مركز خريد روغن سوخته و تصفيه روغن سوخته در سراسر كشور ايران مركز خريد روغن سوخته و تصفيه روغن سوخته در سراسر كشور ايران .

مركز خريد روغن سوخته و تصفيه روغن سوخته در سراسر كشور ايران

دليل كاهش كارايي فرزند شما در حل تكاليف رياضي و خلاقيت اينجاست !

والدين مي‌توانند اولين و مهم ترين الگوي كودكانشان باشند. آنان بايد آنچه را كه از نظر تغذيه و فعاليت‌هاي روزمره براي كودكشان ضروري مي‌دانند، رعايت كنند چرا كه آموزش به كودك تنها با «گفتن» كار ساز نخواهد بود، بلكه آنان عمل شما را الگو قرار مي‌دهند.

هرگز كودك را وادار به خوردن غذا نكنيد. غذا خوراندن به زور يا با تهديد و تطميع و جايزه دادن، به هم خوردن اشتهاي كودك را در پي خواهد داشت و عادات غذايي نامناسبي در او ايجاد خواهد كرد.

اغلب اين كودكان، بعدها كه كسي نيست تا غذا را با روش‌هاي مختلف به آنها بخوراند، دچار كم‌خوري يا پرخوري مي‌شوند. برخي بزرگسالان هم كه در كودكي به زور تغذيه شده‌اند، حس سيري ندارند و بي‌دليل و بي‌اندازه غذا مي‌خورند.

بهتر است غذاهايي را كه فرزندتان ميلي به خوردن آنها ندارد، در حضور كودك و با اشتياق بخوريد تا او نيز به مرور به خوردن آن راغب شود.

يكي از مهم‌ترين وعده‌هاي غذايي بخصوص براي كودكان و نوجوانان ـ كه در حال رشد هستند ـ وعده صبحانه است و البته بايد گفت كم نيستند دانش‌آموزاني كه از خوردن آن طفره مي‌روند.

خوردن صبحانه براي كودكي كه آماده رفتن به مدرسه مي‌شود، بسيار مهم است و مادران عزيز بايد به اين وعده غذايي اهميت ويژه دهند؛ زيرا حدود ٢٠ تا ٢٥ درصد انرژي روزانه از طريق صبحانه تامين مي‌شود.


مصرف صبحانه به كودكان كمك مي‌كند تا فراگيري بهتري داشته باشند. كودكي كه صبحانه نخورده به مدرسه مي‌رود، همان ساعات اوليه صبح به ميزان قابل توجهي دچار افت قند خون مي‌شود و با توجه به اين كه بيشترين زمان فعاليت ذهني دانش‌آموزان و يادگيري مطالب درسي صبح است، نخوردن صبحانه سبب كاهش توان ذهني شده، ميزان يادگيري آنها را بويژه در درس‌هايي كه به تفكر نياز دارند، كاهش مي‌‌دهد.

كودكاني كه صبحانه نمي‌خورند، در انجام تكاليف رياضي كارايي كمتري دارند و قدرت خلاقيت و ابتكار آنان كاهش مي‌يابد. معمولا چنين دانش‌آموزاني دچار افت تحصيلي مي‌شوند.

اگر كودك صبح‌ها دچار احساس طعم بد دهان، دل به هم‌خوردگي و تهوع شود، به طوري كه نتواند صبحانه بخورد، بايد از لحاظ خواب، احتمال وجود انگل‌ روده‌اي و نيز از نظر روحي ـ رواني مورد بررسي قرار گيرد.

اما اگر مشكلي از اين نظر نداشته باشد، مي‌توانيد با تمهيداتي ساده وي را به خوردن صبحانه تشويق كنيد. بهتر است زمان خواب شبانه و خوردن شام را طوري تنظيم كنيد كه صبح بموقع و با كمال ميل صبحانه بخورد زيرا دير خوابيدن و بدخوابي به دير بيدار شدن در صبح و بي‌ميلي به خوردن صبحانه منجر مي‌شود.

نرمش مختصر صبحگاهي و دوش گرفتن نيز مي‌تواند ميل به خوردن صبحانه را افزايش دهد. اگر براي صرف صبحانه زمان كافي نداريد، غلات پرك شده از قبيل گندم، جو و ذرت پرك به همراه شير (و گاه شير عسل) مي‌تواند صبحانه سريعي را در اختيار فرزند شما قرار دهد.

يك صبحانه كامل مي‌تواند شامل 2 واحد (60 گرم) نان يا غلات آماده صبحانه، يك ليوان شير، تكه كوچكي پنير يا 10 گرم كره و يك قاشق كوچك مربا يا عسل و يك فنجان چاي در صورت تمايل باشد.

گاهي انجام تكاليف سنگين مدرسه، بخصوص در فصل امتحانات، دانش‌آموزان را چنان مشغول مي‌كند كه از تغذيه غافل شده، چه بسا برخي وعده‌هاي غذايي را حذف مي‌كنند. والدين از كنار اين مساله نبايد بسادگي بگذرند چرا كه مي‌تواند بر رشد و فعاليت ذهني اين گروه سني، تاثير نامطلوب و گاه جبران‌ناپذيري بگذارد.

بسياري از بيماري‌هاي دوران بزرگسالي مانند بيماري‌هاي قلبي و عروقي، افزايش فشارخون، بعضي سرطان‌ها و افزايش چربي خون و ديابت، به نحوه تغذيه در دوران كودكي برمي گردد. امروزه اين گونه بيماري‌ها، به دليل مصرف بسيار غذاهاي پرچرب و فوري، حتي در كودكان 10 سال به بالا نيز مشاهده مي‌شود.

 




برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۹:۳۷ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

چرا رابطه زناشويي بعد از ورود اولين فرزند افت مي كند ؟

پژوهش‌هاي بسياري نشان مي‌دهند – و بسياري از زوج‌ها هم قبول دارند- كه به دنيا آمدن اولين بچه ممكن است ازدواج را با مشكلاتي مواجه كند.

شب‌هاي بيخوابي و روند بي‌پايان عوض كردن پوشك بچه و افزايش بار كارهاي خانه زمان چنداني براي صميميت عاطفي ميان همسران به جاي نمي‌گذارد.

در واقع اين فشار وظايف مربوط به بچه‌دار شدن به حدي سنگين است كه اكنون شمار فزاينده‌اي از متخصصان بهداشت رواني توصيه مي‌كنند زوج‌هاي منتظر به دنيا آمدن فرزند، به طور پيشگيرانه به مشاور مراجعه كنند تا براي به عهده گرفتن مسئوليت‌هاي جديد مربوط به بچه، مسائل مالي ناشي از آن، تغييراتي كه در زندگي زناشويي و اجتماعي‌شان به وجود مي‌آيد، آمادگي پيدا كنند.

به نوشته وال استريت جورنال تحقيقي كه اخيرا بر روي 2870 زوج در "طرح ملي ازدواج" در دانشگاه ويرجينيا در آمريكا انجام شد، نشان داد كه در حدود دو سوم زوج‌ها كيفيت روابط زن و شوهر در سه سال اول پس از به دنيا آمدن بچه افت مي‌كند. ميزان اختلافات بالا مي‌رود، زمان اندكي براي ايجاد رابطه صميمي ميان زن و شوهر باقي مي‌ماند، و ممكن است بين آنها فاصله عاطفي ايجاد شود.

در اين گروه زوج‌ها، مردان و زنان به نحو متفاوتي تحت تاثير قرار گرفته بودند: رضايت مادران از ازدواج‌شان به فوريت افت مي‌كند، اما در مورد مردان اين افت به تدريج و در طول چند ماه رخ مي‌دهد. تغييرات هورموني، فشارهاي جسمي ناشي از زايمان و شيردهي، و جابه‌جايي ناگهاني از محيط كار به خانه به همراه نوزاد ممكن است توضيح‌دهنده اين كاهش رضايت از ازدواج باشد. يك عامل مهم در اختلاف ميان اين والدين جديد چگونگي تقسيم كردن كارهاي خانه و كارهاي مربوط به نوزاد بود.

البته بيش از يك سوم از اين زوج‌ها در اين بررسي توانسته‌ بودند با موفقيت از پس فشارهاي عاطفي، جسمي و مالي ناشي از به دنيا آمدن بچه برآيند. اما اين زوج‌هاي چه خصوصياتي داشتند؟

اين تحقيق نشان داد كه ارضاي جنسي و حس تعهد به همسر در صدر فهرست صفاتي قرار دارد كه باعث مي‌شود اين زن و شوهرهاي تازه بچه‌دارشده ازدواج‌شان را "بسيار سعادتمند" بخوانند.

خصوصيت سوم اين زوج‌ها "خيرخواهي" بود كه در اين بررسي اين طور تعريف شده بود: "فضيلت دادن چيزهاي خوب به فراواني و به رايگان به همسر" و شامل مواردي از انجام خدمات كوچكي مانند درست كردن چاي براي همسر در صبح تا ابراز عشق و نشان دادن احترام و تمايل براي "بخشايش همسر به خاطر اشتباهات و ناكامي‌ها" بود.

در رده‌ بعدي اين فهرست "سهيم شدن در انجام كارهاي خانه" قرار مي‌گيرد. هم مردها و هم زن‌ها پس از به دنيا آمدن بچه، هنگامي كه كارهاي خانه به طور يكسان بين آنها تقسيم شده بود، ازدواج‌شان را "بسيار شادمان" توصيف مي‌كردند. بنابراين احتمالا تقاضا كردن از شوهرتان براي شستن لباس‌ها يا برعكس خواستن از زن‌تان براي عوض كردن لامپ برق ممكن است براي ازدواج شما خوب باشد



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۹:۳۷ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

15 راز شگفت انگيز بدن انسان

. پوست

انسان نيز مانند ديگر پستانداران هر لحظه در حال پوست انداختن است. طبق تحقيقات انسان در هر ساعت ۶۰۰ هزار ذره از پوست خود را در فضا پراكنده ميكند. اين مقدار برابر 700 گرم پوست در هر سال مي باشد. به صورت ميانگين انسان در سن 70 سالگي تقريبا به ميزان پنجاه كيلوگرم پوست اندازي كرده است.


 

3. تعداد استخوان ها

جالب است بدانيد كه كودك انسان تعداد بيشتري استخوان نسبت به يك فرد بزرگسال دارد. ما زندگي مان را با ۳۵۰ استخوان شروع ميكنيم، اما در طول دوره رشد تا سن بلوغ به علت پيوستن استخوان ها به يكديگر اين مقدار به ۲۰۶ عدد استخوان كاهش پيدا ميكند.

 

4. تغييرات معده

هر سه يا چهار روز يكبار تغييراتي در معده شما بوجود مي آيد. اسيدهاي قوي كه معده براي هضم غذا به كار ميگيرد، باعث تاثيراتي روي خود آن نيز مي شود. البته معده مكانيزمي براي جلوگيري از هضم كامل خود دارد.

 

5. حس بويايي

حس بويايي ما به قدرت حس بويايي سگ سانان نيست و فقط ميتوانيم ۵۰ هزار رايحه مختلف را به خاطر بسپاريم.

 

6. طول روده باريك

طول روده هاي باريك تقريبا ۴ برابر بلندتر از قد متوسط انسان است. اگر روده هاي باريك به شكل كنوني خود نبودند، طول آن ها به ۵ تا ۷ متر مي رسيد.

 

7. باكتري ها

در هر اينچ مربع از پوست بدن انسان نزديك به ۳۲ ميليون باكتري زندگي ميكنند كه بيشتر اين باكتري ها بي ضرر هستند.

 

8. بوي پا

منشا بوي پا غدد عرقي هستند. در يك جفت پا ۵۰۰ هزار غده توليد غرق در حال فعاليت است كه ميتوانند روزانه نيم ليتر عرق توليد كنند.

 

9. سرعت عطسه

هوايي كه موقع عطسه كردن از دهان خارج ميشود بالغ بر ۱۶۰ كيلومتر در ساعت سرعت دارد. عطسه كردن فشار بسيار زيادي به بدن تحميل ميكند. محال است كه بتوانيد چشمان خود را هنگام عطسه باز نگه داريد.

 

10. مسير خون

خون مسير زيادي را در هر لحظه در بدنتان طي ميكند. تقريبا نزديك به ۱۰۰ هزار كيلومتر مسير خوني در بدن وجود دارد. قلب اين عضو حياتي و پركار بدن روزانه دو هزار گالن
خون (برابر با ۷۵۰۰ ليتر) را در اين مسيرها پمپاژ ميكند.

 

11. مقدار بزاق

شما مايل به شنا در آب بزاق دهانتان نيستيد، اما جالب است بدانيد كه هر شخص به طور ميانگين در طول زندگي اش نزديك به ۲۴ هزار ليتر بزاق توليد ميكند. اين مقدار براي پركردن دو استخر شنا كافيست

 


12. صداي خر و پف

بعد از سن ۶۰ سالگي ، 60 درصد مردان و 40 درصد از خانم ها شروع به خر و پف خواهند كرد. صداي خر و پف ميتواند تا حد كر كردن پيش برود. عموما صداي خر و پف ۶۰ دسيبل است كه يعني به بلندي صداي صحبت كردن معمولي اما اين صدا ميتواند تا ۸۰ دسيبل نيز پيش برود. ۸۰ دسيبل يعني صداي يك دريل بادي كه در حال نفوذ به بتن است. صداي بالاي ۸۵ دسيبل براي گوش انسان بسيار مضر ميباشد و ممكن است باعث كري شود
 


13. رنگ و تراكم مو

آيا ميدانستيد تراكم موي سر را از روي رنگ آن ميشود تخمين زد؟ به طور ميانگين هر انسان ۱۰۰ هزار پياز مو روي سرش دارد. هركدام از اين پيازهاي مو در طول زندگي انسان قادر به توليد ۲۰ تار مو ميباشند. افرادي كه موهاي بلوند دارند از بيشترين ميزان پياز مو در مقايسه با ديگر رنگ ها سود ميبرند، در نتيجه اين افراد موهاي پرپشت تري خواهند داشت. تعداد ميانگين پياز مو براي موهاي بلوند ۱۴۶ هزار، براي موهاي مشكي ۱۱۰ هزار، براي موهاي قهوه اي ۱۰۰ هزار و در آخرين رده براي موهاي قرمز ۸۶ هزار عدد ميباشد.


 


14. رشد ناخن ها

اگر ناخن هاي دست تان نسبت به ناخن پاي شما خيلي زودتر رشد ميكند اين كاملا طبيعي است. ناخن هايي كه بيشتر در معرض استفاده قرار ميگيرند زودتر رشد ميكنند. ناخن انگشت هاي بلندتر و دستي كه با آن مينويسيد بيشترين رشد را دارند. به طور ميانگين ناخن ها در هر ماه به اندازه يك دهم اينچ رشد ميكنند.


 


15. نياز به خواب

شايد بعضي اوقات بگوييد كه دارم از شدت خواب ميميرم، اما به معناي كلمه توجه نداشته ايد. شما بدون خوردن غذا تا هفته ها زنده ميمانيد، اما بعد از ۱۱ روز نخوابيدن، براي هميشه به خواب خواهيد رفت.

 

 



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۹:۳۶ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

خوردني هايي كه شما را شاد ميكند

بسياري از ما آنقدر در اين زندگي سريع غرق شده ايم، كه شاد زندگي كردن را فراموش كرده ايم؛ آنقدر اضطراب داريم كه آرام بودن را فراموش كرده ايم؛ آنقدر نگرانيم كه از سالم بودن دور شده ايم؛ از خوشحال بودن ناراحت مي شويم؛ از دوست داشتن ديگران مي ترسيم؛ و همدردي را مثبت نمي دانيم. آيا بخشي از وجود خود را به گسترش شادي در اين زمين اختصاص مي دهيد؟ ما واقعا به آن نياز داريم. تنها زماني كه از بودن در اين لحظه لذت ببريد، مي فهميد چرا آن را زمان حال مي دانند و مي نامند. از امروز، از زمان حال، لذت ببريد؛ زمان حال به شما مي گويد، شاد باشيد و بخنديد.


 

به گزارش سلامت نيوز به نقل از نيويورك پست، مطالعه اي كه به تازگي در بريتانيا انجام شده است، نشان داده كه اختصاص زماني براي گذراندن با خانواده، انسان را شاد و خوشحال مي سازد؛ به عنوان مثال، پختن و خوردن يك غذاي خانگي با همديگر. كمي آرام زندگي كنيد، با خانواده و دوستان بنشيند و با شادي غذا بخوريد. خانواده هاي محكم و شبكه هاي اجتماعي، موجب افزايش شادي در انسان ها مي شود.


 

افرادي كه خوب غذا مي خورند، در ميان شادترين افراد كره زمين جاي مي گيرند. با خلق و خوي خوب غذا بپزيد و غذا بخوريد. هنگامي كه در حال خوردن غذايي هستيد، مواد موجود در مواد غذايي جذب جريان خون شما مي شوند. اگر اين وعده ي غذايي سالم باشد، بدن شما از تمام مواد مغذي موجود در آن بهره مي برد. آنچه كه مي خوريد بر خلق و خو و انرژي جسمي و رواني تان تاثير مي گذارد. حال مي خواهم به چند تا از اين غذاهاي فوق العاده اشاره كنم؛ اگر در ليست غذايي تان آنها را نمي بينيد، از غمگين بودن خود تعجب نكنيد!!!


 

ماهي: همه ي انواع ماهي ها، حاوي سطوح بالايي از اسيدهاي چرب امگا-۳ هستند. امگا-۳، سطوح سروتونين را افزايش داده و سبب مي شود تا شما احساس فوق العاده اي داشته باشيد. سطوح بالاي سروتونين، خلق و خو را بهبود داده و به خوب خوابيدن شما كمك مي كند؛ اما سطوح پايين آن، باعث احساس افسردگي مي شود. پختن و كباب كردن ماهي كار بسيار آساني است.


 

سير: حتما كمي سير تازه يا سرخ كرده را به وعده هاي غذايي خود اضافه كنيد. سير انرژي شما را افزايش داده و در برابر انواع بيماري ها مقاوم مي سازد.


 

زنجبيل: مصرف ريشه ي زنجبيل از ابتلاء شما به انواع سرماخوردگي، آنفولانزا و سرفه هاي آزاردهنده، جلوگيري مي كند. پس مصرف آن را فراموش نكنيد.

جو دو سر: بايد آرام پخته شود. با مصرف اين ماده ي غذايي، قدرت تحمل شما زياد شده و در صبح احساس نشاط خواهيد كرد. جو دو سر، متابوليسم بدن شما را به طرز فوق العاده اي افزايش مي دهد. افزايش متابوليسم يعني خداحافظ افسردگي. اين ماده ي غذايي، حاوي ويتامين B و مواد معدني مهمي چون آهن و روي است. اين مواد معدني به سالم ماندن سيستم عصبي بسيار كمك مي كند.


 

انواع توت: توت ها حاوي ميزان بالايي آنتي اكسيدان هستند. آنها نه تنها شادي را نصيب شكم شما خواهند كرد، بلكه ذهن و مغز و روح شما را نيز خوشحال خواهند كرد. باور كنيد!


 

آب: ماده اي حياتي براي مغز شماست، زيرا اين مغز است كه خلق و خو را تنظيم مي كند. تا جايي كه كي توانيد از نوشيدني هاي شيرين دوري كنيد و به جاي آن آب خود را با چند قطره آب ليمو ترش بنوشيد. تاثيرش را پس از نوشيدن درك خواهيد كرد!


 

گردو: در ميان مغزها، غني ترين منبع امگا-۳ در گردو است، كه براي سلامت روح و جسم بسيار ضروري مي باشد. گردو، همچنين، منبعي غني از روي است كه براي سلامتي عاطفي و ذهني حياتي مي باشد. مطمئن باشيد كه با مصرف گردو هميشه لبخند را بر لبان خود خواهيد ديد



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۹:۳۶ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

رقابت ميان خواهران و برادران

رقابت ميان برادران و خواهران مترادف با حسادت و نزاع ميان آنهاست و تقريبا تمام والديني كه بيش از يك فرزند دارند با اين معضل روبه رو هستند. اين معضل غالبا بلافاصله پس از تولد فرزند دوم آغاز مي شود و معمولادر تمام دوران كودكي فرزندان ادامه مي يابد. البته به احتمال قوي فرزندان شما سرانجام خواهند توانست رابطه خوبي با يكديگر برقرار كنند و روحيه همكاري را بياموزند.
    
    
    علل
    عوامل زيادي در رقابت خواهران و برادران نقش دارند:
    ¤ تمام كودكان براي نشان دادن هويت خود با برادران و خواهران به رقابت مي پردازند. به تدريج كه كودكان از خود شناخت پيدا مي كنند به دنبال يافتن استعدادها و علائق شان هستند و مي خواهند وجوه تفاوت خود را با خواهران و برادرانشان نشان دهند.
    ¤ كودكان احساس مي كنند به حد كافي از توجه شما بهره مند نيستند.
    ¤ كودكان ممكن است احساس كنند كه با تولد يك فرزند ديگر، رابطه آنها با والدين شان لطمه مي بيند.
    ¤ مراحل رشد فرزندان بر روي تجربه اندوزي و شيوه آنها براي جلب توجه شما تاثير مي گذارد.
    ¤ كودكاني كه گرسنه، بي حوصله يا خسته هستند احتمال بيشتري وجود دارد كه نزاع را شروع كنند.
    ¤ كودكان ممكن است راههاي موثر پيشنهاد بازي را بلد نباشند و به همين دليل به نزاع بپردازند.
    ¤ ممكن است يك كودك والدين خود را به ياد خويشاوندي دردسرساز بيندازد و اين مسئله روي رفتار آنها تاثير منفي مي گذارد.
    ¤ كودكان غالبا در خانواده هايي به نزاع مي پردازند كه والدين آنها اين كار را طبيعي مي دانند.
    ¤ در خانواده هايي كه اعضاي آن فرصت غذاخوردن در كنار يكديگر را ندارند احتمال نزاع كودكان بيشتر است.
    ¤ استرس والدين باعث مي شود توجه كمتري به فرزندان خود داشته باشند و اين مسئله، رقابت آنها را افزايش مي دهد.
    ¤ وجود استرس در زندگي كودكان باعث مي شود قدرت تحمل آنها كاهش يابد و به نزاع بپردازند.
    ¤ واكنش والدين در مقابل مشاجرات در نحوه رفتار كودكان تاثير مي گذارد.
    
    
    چند توصيه به والدين
    - ميان فرزندان خود تبعيض قائل نشويد.
    - فرزندان خود را با يكديگر مقايسه نكنيد. به عنوان مثال چنين جملاتي بر زبان نياوريد: «برادر تو نمرات خوبي در رياضيات مي گيرد. چرا نمرات تو اين قدر پايين است؟»
    - بگذاريد هركدام از فرزندان شما بنابر شخصيت خود رفتار كند و به او برچسب نزنيد.
    - از موفقيت هاي هركدام از فرزندان خود لذت ببريد.
    - فرزندان خود را براي همكاري تربيت كنيد.
    - به زمان شروع مشاجرات توجه كنيد، آيا مشاجرات غالبا قبل از خواب نيمروز يا صرف غذا روي مي دهد؟ شايد تغيير در برنامه روزانه- مثل دادن تنقلات و يا يك فعاليت آرام- بتواند مانع از مشاجرات شود.
    - به كودكان خود راههاي مثبت جلب توجه را ياد دهيد. به آنها بياموزيد چگونه براي بازي كردن به خواهران و برادران خود نزديك شوند و اسباب بازي هاي خود را با آنها تقسيم كنند.
    - منصف بودن اهميت زيادي دارد ولي اين مسئله به مفهوم مساوي دانستن ديگران نيست. ممكن است هركدام از كودكان امتيازات خاص خود را داشته باشد ولي اگر بدانند كه اين عدم برابري به علت مسئوليت بيشتر يكي از آنهاست. اين مسئله را منصفانه خواهند دانست.
    حتي اگر شما با تمام فرزندان خود برخورد يكساني داشته باشيد باز هم گاهي احساس مي كنند كه ميان آنها فرق مي گذاريد. خود را براي اين مسئله آماده كنيد و در مورد تصميمات خود به فرزندان تان توضيح دهيد.
    فرزندان شما بايد مطمئن شوند كه براي برآوردن نيازهاي آنها تمام تلاش خود را خواهيد كرد.
    براي فعاليت هاي خانوادگي سرگرم كننده برنامه ريزي كنيد.
    اگر فرزندان شما تجربيات خوشايندي در كنار يكديگر داشته باشند در مواقع بروز مشاجرات بهتر عمل مي كنند.
    هر كدام از فرزندان بايد زمان و فضاي كافي در اختيار داشته باشند. فرصت كافي به آنها بدهيد تا در غياب خواهران و برادران خود با دوستان شان بازي كنند.
    
    
    در كنار فرزندان خود باشيد
    در صورت امكان روزي چند دقيقه را به هر كدام از فرزندان تان اختصاص دهيد. اين كار تاثير بسيار مثبتي دارد.
    وقتي با كودك خود تنها هستيد نظر او را راجع به كارهاي برادران و خواهران اش جويا شويد. با اين كار هم در جريان روابط آنها قرار مي گيريد و هم متوجه مي شويد كه گاهي احساس مثبتي نسبت به يكديگر دارند!
    به نظرات فرزندان خود راجع به خانواده به دقت گوش دهيد، وقتي كودكان بدانند كه به علائق آنها توجه دارند كمتربهانه مي گيرند.
    از تفاوت هاي فرزندان تان استقبال كنيد.
    كاري كنيد هر كدام از فرزندان تان بدانند كه فردي خاص هستند.
    
    
    حل مشاجرات
    تحقيقات نشان مي دهد كه شما بايد به مشاجرات كودكان خود توجه داشته باشيد (بدون اينكه كسي از اين كار رنجيده خاطر شود). تا آنجا كه امكان دارد اجازه دهيد فرزندان شما مشكلات خود را حل كنند ولي يادتان باشد كه كودكان كم سن و سال نياز به دخالت شما دارند. هرگز در مشاجرات از يكي از طرفين جانبداري نكنيد. فرزندان خود را به آرامش دعوت كنيد و سپس در مورد اتفاقي كه افتاده از آنها توضيح بخواهيد.
    به كودكان خود براي يادگيري مهارت هاي حل مشاجرات كمك كنيد و راه سازش، احترام گذاشتن به يكديگر و تقسيم منصفانه اموال را به آنها بياموزيد.
    از فرياد كشيدن يا سخنراني كردن بپرهيزيد زيرا اين كارها كمكي به شما نمي كند.
    مهم نيست كه چه كسي مشاجره را آغاز كرده است. هر دو طرف را بابت نقض قوانين مسئول بدانيد.
    به كودكان خود فرصت دهيد كه احساسات خود را نسبت به يكديگر بيان كنند. آنها بايد ياد بگيرند بدون اعمال خشونت، فرياد كشيدن و برچسب زدن در مورد احساسات خود حرف بزنند.
    به كودكان خود ياد دهيد كه در مذاكرات به دنبال «برنده» شدن نباشند.
    به كودكان بياموزيد كه خودشان مشكلات شان را حل كنند، البته شما مي توانيد پيشنهاداتي ارائه دهيد ولي تصميم گيري نهايي با آنها خواهد بود.
    اگر شما مدام از دست فرزندان تان عصباني هستيد تعجبي ندارد كه آنها نيز از دست يكديگر خشمگين شوند! به مديريت خشم خود بپردازيد و به كودكان خود نيز اين مهارت را بياموزيد.
    در زمان آرامش، مهارت حل مشاجرات را به كودكان خود بياموزيد.
    الگوي خوبي براي فرزندان خود باشيد.
    
    
    دخالت والدين
    ¤به مشاجرات خطرناك بايد بلافاصله پايان داده شود. كودكان را از يكديگر جدا كنيد و وقتي آرام شدند در مورد اتفاقاتي كه افتاده با آنها حرف بزنيد. كودكان بايد بدانند كه خشونت جايي در خانواده ندارد.
    ¤اگر كودكان شما مدام با يكديگر درگيري فيزيكي پيدا مي كنند و همواره يكي از آنها مظلوم واقع مي شود بايد دخالت كنيد و بلافاصله از مشاوران كمك بگيريد.
    ¤كودكان را در وضع قوانين دخالت دهيد. وضع قوانين و روشن كردن مجازات متخلفان مانع از بروز مشاجره مي شود، به چند نمونه زير توجه كنيد:
    - در مشاجرات صدمه زدن به ديگران (كتك زدن، لگد زدن، نيشگون گرفتن و) مجاز نيست.
    -استفاده از القاب زشت، فرياد كشيدن و ناسزا گفتن ممنوع است.
    -اگر كودكان بر سر يك اسباب بازي با يكديگر دعوا كنند هيچكس حق ندارد تا مدتي از آن اسباب بازي استفاده كند.
    -هر كودكي كه خود را برتر از ديگران بداند از كمترين امتياز برخوردار خواهد شد.
    -اگر كسي فرزند تنبيه شده را مسخره كند خودش تنبيه مي شود.
    -دعوا كردن در اتومبيل ممنوع است.
    -هركدام از كودكان به نوبت از يك سلسله مزايا-مثل نشستن بر روي يك صندلي خاص در اتومبيل - استفاده خواهند كرد.
    ¤اگر يكي از كودكان خواست از برادر يا خواهر خود كالايي را قرض بگيرد. بايد كالاي ديگري را به او بدهد كه تا زماني كه قرض خود را ادا نكرده در نزد طرف مقابل خواهد ماند.
    
    
    جلسات خانوادگي
    اگر فرزندان شما كم سن و سال نيستند هرازگاهي با حضور آنها جلسات خانوادگي تشكيل دهيد و در اين جلسات در مورد مسائل خانواده تصميم گيري كنيد.
    والدين، كودكان و تمام افرادي كه به نحوي در خانواده نقش دارند بايد در اين جلسات شركت كنند، زمان مناسبي را براي اين جلسات تعيين كنيد و به همه اجازه دهيد به ابراز عقيده بپردازند.
    يادتان نرود نظر هر كسي با ديگري تفاوت مي كند و جلسات خانوادگي فرصت خوبي براي سهيم شدن در عقايد ديگران، رسيدن به تفاهم و يافتن راه حل هاي مناسب مي باشد.
    جلسات خانوادگي به شكل گيري روحيه همكاري و مسئوليت پذيري كمك مي كند و از شدت ناراحتي ها و طغيانگري فرزندان مي كاهد.
    در ضمن فرصت خوبي براي ابراز علاقه به ديگران، نشان دادن همبستگي، اعتمادسازي و تقويت اعتماد به نفس مي باشد.
    حمايت هاي اجتماعي كه كودكان در خانواده مي آموزند در تمام طول زندگي به كمك آنها خواهد آمد.
    
    
    مباحث
    ¤در مورد مسائل خانوادگي، نگراني ها، علائق و اتفاقات خوشايند هفته قبل بحث كنيد
    ¤به اولويت بندي مسائل بپردازيد
    ¤موضوعي را كه بايد در مورد آن بحث شود مشخص كنيد
    ¤راه حل هاي ممكن را ارائه دهيد
    ¤موثرترين راه حل ها را مشخص كنيد
    ¤پياده كردن راه حل ها را برنامه ريزي كنيد
    ¤يك فعاليت سرگرم كننده را براي هفته پيش رو تعيين كنيد.
    
    
    قوانين
    ¤هر كسي فرصت اظهار نظر دارد
    ¤هيچ كس حق ندارد حرف ديگران را قطع كند
    ¤همه مي توانند احساسات خود را بيان كنند
    ¤همه بايد به دقت به حرف هاي ديگران گوش دهند
    ¤هيچ كس نبايد به تحقير ديگران بپردازد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۹:۳۵ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

غذاهائي كه مو را سياه مي كنند

تجربيات نشان مي دهد كمبود فلزاتي همچون منگنز ، روي ، تيتانيوم ، آهن و مس از عوامل اصلي در سفيد شدن وشكنندگي موهابه حساب مي آيند.

آيا مي دانيدسرعت سفيدشدن مو درسيگاري ها،چهار برابر افراد غير سيگاري است؟

تجربيات نشان مي دهد كمبود فلزاتي همچون منگنز ، روي ، تيتانيوم ، آهن و مس از عوامل اصلي در سفيد شدن وشكنندگي موهابه حساب مي آيند. طبق نظر متخصصان تغذيه ، افرادي كه دچار سفيدي مو هستند بايد ميوه هائي همچون سيب،گلابي،هلو و همۀ ميوه هائي كه سرشار از فلزات گوناگون خصوصا فلز منگنز هستند و نيز مصرف سبزيجاتي همچون سير ، پياز ، موسير و تره كه داراي منگنز هستند را در برنامۀ غذائي خود بگنجانند.

مصرف مواد غذائي حاوي مس و منگنز در جلوگيري از سفيدي مو بسيار مؤثر است. يافته هاي موجود نشان مي دهد در ميان داروهاي گياهي ، جوشاندۀ سبوس گندم ، مصرف سنبل الطيب،خوردن روزانه ۱ قاشق مربا خوري از مخلوط پودر سبوس برنج و شكر يا نبات سائيده شده و قرار دادن نان جو در دستور رژيم غذائي نيز در حفظ رنگ مو و كاهش موهاي سفيد مؤثر است.

سفيدي مو
مس نيز از جمله عناصري است كه مي تواند بر پوست و مو تاثير بگذارد و حتي از سفيد شدن مو هم جلوگيري مي كند.خوراكي هائي همچون نخودفرنگي ،قارچ ، آجيل ، لوبيا ،عدس ، گوجه فرنگي ، موز ، آلو ، سويا و سيب زميني از جمله غذاهائي هستند كه مقدار قابل توجهي مس را در خود جاي داده اند.

فقط پيري مو را سفيد نمي كند

كمبود ويتامين B12،بيماري تيروئيد،سيگار كشيدن(سرعت سفيد شدن مو در سيگاري ها،چهار برابر افراد غير سيگاري است)،كم خوني،رژيم هاي سخت و طولاني مدت،عوامل ارثي،بيماري ها و افزايش گلبولهاي سفيد خون نيز باعث سفيدي زود هنگام و بيش از حد موها مي شود




برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۹:۳۵ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

محاسبات جمعيتي

محاسبات جمعيتي

اميد به زندگي(Life Expectancy)

اميد به زندگي

به ميزان متوسط عمر كه براي هر نوزاد تازه متولد شده پيش بيني مي گردد، اميد به زندگي در هنگام تولد اطلاق مي شود. كه از مهمترين شاخص هاي بهداشتي، زيستي مي باشد. محاسبه اميد به زندگي با توجه به برآوردهاي آماري در هر جامعه اي انجام پذيرفته و از جداول مخصوصي استخراج مي گردد. معمولاً‌ اميد به زندگي در زنان كمي بيش از مردان مي باشد( به دليل عوامل مؤثر در ميزان مرگ ومير بر حسب جنس)

 اميد به زندگي شديداً به امكانات و تسهيلات رفاهي موجود در جامعه بستگي دارد، لذا ميزان اين شاخص در كشورهاي مختلف متفاوت مي باشد. كافي است يك نفر در ژاپن متولد شود تا بيش از 80 سال زنده بماندو يا در بنگلادش به دنيا بيايد تا فقط 40 سال اميدوار به حيات باشد. برخي ازآمارهاي اميد به زندگي به شرح زير است:

ايران سال 1357ç 59سال ؛  ايران 1382 ç حدود 70 سال ؛ بنگلادشç40 سال ؛ ژاپن ç 85 سال

محاسبه ميزان‌هاي مرگ و مير

1000×

D

= CDR(Crude death rate)

P

تعدادكل مرگ هايي كه طي يكسال در جامعه روي مي دهد رقم مطلق مرگ و مير ناميده مي شود، اما دانستن اين رقم به تنهايي نمي تواند سودمند واقع شود از اين رو براي درك صحيح شرايط جمعيتي و امكان پذيري مطالعات تطبيقي ناچار به محاسبه ميزان مرگ و مير هستيم، ميزان هاي مرگ و مير را درحالت كلي بر دو گونه تقسيم مي‌كنند: «عمومي» و «اختصاصي». ميزان مرگ و مير كليه اعضاي جامعه در طول يك سال معين «ميزان مرگ و مير عمومي» يا «ميزان خام مرگ و مير» ناميده مي شود به عبارتي در يك جمعيت، ميزان مرگ و مير عمومي عبارتست از كسري كه صورتش تعداد مرگ و مير ساليانه آن جمعيت و مخرج آن تعداد افراد آن جمعيت در ميانه سال مورد مطالعه است.

ميزان مرگ و مير عمومي = CDR  ؛  تعداد فوت شدگان در يك سال = D ؛ جمعيت ميانه همان سال= P

به عنوان مثال ميزان مرگ و مير عمومي در سال 1375 براي چند كشور به شرح زير مي باشد:

u ايرانç   7 در هزار v بحرين ç 3 در هزار   w سنگال ç28 در هزار  x  جهان  ç 9 در هزار

از نظر ميزان هاي مرگ ومير، مرگ كودكان زير يك سال و زير 5 سال و نيز مرگ و مير مادران از اهميت ويژه‌اي برخوردار مي باشد. ميزان مرگ و مير كودكان، از تقسيم تعداد مرگ و مير‌هاي افراد كمتر از يكساله يك جامعه در طول يك سال تقويمي به مواليد زنده تولد شده آن جامعه درآن سال، با ضريب هزار به دست مي‌آيد. اين شاخص نشان مي‌دهد كه در مقابل هر 1000 نفر بچه زنده تولد شده در يك‌سال چند كودك زير يك‌سال مي‌ميرد. هر چند اين ميزان در كشور ما هم اكنون حدود 30 تا 35 در هزار مي‌باشد منتها هنوز فاصله زيادي با كشورهاي توسعه يافته كه 1 تا 5 در هزار است داريم و البته نسبت به بعضي كشورهاي در حال توسعه وضعيت بهتري داريم (200 در هزار در ليبريا).

ميزان مرگ كودكان زير 5 سال يكي از شاخص‌هاي مهم توسعه اقتصادي و اجتماعي محسوب مي‌شود اين عدد در ليبريا 330 در هزار و ژاپن 3 در هزار مي‌باشد

مهاجرت: برخلاف مرگ ومير و زادو ولد كه موجبات حركت جمعيت را در طول زمان فراهم مي كنند، مهاجرت شكل توزيع جمعيت در مكان را تغيير مي دهد.

ازدواج و طلاق: نگرش اجتماع به امر ازدواج و كاهش يا افزايش سن آن، با تغيير دوره زندگي مشترك افراد سبب افزايش يا كاهش ميزان باروري و جمعيت خواهد شد.

زمان دو برابر شدن جمعيت(Doubling Time)

70

=  زمان دو برابر شدن جمعيت

درصد افزايش جمعيت

زماني كه لازم است تا با توجه به ميزان رشد جمعيت، تعداد افراد ساكن در يك منطقه معين به 2 برابر برسد. طبعاً سرعت رشد جمعيت با زمان دو برابر شدن نسبت عكس دارد. اگر ميزان رشد منفي باشد از اصطلاح نصف شدن جمعيت(Halving time) استفاده مي شود. طرز محاسبه اين زمان به شكل فرمول فوق مي‌باشد:

·         در سال 58 درصد افزايش جمعيت ايران 4% بود پس زمان دوبرابر شدن جمعيت ç17.5 سال بود

·         در سال 84 درصد افزايش جمعيت حدود 1.4% است پس زمان دوبرابر شدن جمعيت ç50 سال بود

·         در اكثركشورهاي اروپايي  رشد  1/0 درصد است پس زمان دو برابر شدن جمعيتç 700 سال مي باشد.

·         در كشور بلغارستان رشد 5/0- مي باشد پس زمان نصف شدن جمعيت ç 140 سال مي باشد

جدول روبرو ميزان رشد سالانه جمعيت ايران و زمان دو برابر شدن آن در همان سال را نمايش مي‌دهد.

جدول دوبرابر شدن جمعيت ايران در دوره هاي مختلف

مشكلات ناشي از رشد بي رويه جمعيت:

1.      جمعيت و تغذيهçتا سال 1399çجمعيت ايران 100ميليون ç 20% روستايي(مولد) و 80% شهري(مصرف كننده)

·         تا سال 1399 ç نياز به مواد غذايي ç 2 برابر مي شود

2.      جمعيت و اشتغال:

·         تا سال 1350çسالانه حدوداً يك ميليون تولد در ايران

·         از 50تا 1358çروند افزايشي جمعيت

·         سال 1358ç دو ميليون تولد در سال(رشد حدود 4%)

·         تا سال 1368 ç تداوم دو ميليون تولد

·         از سال 1368ç روند كاهشي

·         سال 1372 ç يك ميليون و دويست هزار تولد çروند ثابت شده

متولدين58 تا68 (دو ميليوني ها) ç سال 1378ç20سالهçدو ميليون نيروي كارçادامه روند تا 10 سال(1388)

بر اساس آمار بانك مركزي ç حدوداً 350 هزار فرصت شغلي در سال ايجاد مي شود

بر اساس تحقيقات ç زوجها علاقه به 2 بچه(حداقل)در 6 سال اول ازدواجç سن ازدواج متوسط 23 سال ç متولدين 58 تا 68 ازدواج و هر كدام حداقل دو بچه ç20 سال ديگر çتكرار مشكل

3.      جمعيت و آموزش پرورش 4. جمعيت و مسكن 4. جمعيت و محيط زيست 5. جمعيت و بهداشت

جمعيت شناسي تاريخي:

بازسازي جمعيت ها: اين بازسازي براي پي بردن به شرايط اجتماعي دوران‌هاي گذشته حائز اهميت مي‌باشد. كه معمولاً بازسازي گذشته بر اساس آثار باستاني به جا مانده انجام مي شود. و در بازسازي جمعيتي آينده نيز بر اساس سياستهاي جمعيتي لازم؛ اعمال خاصي انجام مي شود مثلاً براي جوان سازي جمعيت باروري را فزوني مي دهند و يا برعكس مي‌توان سن جامعه را بالا برد و يا با ايجاد توازن بين اين دو مي توان جمعيت متعادلي را به وجود آورد.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۹:۳۴ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

امضاي نهايي و ابلاغ تشكيل سازمان غذا و داروي ايران

امضاي نهايي و ابلاغ تشكيل سازمان غذا و داروي ايران

خبرگزاري پزشكي ايران – ايرمنا- معاون غذا و داروي وزارت بهداشت از تصويب تشكيل سازمان غذا و دارو خبر داد.

دكتر احمد شيباني گفت: تصويب سازمان غذا و دارو از حدود 15 سال گذشته در وزارت بهداشت مطرح بوده و ضرورت ايجاد اين سازمان احساس مي‌شد چرا كه بيش از 90 درصد كشورهاي دنيا بخش غذا و دارويشان به صورت سازماني است.

وي افزود: موضوع تصويب سازمان غذا و دارو در دولت دهم مجددا پيگيري شد و با هماهنگي‌هاي انجام شده اين موضوع در دولت مطرح و به شوراي عالي اداري واگذار شد. پس از آن اوايل سال جاري بحث تشكيل سازمان غذا و دارو تصويب و شرح وظايف سازماني آن تدوين شد.

شيباني ادامه داد: نمودار تشكيلاتي سازمان غذا و دارو طي چند ماه اخير بررسي و چارت سازماني مناسبي براي آن تدوين شد. در نهايت شب گذشته تشكيل سازمان غذا و دارو به امضاي نهايي رسيد و ابلاغ شد. طي چند روز آينده نيز وزير بهداشت ابلاغيه‌هاي لازم در اين زمينه را صادر خواهد كرد و اين سازمان به طور رسمي كار جدي خود را زير نظر وزارت بهداشت آغاز مي‌كند.

شيباني درباره تفاوت سازمان غذا و دارو با معاونت غذا و دارو گفت: از آنجا كه مباحث غذا و دارو ارتباط مستقيمي با سلامت مردم دارد تشكيل سازمان غذا و دارو مي‌تواند در اين زمينه كمك موثري در سلامت مردم داشته باشد چرا كه اختيارات و امكانات سازمان غذا و دارو نسبت به معاونت غذا و دارو بسيار وسيعتر است. بر اين اساس امكانات مالي و نيروي انساني كافي متناسب با گستردگي وظايف اين سازمان پيش بيني شده است. همچنين ساختماني مناسب براي محل اين سازمان پيش بيني شده است.

وي گفت: در تشكيلات سازمان غذا و دارو رييس اين سازمان، معاون وزير بوده و از سه معاونت دارو، غذا و پشتيباني تشكيل شده است. فعاليت آزمايشگاه مرجع كنترل غذا و دارو در سازمان غذا و دارو گسترده‌تر خواهد شد و ساختمان جديدي نيز براي آن در نظر گرفته مي‌شود. متعاقب تشكيل سازمان غذا و دارو، چگونگي ارتباط اين سازمان با دانشگاه‌هاي علوم پزشكي مشخص خواهد شد.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۹:۳۴ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

دوران نامزدي

دوران نامزدي

يكي از اموري كه در زندگي مشترك نقش حساسي دارد، « دوران نامزدي» است . اگر با اين دوران ، با ظرافت و ماهرانه برخورد شود و به وظايف مخصوص آن عمل شود، مي تواند در بالندگي و پرباري و استحكام دوران هاي بعدي ، تأثيرعميقي داشته باشد.

سخن عاميانه اي بين مردم هست كه مي گويد : «يك روز دوران نامزدي ، بهتر از يك سال دوران بعد از عروسي است !» اين سخن ، هر چند مبالغه آميز است، اما حقيقت مهمي را بيان مي كند ؛ واقعاً دوران نامزدي از جهاتي مهم تر و شيرين تر و پُر بارتر و لذت بخش تر و سازنده تر از دوران پس از عروسي است و مي توان در اين دوران ، شالوده و پايه هاي زندگي آينده را بنا نهاد .

منظور ما از « دوران نامزدي » ، فاصله ي بين عقد و عروسي است . يعني عقد صورت گرفته باشد و يا اگر طرفين براي عقد دائم آمادگي ندارند و مي خواهند در فرصت و مناسبتي خاص و با برپايي جشن،  عقد  كنند ، مي توانند عقد موقت بخوانند تا زمان عقد دائم فرا رسد . عقد موقت ، قانون و شرايط مخصوصي دارد كه بايد رعايت شود و يكي از شرايط آن اين است كه : حتماً بايد با اجازه ي پدر دختر باشد ( مانند عقد دائم ).


وظايف دختر و پسر در اين دوران

1- افزايش شناخت نسبت به يكديگر، براي  تفاهم  بيشتر

هر چند دختر و پسر، در مرحله ي گزينش ، بايد شناخت كافي نسبت به هم پيدا كرده باشند اما علاوه بر آن شناخت ، بايد در دوران نامزدي ، آشنايي ملموس تر و محسوس تر و بيشتري از يكديگر پيدا كنند و با روحيات و اخلاق و ديدگاه هاي هم بيشتر آشنا شوند. در حقيقت ، اين آشنايي و شناخت در دوران نامزدي ، تكميل كننده ي شناخت مرحله ي گزينشي است، آن گاه در پرتو اين آشنايي نزديك و كامل ، خود را براي تفاهم و سازگاري در زندگي مشترك ، آماده مي كنند. آن شناخت ، براي«انتخاب » بود و اين شناخت ، براي « تفاهم  و سازگاري».


2- اصلاح و تربيت

اگر كسي صفت و خصوصيتي را در نامزدش مشاهده كند كه مورد پسندش نباشد و بخواهد آن را برطرف و يا اصلاح كند ، يا صفت و حالتي را در او ايجاد كند، بهترين دوران براي اين « اصلاح و تغيير و تربيت »، دوران نامزدي است. چون هنوز روابطشان عادي نشده و نسبت به هم احترام و محبت خاصي قائلند . در نتيجه پذيرششان از همديگر بيشتر است و زمينه ي تحول و تغيير و اصلاح ، مساعدتر. ( اما نبايد از ياد برد كه نمي توان فردي را كه سال ها به شيوه و عادت خاصي خو گرفته ، اساساً و به طور كلي تغيير داد و متحول كرد؛ بنابراين ، منظور اصلاح و تغيير در اصول بنيادين فرد نيست)


3- افزايش محبت

از شرط هاي اصلي سعادت در زندگي زناشويي  ،« محبت » است و زمينه ي آن بايد قبل از عقد  فراهم شده باشد. اما دوران نامزدي ، بهترين فرصت براي افزايش و تحكيم محبت است. رفتار و گفتار و تمام اعمال نامزدها، در افزايش محبت و يا كاهش آن ، مؤثر است.

بنابراين ، دختر و پسر  بايد كاملاً مواظب اعمال خود باشند و از هر عمل پسنديده اي كه باعث افزايش محبت مي شود، كوتاهي نكنند و از كارهايي كه موجب دلسردي و كاهش محبت مي شود، اجتناب كنند.


4- بها دادن به احساسات و عواطف يكديگر

نامزدها بايد مواظب عواطف و احساسات يكديگرباشند و به آن بها و جواب مناسب دهند. بعضي از نامزدها، به عواطف و احساسات لطيف نامزدشان ، بهاي لازم را نمي دهند و به او «بي اعتنايي» مي كنند و خيال مي كنند اين كارشان باعث عزيزتر شدنشان مي شود! حال آنكه كاملاً برعكس است و چنين رفتاري باعث جريحه دار شدن عواطف نامزدشان مي شود و در نتيجه كينه ي او را به دل مي گيرد و ممكن است لطمه هاي سنگيني به زندگي شان بزند.

خاطرات دوران نامزدي – معمولاً – تا آخر عمر در ذهن مي ماند و در زندگي آينده تأثير دارد ( چه خاطرات شيرين و چه تلخ ).

بنابراين ، رفتار نامزدها بايد كاملاً حساب شده باشد و از اعمالي كه به غرور و شخصيت يكديگر لطمه مي زند، اجتناب گردد. بي اعتنايي و سرسنگيني و تكبر در مقابل نامزد، لطمه هاي سنگيني به عواطف و شخصيت  او مي زند.

متأسفانه فراوان مشاهده مي شود كه پسران جوان از بي اعتنايي و سرسنگيني نامزدشان گله و درد دل دارند و – مثلاً – مي گويند :« هديه اي براي نامزدم گرفتم و با هزار اميد و آرزو به ديدارش رفتم ، اما او بي اعتنايي و بي احترامي كرد و مرا تحويل نگرفت و با دلي شكسته و پر خون از منزلشان بيرون آمدم...»

دختران متدين و با عفت بدانند كه اين كارها، لازمه ي تدين و عفت نيست ، بلكه حرام است.

معنا ندارد كه دختر، در مقابل نامزدش كه به او محرم است و در حقيقت شوهر اوست ، خود را مخفي كند و به او بي اعتنايي نمايد ! بله، اين را قبول داريم كه : دختران عفيف و با حيا در اوايل دوران نامزدي ، خجالت مي كشند و نمي توانند با نامزدشان رفتاري خيلي صميمي و محبت آميز داشته باشند؛ پسران هم بايد رعايت حال آنان را بكنند؛ اما اين حالت و خجالت بايد به زودي برطرف گردد و رابطه شان صميمي و پر محبت ، و در عين حال همراه با احترام متقابل باشد .


5- هديه دادن

« هديه » در جلب دل ها و افزايش محبت ها ، نقش عجيبي دارد. بر نامزدها لازم است كه از اين نكته ي زيبا و مهم غفلت نكنند.

لازم نيست كه هديه ، گران قيمت باشد، بلكه لازم است زيبا و مورد علاقه ي طرف باشد و مهمتر آن كه : « با ظرافت داده شود!». هديه دادن ، ظرافت و سليقه ي خاصي را مي طلبد!

اين هم فراموش نشود كه : هديه دادن بايد از دو طرف باشد، نه اين كه فقط پسر به دختر هديه بدهد . البته پسر بايد بيشتربدهد!


6- نامه نگاري هاي محبت آميز

نوشتن نامه هاي پر محبت و با صفا ، تأثير نكويي در افزايش محبت و استحكام رابطه ي بين نامزدها دارد. حتي اگر دو نامزد به هم نزديك باشند و هميشه يكديگر را ببينند، باز هم نوشتن نامه تأثير خود را دارد. نامزدها مي توانند نامه ها را بنويسند و پس از ملاقات و هنگام جدا شدن از هم ، نامه ها را به يكديگر بدهند. البته هرگاه مسافرتي پيش آمد و از هم دور شدند ، نامه ها بايد بيشتر و مفصل تر شود.

همسراني را مي شناسم كه پس از گذشت سال ها از زمان ازدواجشان ، هنوز نامه هاي دوران نامزدي را نگه داشته و مطالعه مي كنند و برايشان خاطره انگيز و لذت بخش است !


7- ملاقات هاي صميمانه

دو نامزد بايد در اين دوران شيرين و به ياد ماندني ، ديدارهاي دوستانه داشته باشند. اين ملاقات ها ، اميد و شور و علاقه را درهر دو تقويت مي كند. اين كار نه تنها خلاف عفت نيست ، بلكه باعث تقويت عفت در هر دو مي شود. در اين ملاقات ها ، با يكديگر صحبت هاي محبت آميز داشته باشند و به هم عشق و علاقه و محبت نشان دهند و درباره ي زندگي آينده شان گفت و گو كنند ؛ به هم دل گرمي و اميد بدهند و باهم به گردش و تفريح و مسافرت بروند.

برچسب: ،
ادامه مطلب

امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۹:۳۳ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

روي شكم نخوابيد

يك متخصص پزشكي ـ ورزشي استفاده از تشك نرم و خوابيدن روي شكم را از علل كمردرد عنوان كرد.

دكتر بهزاد حيدرپور درباره علل كمردرد و با تاكيد بر اين‌كه در حالت ايستاده نبايد قوز كرد، افزود: بهترين روش آن است كه افراد همواره حين نشستن يا ايستادن خود را در وضعيت طبيعي نگه دارند. يعني صاف نشسته و در اين وضعيت بدن به جلو خم نشده باشد.

وي توضيح داد: اضافه وزن مي‌تواند يك مشكل بزرگ باشد چرا كه هر چه وزن بيشتر باشد، هنگام خم شدن فشار بيشتري به كمر تحميل خواهد شد و شكم برآمده فشار وارد بر كمر را افزايش مي‌دهد.

وي گفت: استرس و كشش زياد عضلات كمر يكي ديگر از دلايل كمردرد است. ماهيچه‌هاي تحت كشش و فشار بيشتر مستعد اسپاسم ( گرفتگي) و رگ به رگ شدن و به تبع آن درد كمر هستند.

حيدرپور تاكيد كرد: لازم است افراد، محدوديت‌ها و توانايي‌هاي جسماني خود را بشناسند. بلندكردن اجسام سنگين به طور مكرر در طول دوره‌اي از زمان سبب استهلاك ديسك كمر و خوردگي مهره و ايجاد آرتروز كمر مي‌شود.

وي گفت: آشنايي با روش صحيح بلندكردن و انتقال اجسام از مهم‌ترين عوامل پيشگيري از درد كمر است.

 از سوي ديگر اگر فرد مجبور باشد براي مدت طولاني در حالت خميده قرار گيرد، اين حالت به مرور زمان سبب استئوآرتريت (آرتروز كمر) مي‌شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۹:۳۳ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

خواص عسل با دارچين

در اين مقاله با عسل و دارچين، درمان كننده بسياري از بيماري ها آشنا مي شويم.

١ . درمان بيماري قلبي :
مخلوطي از عسل و پودر دارچين را تهيه كنيد و به جاي مربا روي نان قرار دهيد و به طور منظم در وعده صبحانه صرف كنيد.اين روش در كاهش كلسترول،جلوگيري از بروز حمله قلبي، تنفس راحت و تقويت ضربان قلب موثر است.بيماران مبتلا به حمله قلبي نيز با مصرف روزانه اين مخلوط از حمله قلبي بعدي درامان خواهند بود.بررسي روي سالمندان در آمريكا و كانادا نشان داده است،با بالا رفتن سن شاهرگ هاي حياتي و سياهرگ ها خاصيت انعطاف پذيري خود را از دست مي دهد.عسل و دارچين به شاهرگ ها و سياهرگ ها قدرتي تازه ميبخشد.

٢ . از بين بردن اثر خارش نيش هاي حشرات :
مخلوطي از يك سهم عسل، ٢ سهم آب ولرم و يك قاشق چاي خوري پودر دارچين را روي قسمتي از بدن كه احساس خارش مي كنيد،قرار دهيد خارش و درد در عرض يك يا ٢ دقيقه فروكش خواهد كرد.

٣ . درمان التهاب مفصل(آرتريت):
روزانه،يك وعده صبح و يك وعده شب،مخلوطي از يك فنجان آب گرم، ٢ قاشق چاي خوري عسل و يك قاشق چاي خوري پودر دارچين مصرف شود.اين مخلوط معجزه گر در صورت مصرف به طور منظم آرتريت هاي مزمن را نيز درمان مي كند.بررسي هاي اخير روي ٢٠٠ بيماري كه قبل از صرف صبحانه از اين مخلوط استفاده كردند نشان داد، ٧٣ نفر از آنان در عرض يك هفته كاملا از درد رهايي پيدا كردند و پس از يك ماه بيشتر افرادي كه قادر به راه رفتن يا حركت نبودند،بدون احساس هيچ دردي توانايي راه رفتن و تحرك خود را به دست آوردند.

٤ . جلوگيري از ريزش مو:
قبل از دوش گرفتن مخلوطي از مقداري روغن زيتون داغ،يك قاشق چاي خوري عسل و يك قاشق پودر دارچين را به مدت ٥ تا ١٥ دقيقه روي سر قرار دهيد و سپس آن را بشوييد.

٥ . از بين بردن عفونت مثانه:
٢ قاشق غذاخوري عسل به همراه يك قاشق چاي خوري پودر دارچين را با مقداري آب ولرم حل كنيد و آن را بنوشيد.اين روش باعث مي شود كه ميكروب هاي مثانه از بين برود.

٦ . درمان درد دندان:
مخلوطي از يك قاشق چاي خوري پودر دارچين و ٥ قاشق چاي خوري عسل تهيه كنيد و روي دندان خراب بماليد.اين عمل را ٣ بار در روز تكرار كنيد تا درد تسكين يابد.

٧ . كاهش كلسترول:
٢ قاشق غذاخوري عسل را با ٣ قاشق چاي خوري پودر دارچين در يك ليوان چاي حل كنيد و بنوشيد.اين كار ميزان كلسترول خون را طي ٢ ساعت به ١٠ درصد كاهش مي دهد.

٨ . درمان سرماخوردگي:
به مدت ٣ روز از مخلوط يك قاشق غذاخوري عسل با يك چهارم قاشق چاي خوري پودر دارچين استفاده كنيد.اين روش براي درمان سرفه مزمن و سرماخوردگي و سينوزيت به كار مي رود.

٩ . درمان ناباروري:
براي برطرف كردن اين مشكل،به مردان توصيه مي شود ٢ قاشق غذاخوري عسل را قبل از خواب ميل كنند.در كشورهاي چين،ژاپن و خاوردور كه با مشكل ناباروري مواجه اند،در طول روز مخلوطي از مقداري پودر دارچين و يك دوم قاشق چاي خوري عسل را به طور مرتب روي لثه و داخل دهان خود قرار مي دهند تا مخلوط حاصل از طريق بزاق وارد بدن شود.زوجي كه مدت ١٤ سال بچه دار نمي شدند با شروع مصرف عسل و دارچين پس از مدت كوتاهي صاحب دوقلو شدند.

١٠ . درد معده:
مصرف عسل و پودر دارچين علاوه بر درمان درد و نفخ معده،زخم معده را نيز درمان مي كند.

١١ . تقويت سيستم ايمني:
استفاده روزانه از عسل و پودر دارچين سيستم ايمني بدن را تقويت كرده و بدن را از حمله باكتري و ويروس محافظت مي كند.دانشمندان دريافتند كه عسل داراي مقدار زيادي ويتامين و آهن است.مصرف مداوم عسل گلبول هاي سفيد خون را تقويت مي كند تا بتواند با باكتري ها و بيماري هاي ويروسي مقابله كند.

١٢ . برطرف كردن سوء هاضمه:
قبل از هر وعده غذا،پودر دارچين را روي ٢ قاشق غذاخوري عسل بريزيد و ميل كنيد تا از ترشح اضافي اسيد معده رهايي پيدا كنيد زيرا اين مخلوط غذاهاي سنگين را به راحتي هضم ميكند.

١٣ . جلوگيري از آنفلوآنزا:
دانشمندي در اسپانيا ثابت كرده كه مخلوط عسل و دارچين داراي مواد مفيد طبيعي است كه از ميكروب هاي آنفلوآنزا و سرماخوردگي جلوگيري به عمل مي آورد .

١٤ . افزايش طول عمر:
مصرف دائم و مرتب عسل و پودر دارچين مانع پيري زودرس مي شود.مخلوطي از ٤ قاشق چاي خوري عسل،يك قاشق چاي خوري پودر دارچين و ٣ فنجان آب گرم را با هم بجوشانيد.سپس مخلوط به دست آمده را ٣ الي ٤ بار در روز به مقدار يك چهارم فنجان ميل كنيد.اين مخلوط علاوه بر طراوت بخشيدن و نرم نگه داشتن پوست از پيري زودرس نيز جلوگيري مي كند.

١٥ .برطرف كردن جوش صورت:
قبل از خواب مخلوط ٣ قاشق غذاخوري عسل و ١ قاشق چاي خوري دارچين را روي جوش ها قرار دهيد و روز بعد با آب ولرم بشوييد.تكرار روزانه اين كار به مدت ٢ هفته،جوش ها را از بين مي برد.

١٦ . درمان عفونت هاي پوستي:
قرار دادن مخلوطي به مقدار مساوي از عسل و پودر دارچين روي قسمت هاي مختلف پوست، عفونت هاي پوستي و اگزما را نيز درمان مي كند.

١٧ . درمان سرطان:
تحقيقات جديد انجام گرفته در ژاپن و استراليا نشان داده،سرطان هاي پيشرفته معده و استخوان به طور موفقيت آميزي درمان شده است.بيماران مبتلا به اين سرطان ها ٣ بار در روز و به مدت ٣ ماه يك قاشق غذاخوري عسل و يك قاشق چاي خوري دارچين را مخلوط و مصرف مي كنند.

١٨ . از بين بردن خستگي مفرط:
مصرف نصف قاشق غذاخوري عسل و مقداري پودر دارچين در يك ليوان آب اول صبح و بعد از ظهر كه بدن با افت نشاط روبه رو است طي يك هفته نيروي حياتي بدن را افزايش مي دهد.

١٩ . از بين بردن بوي بد دهان:
شما مي توانيد پس از بيدار شدن از خواب با محلولي از يك قاشق چاي خوري عسل،مقداري پودر دارچين و آب گرم غرغره كنيد تا در طول روز مشكل بوي بد دهان را نداشته باشيد.

٢٠ . مشكل شنوايي:
مصرف روزانه مقدار مساوي از عسل و پودر دارچين در صبح و شب مشكل شنوايي را برطرف مي كند.
شايان ذكر است،عسل مورد مصرف بايد خام و پاستوريزه نشده باشد.زيرا كه آنزيم هاي لازم به هنگام عمل پاستوريزه به علت حرارت ديدن از بين مي رود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۹:۳۲ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

ماده غذايي را قبل از سرخ كردن نمك نزنيد

يك كارشناس تغذيه با اشاره به اينكه از افزودن نمك به ماده غذايي قبل از سرخ كردن بپرهيزيد، گفت: نمك نقطه دود روغن را پايين مي آورد و باعث مي شود، روغن زودتر تخريب شود.

يوسف نقيايي اظهارداشت: قبل از اين كه مواد غذايي را به داخل روغن بيندازيد، بايد ابتدا روغن را تا درجه حرارت مناسبي گرم كنيد (مثلا تا حدود190 درجه سانتيگراد). در اين حرارت، در سطح مواد غذايي، سريعاً يك لايه محافظ شبيه به يك لايه عايق تشكيل مي شود كه باعث مي شود روغن نتواند از ماده غذايي عبور كند و ماده غذايي فقط با حرارت غيرمستقيم و با هدايت گرمايي از اين عايق، پخته و سرخ مي شود.

وي افزود: اگر روغن تا اين درجه حرارت مشخص داغ نشده باشد، قبل از اينكه لايه عايق تشكيل شود، روغن به درون غذا نفوذ مي كند و باعث مي شود غذا حالت روغني(گريسي) پيدا كند و اگر هم روغن زيادتر از حد داغ شود، باعث مي شود لايه ي محافظ(عايق) غذا بسوزد.

نقيايي با تاكيد بر اين مطلب كه از افزودن نمك به ماده غذايي قبل از سرخ كردن آن بپرهيزيد، تصريح كرد: نمك نقطه دود روغن را پايين مي آورد و باعث مي شود روغن زودتر تخريب شود. همچنين نمك باعث مي شود رطوبت در سطح غذا جذب شود و وقتي غذا به درون روغن اضافه شد، روغن به بالا پاشيده شود. اگر لازم باشد، نمك را مي توان قبل از خوردن اضافه نمود.

اين كارشناس تغذيه در ادامه عنوان داشت: از ظروف آلومينيومي براي سرخ كردن غذا و نگهداري روغن استفاده نكنيد. نمك بكار رفته در غذا باعث تخريب ظروف آلومينيومي شده و باعث مي شود آلومينيوم به درون روغن وارد شود كه مسموميت زاست. از ظروف آهني و مسي هم اجتناب كنيد، زيرا روند تخريب روغن را تسريع مي كنند.

وي با اشاره به اينكه از افزودن نمك به ماده غذايي قبل از سرخ كردن بپرهيزيد گفت: نمك نقطه ي دود روغن را پايين مي آورد و باعث مي شود روغن زودتر تخريب شود.

اين كارشناس در پايان توصيه كرد: از انباشتن زياد مواد غذايي در روغن اجتناب كنيد، زيرا باعث مي شود حرارت روغن پايين بيايد و روغن قبل از تشكيل لايه عايق به داخل غذا نفوذ كرده و غذا چرب شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۹:۳۲ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

بهترين درمان سنگ كليه

دكتر درستي، متخصص تغذيه، در خصوص نوشيدني ماء الشعير گفت: ماء الشعير يك نوع نوشابه شيرين شده و گاز دار است كه فقط به جاي رنگ كه در نوشابه‌هاي معمولي استفاده مي‌شود، (شكرسوخته به صورت كارامل) مخمرآب جو استفاده مي‌كنند.

وي با اشاره به اينكه ذائقه مردم ما به مخمر آب جو عادت نكرده است گفت: از آنجايي كه اين ماده خيلي تلخ است به جاي آن، مخمر آب جوي رقيق را با شكر فراوان گاز دار مخلوط كرده و اسم آن را ماءالشعير مي‌گذارند.

اين متخصص تغذيه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه بسياري از افراد از ماء الشعير براي درمان سنگ كليه استفاده مي‌كنند گفت: تنها نوشيدني براي از بين بردن سنگ كليه خوردن آب به ميزان فراوان است، البته ما نمي‌گوييم كه هيچ وقت ماء اشعير نخوريد بلكه به ميزان لازم از آن استفاده كنند.

به گفته وي، مخمر آب جو جداگانه در داروخانه‌ها فروخته مي‌شود و بسيار براي بدن مفيد است.

دكتر درستي تاكيد كرد: ثابت شده است كه خوردن نوشيدني‌هاي گاز دار همانند ماء الشعير بر چاقي بسيار تاثير مي‌گذارد.

كساني كه به هر دليل دچار كمبود ويتامين‌هاي گروه B هستند و مي‌خواهند كمبود ويتامين بدن خود را جبران كنند، مي‌توانند از اين نوشيدني در برنامه غذايي خود استفاده كنند.

توجه داشته باشيد كه مصرف بيش از حد و افراطي هر ماده مغذي از جمله ماءالشعير مي‌تواند عواقبي داشته باشد.

اگر اسيد فسفريك به كار رفته در اين نوشيدني كه به صورت گازدار است، زياد باشد، مي‌تواند موجب پوكي استخوان شود.

در حال حاضر گروه‌هاي خاصي از جامعه كه كمبود مصرف سبوس و يا كمبود ويتامين دارند، اگر از اين مايع مصرف كنند، بخشي از نياز به ويتامين خود را تامين كرده‌اند. اين نوشيدني به دليل كالري قابل‌ملاحظه‌اي كه دارد، براي كساني مي‌خواهند وزنشان را كنترل كنند، بايد محدود شود و آب جايگزين آن گردد.

همچنين بايد يادآور شد، بخشي از گاز موجود در ماء الشعيربه دليل فرآيند تخمير است، اما بخش عمده آن توسط كارخانه‌هاي توليد ماءالشعير به صورت صنعتي اضافه مي‌شود كه عمده‌ترين آن گاز CO۲ است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۹:۳۱ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

چگونه ما شروع به غذا خوردن مي كنيم و يا اينكه چه چيزهايي ما را وادار به خوردن غذا مي كند؟

چگونه ما شروع به غذا خوردن مي كنيم و يا اينكه چه چيزهايي ما را وادار به خوردن غذا مي كند؟

1. عوامل اجتماعي و محيطي : ساعت غذا خوردن؛ منظره ظرف غذا؛ بوي غذا؛ وجود افراد ديگر در هنگام غذا خوردن كه هرچه تعداد افراد بيشتر باشد بيشتر غذا مي خوريم؛ مزه غذا و .... اينها عواملي هستند كه حتي ممكن است يك فرد را بدون اينكه احساس گرسنگي هم داشته باشد؛ مجبور به خوردن غذا نمايد.

2. انتخاب غذا ها و تجربيات غذايي: انسان همه چيز خوار براي تأمين همه نيازهاي خود بايد انواع غذاها را بخورد؛ تجربه غذاهاي خوش طعم قبلي هم مي تواند عاملي براي خوردن باشد. به عنوان مثال خوردن بستني و چيپس و آجيل و اين قبيل مواد غذايي كه خيلي هم پركالري هستند امروزه به عنوان مكمل غذا مصرف مي شود و رابطه زيادي با گرسنگي افراد ندارد

3. اتمام مواد غذايي موجود در خون : زماني كه خون از گلوكز خالي شود احساس گرسنگي ظاهر مي شود.

4. فرضيه گلوكو استاتيك: نورون هاي گلوكزسنج با كاهش سطح گلوكز در مايع بين سلولي فعال مي شوند و علامتي ايجاد مي كنند كه رفتار غذاجويي و خوردن را بر مي انگيزد.

5. محرك هاي اشتها آور مانند بوي غذا، طعم و منظره غذا سبب ترشح انسولين مي شود و انسولين خيلي سريع باقيمانده گلوكز خون را به درون سلول ها فرستاده و گرسنگي را تشديد مي كند(علت چاقي افرادي كه در رستوران ها كار مي كنند)

چرا دست از غذا خوردن مي كشيم؟

اين عومل را كه در واقع مكانيسم هاي سيري در انسان هستند به چند دسته تقسيم مي كنند:

1.      عوامل سري: چشم ها، بيني، زبان و حلق ميزان كالري مواد غذايي را مورد سنجش قرار مي دهند. بنابراين كساني كه هنگام غذا خوردن اين عوامل را درگير كارهاي ديگر نكرده باشند و يا اينكه اين عوامل را هر چه بيشتر در معرض غذايي كه مصرف مي كنند قرار دهند كمتر دچار مشكلات اضافه خوري مي شوند پس بايد به عوامل زير دقت نمود:

·         هنگام غذا خوردن به تلوزيون نگاه نكنيد تا چشمان شما بتوانند ارزيابي درستي از ميزان كالري غذا به مغز ارسال نمايند

·         غذا به آرامي در دهان قرار گيرد تا حس بويايي هم بتواند ارزيابي درستي از غذا داشته باشد

·         غذا خوب جويده شود تا زبان و حلق بتوانند اطلاعات دقيقي از نوع غذاها به مغز ارسال نمايند

2.      عوامل معدي: هرچند معده در گرسنگي نقش زيادي ندارد ولي در احساس سيري نقش مهمي ايفا مي كند گيرنده هاي معدي توسط عصب واگ پيامي را  منتقل كرده و مانع از زياد خوردن و آسيب به معده مي شوند

3.      عوامل روده اي: ورود غذا خصوصاً غذاهاي چرب از معده به روده سبب ترشح هورموني به نام هورمون كوله سيستوكينين(cck) مي شود و اين هورمون يك علامت شيميايي ارسال كرده و سبب ايجاد يك حالت بيزاري(تهوع) مي شود.

4.      عوامل كبدي: كبد منبع ذخيره غذا است وقتي به مقدار كافي ذخيره داشته باشد سبب احساس سيري مي شود.

مكانيسم هاي عصبي موثر در ميزان مصرف مواد غذايي:

قسمت هايي از مغز اختصاصاً به ميزان مصرف مواد غذايي نظارت دارند:

1.      ساقه مغز: حاوي مدارهاي عصبي مربوط به دريافت و يكپارچه ساختن علايم گرسنگي و سيري و در پذيرش و امتناع از غذا نقش دارد

2.      هيپوتالاموس: دو ناحيه از هيپوتالاموس يكي در گرسنگي و ديگري در سيري نقش دارد هسته هاي جانبي به عنوان مركز گرسنگي و هسته شكمي مياني به عنوان مركز سيري عمل مي كند

چند نكته بسيار مهم و علمي در زمينه تغذيه :

1.      خوردن يك رفتار است كه مي تواند مثل بقيه رفتارها تغيير يابد

2.      بسياري از جنبه هاي جامعه مدرن و صنعتي موجب تضعيف نقش عوامل كنترل كننده مي شود

3.      آموزش هاي دوره كودكي مثلاً تشويق بچه ها به خوردن همه غذاي داخل بشقاب؛ نقش كنترلي مغز را از بين مي برد

4.      كودكي زمان بسيار مهمي در تنظيم وزن است سلولهاي جديد چربي در اين دوره تشكيل مي شوند و وقتي تشكيل شدند از دست دادن آنها كار پيچيده اي است در دوره كودكي و خصوصاً شيرخوارگي سرعت تشكيل سلولهاي جديد چربي فوق العاده بالا است.

5.      لذت ناشي از غذاهاي خوشمزه عوامل بازدارنده را تا حدي سركوب مي كند.

6.      عوامل رواني مثل عدم تحمل در مقابل گرسنگي؛ ناتواني در به تأخير انداختن نيازها؛ سريع خوردن و غيره تآثير فراواني در نحوه تغذيه افراد دارد

7.      افسردگي مي تواند تمام مكانيسم هاي كنترلي را متوقف كند

8.      تفاوت ژنتيكي در ميزان سوخت و ساز در افراد مختلف انسان ها هم مثل اتومبيل هاي مختلف مصرف كالري متفاوتي دارند بنابراين گاهي وقت ها دو فرد از نظر وزن و قد و سن و جنسيت يكسان ممكن است هر دو مقدار غذاي يكساني دريافت كنند ولي يكي چاق و يكي لاغر شود.

گرفتن رژيم غذايي:

وقتي فرد چاق مدتي به خود تحمل گرسنگي مي دهد و وزن خود را كاهش مي دهد بدنش از كفايت سوخت و سازي بيشتري برخوردار مي شود و بنابراين فرد مذكور از اين به بعد با كمي ناپرهيزي در غذا خوردن به وزن قبلي برگشته و حتي امكان زيادي دارد كه چاق تر از قبل هم شود.

يك نمونه عملي: دانشمندان براي اينكه مورد بالا را مورد ارزيابي قرار دهند آزمايشي را انجام دادند :

مطالعه : در دو نوبت موش هايي را تحت غذاهاي زياد و بعد رژيم قرار دادن

1. در نوبت اول براي اينكه موش ها چاق شوند 46 روز طول كشيد و برگشت به حالت اول 21 روز طول كشيد

2. در نوبت دوم براي اينكه موش ها چاق شوند 14 روز طول كشيد و برگشت به حالت اول 46 روز طول كشيد

بعداً اين آزمايش در مورد انسان هم انجام گرفت و نتايج مشابهي به دست آمد



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۹:۳۱ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

هرم غذايي

هرم غذايي

هرم غذايي - داستان زندگي شما

1- هرم غذايي: اين هرم مواد غذايي را به شش گروه تقسيم مي كند و انسان براي سلامتي مي بايست از گروه هاي غذايي به تناسب نياز بدن استفاده نمايد كه ما در اين جا گروه هاي غذايي و مقدار مصرف هر گروه را براي يك فرد در يك روز را ارائه مي دهيم.

 نكات مهم:

•          در اين هرم ، هيچ گروه غذايي مهم تر از ساير گروهها نيست

•          غذا هاي هر گروه نيز قابل جايگزيني با گروههاي ديگر غذايي نيست

•          انسان براي حفظ سلامتي به تمام آنها نياز دارد

•          در اين هرم 6 گروه غذا تعريف شده

گروهاي  غذا يي

1-     گروه نان ، برنج ، غلات :     6-11 وعده در روز

2-     گروه سبزيجات :        3-5 وعده در روز

3-     گروه ميوه ها :      3-5 وعده در روز

4-     گروه گوشت ، ماهي ، تخم مرغ ، لوبياي خشك :  2-3 وعده در روز 

5-     گروه شير ، ماست ، پنير :     2-3 وعده در روز  

6-     چربي و روغن : حداقل ممكن با غذاهاي اصلي

چه ميزان از هر غذا يك وعده محسوب مي‌شود: همچنان كه در بالا ملاحظه كرديد مقدار مصرف هر گروه غذايي در طول روز به وعده نوشته شده است منظور از وعده اين است كه مثلاً بهتر است فرد روزي 4تا5 بار ميوه بخورد و منظور از مقدار ميوه در هر وعده در زير توضيح داده مي شود:

1-     گروه چربي و روغن : حداقل ممكن

2-     گروه شير ، ماست و پنير : يك فنجان شير يا ماست ، 40گرم پنير طبيعي

3-  گروه گوشت ، ماهي ، تخم مرغ و لوبيا : 90گرم گوشت پخته شده و لخم گاو ، بره ، گوساله ، ماهي ، مرغ يا خروس – 5/0 فنجان لوبياي پخته شده ، يك عدد تخم مرغ

4-     گروه سبزيجات : 5/0 فنجان سبزي پخته يا خام خرد شده ، يك فنجان سبزيجات خام برگ دار.

5-     گروه ميوه ها : حدود 200گرم ميوه يا يك برش خربزه ، سه چهارم فنجان آب ميوه ، پنج دهم فنجان كمپوت

6-  گروه نان ، برنج و غلات : يك برش نان(يك كف دست) ، پنج دهم فنجان برنج يا غلات (مانند ذرت) پخته شده ، 30گرم غله آماده طبخ



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۹:۳۰ توسط:123 موضوع: نظرات (0)