلوتي از د يوار نصب شود .
n محل نصب تاريك نبوده و جهت تابش نور خورشيد رو به آن باشد .
n در معرض با د و باران و عوارض طبيعي قرار نگيرد .
n پيام پوستر از طريق رسانه هاي ديگر نيز منتقل شود.
n تعداد نصب پوستر در اماكن گوناگون قابل توجه باشد.
يك پوستر و وسيله كمك آموزشي مفيد :
- اطلاعاتي را كه احتما ل فراموشي آن بيشتر است را رائه نمايد .
- از تصاوير جذاب براي مخاطب استفاده كند .
- نشان دهد كه مردم رفتارهاي كليدي را انجام ميدهند.
- از تصاوير استفاده شود ( برداشت موضوعي ) و نه فقط از كلمات استفا ده شود.
- دقيق باشد
- براي استفاده ساده مانند يك وسيله كمك آموزشي ، بصري ، طراحي شود .
- به نحوي سازماندهي شود كه موجب انجام يك ا قدام مقتضي شود .